استراتژی تولید محتوا
برای اینکه با تولید محتوا به اهداف کسب و کار خود برسید باید یک برنامه دقیق و منظم داشته باشید. به این برنامه استراتژی محتوا گفته میشود. با تدوین یک استراتژی محتوا به طور منظم، در زمانهای مناسب، محتوای باکیفیت با موضوع مناسب منتشر خواهد شد و در نهایت به یک نتیجه عالی خواهید رسید.شما شروع به ساختن خانه بدون طرح،مجسمه ای بدون طرح یا شرکتی بدون بیانیه ماموریت نمی کنید.بنابراین بدون ایجاد برنامه،نباید به تولید محتوا بپردازید.در غیر این صورت امکان دارد از هدف خودمنحرف شوید.یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است،ازنام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خودرا تبلیغ کرده و در نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.
دلایل ضرورت استراتژی برای تولید محتوا
بسیاری از افراد، داشتن استراتژی محتوا را امری تزئینی و لوکس فرض می کنند و بدون تدوین یک استراتژی مکتوب، شروع به تولید محتوا می کنند. بدون شناسایی نیازهای مخاطبان، بدون ارزیابی وضعیت رقبا، بدون برنامه زمان بندی شده و بدون ساز و کار نظارتی، محتواهای متعددی تولید می کنند و طبیعتاً بازدهی چندانی به دست نمی آورند. رهبران بازار، کسب و کارهایی هستند که محتوا را جدی می گیرند و بر اساس استراتژی محتوا قدم بر می دارند.
دلایل زیادی را می توان برای اهمیت استراتژی محتوا بر شمرد.از جمله:
استراتژی محتوا، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
استراتژی محتوا، باعث صرفه جویی در زمان می شود.
استراتژی محتوا، قدرت رقابت شما را افزایش می دهد.
استراتژی محتوا، هدفمندی تولید محتوا را افزایش می دهد.
محتوای هدفمند، بیشتر توجه مخاطبان را جلب می کند.
محتوای هدفمند، بیشتر رضایت مخاطبان را جلب می کند.
محتوای هدفمند، نرخ تعامل و مشارکت کاربران را افزایش می دهد.
استراتژی محتوا، اثربخشی و بازدهی محتوا را افزایش می دهد.
استراتژی محتوا، امکان ارزیابی عملکرد را فراهم می کند.
استراتژی محتوا، تشخیص فرصت های جدید را ساده تر می کند.
استراتژی محتوا، باعث تقویت برند می شود.
تدوین استراتژی محتوا
اهداف خود را مشخص کنید: برای تعیین اهداف، از انتها شروع کنید. در نهایت می خواهید به چه نتیجه ای برسید؟ آیا می خواهید تعداد سرنخ هایی که از مشتریان جذب می کنید را به میزان مشخصی افزایش دهید؟ آیا می خواهید تعداد مشخصی از فروش را افزایش دهید؟ آیا می خواهید تعداد مشترکین خبرنامه سایت را افزایش دهید؟ ابتدا این اهداف را مستند کنید. انجام این مرحله به شما کمک می کند نوع محتوایی را که می خواهید ایجاد کنید و «دعوت به اقدام» های هر محتوا را تعیین کنید.
مخاطبان اصلی و نیازهای آنان را مشخص کنید: مشخص کنید قصد دارید با محتوای خود چه کسانی را هدف قرار دهید. افراد زیادی در سازمان شما هستند که در این قسمت از فرایند تدوین استراتژی، می توانند به شما کمک کنند. صحبت با اعضای این تیم ها را مد نظر قرار دهید: تیم خدمات مشتریان، تیم پشتیبانی، تیم فنی، مدیران محصول، مدیران بازاریابی محصولات و مدیران بازاریابی شبکه های اجتماعی. این افراد اغلب افرادی هستند که بیشترین تعامل را با مشتریان دارند. بدانید که مخاطبان شما با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند و چه محتوایی می تواند به نیازها و سوالات آن ها پاسخ دهد. با جستجو در انجمن ها و شبکه های اجتماعی می توانید برخی از این تحقیقات را خودتان به تنهایی انجام دهید.
تمایزهای کسب و کار خود را شناسایی کنید: بیشتر عمیق شوید و کشف کنید که چه چیزی برند شما را واقعاً منحصر به فرد و متمایز می کند. در اینجا، منظور ما فقط تمایز در محصول نیست. همه ویژگی های برتر در برند خود را شناسایی و فهرست کنید. به تمایز نیروهای انسانی متخصص خود فکر کنید. به ویژگی های متمایزی که فرایند تولید محصولات خود دارید، فکر کنید. حتی تمایزی که در نگاه اول بی ارزش به نظر می رسد، می تواند بسیار ارزشمند باشد.
تمایز محتوایی خودرا پیدا کنید:تمایزهای کسب و کار خودرا در کنار نیازهای مخاطبان قراردهیدو به گونه ای نیازهای آن ها را برآورده کنید که فقط خودتان می توانیددر بازار رقابتی هم کسب و کارهایی می توانند برنده شوند که بهتر هدف گیری کنند و تمایز ویژه ای نسبت به رقبا داشته باشند. اکثر کسب و کارها، ایده های محتوایی و حتی محصولات خود را از روی کسب و کارهای دیگر کپی میکنند و برای همین شکست میخورند. به کاری مشغول شوید که دیگران انجام ندادهاند و در زمینهای تازه، انحصار ایجاد کنید. مسائلی را پیدا کنید که تا به حال کسی برایش راهکاری ارائه نکرده باشد و سعی کنید آن مسائل را برای مخاطبان خود حل کنید.
براساس تمایزهای خود،موضوعات محتوایی را مشخص کنید: وقت آن رسیده که موضوعات محتوا را با طوفان فکری پیدا کنید. حالا که نیازهای مخاطبان و تمایز محتوایی خود را شناخته اید، پیدا کردن موضوعاتی که برند شما باید درباره آنها تولید محتوا کند، بسیار آسان تر است. موضوعاتی را انتخاب کنید که می دانید مخاطبان شما به آنها اهمیت می دهند! در این صورت، می توانید مشارکت سایر بخش های سازمان را هم برای پیشبرد اهداف استراتژی محتوا، جلب کنید. فقط مطمئن شوید که تمایز محتوایی شما، قبل از هم فکری، برای آنها روشن شده باشد.
درباره کلمات کلیدی سئو،تحقیق کنید: حالا که موضوعات اولیه را با همفکری سایر اعضای تیم انتخاب کردید، وقت «تحقیق کلمات کلیدی» رسیده. باید بدانید که کاربران برای رفع نیازهای محتوایی خود، دقیقاً چه کلیدواژه هایی را جستجو می کنند. از سوی دیگر باید اطلاعات کلیدواژه هایی که رقبای کسب و کار شما به وسیله آن ها از گوگل بازدید جذب می کنند را نیز استخراج کنید. ابزارهای مختلفی برای استخراج کلمات کلیدی وجود داردکه می توانید اطلاعات را از طریق آن ها به دست آورید.
یک تقویم محتوا تولید کنید:یک تقویم محتوا تدوین کنید.اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه هایی که در محتواهای شما مورد هدف قرار می گیرند، در تقویم محتوا ثبت شوند تا اعضای تیم تولید، محتواهای مشابه تولید نکنند.
روش های ارزیابی عملکرد را مشخص کنید: وقتی مشخص کردید که چه محتوایی باید تولید شود، باید تعیین کنید که موفقیت این محتواها چگونه اندازه گیری خواهد شد. برای اندازه گیری عملکرد محتواها، شاخص های کلیدی عملکرددقیقی تعیین کنید. بررسی وضعیت دستیابی به این شاخص ها در آینده می تواند میزان موفقیت استراتژی محتوای شما را نشان دهد و به شما درباره بازنگری در استراتژی محتوا کمک کند.
تولید محتوا را آغاز کنید: بالاخره وقت تولید محتوا رسید! حالا که مخاطبان را می شناسید، تمایزهای کسب و کار خود را کشف کرده اید، موضوعات و کلمات کلیدی را انتخاب کرده اید و تقویم محتوای خود را هم تدوین کرده اید و البته می دانید که هر محتوایی چه بازدهی و نتیجه ای باید داشته باشد، وقت آن رسیده که محتواهای خود را تولید کنید و به هدف بزنید.تولید محتواباید با کیفیت، منحصر به فرد و منطبق بر اصول سئو باشد تا اهداف استراتژی شما را محقق کند.
عملکرد محتواها را در طول زمان رصد کنید: کار ما با تولید محتوا تازه آغاز می شود. باید به صورت مستمر نحوه اجرای برنامه ها و وضعیت دستیابی به اهداف را رصد کنید و برای بهینه سازی استراتژی محتوای خود، ایده بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بازاریابی محتوا ، تولید محتوا