بازاریابی شبکه ای چیست؟
در دنیای امروز شکلهای مختلفی از بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد که هدف آنها جذب هر چه بیشتر مشتریان بالقوه و کسانی است که به محصولات و خدمات ما علاقه دارند. یکی از سبکهای مهم بازاریابی که میتواند فروش ما را تا چند ده برابر افزایش دهد، بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگNetwork Marketing است.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که می خواهید به فروش می رسانید و در ازای آن سود خود را دریافت می کنید. اما این پایان راه نیست. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز می تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می رسد.این شیوه با ساختار هرمی که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده که به صورت تصاعدی بر آن افزوده می شود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به چهره و کلامی صورت می گیرد.
چگونه در بازاریابی شبکه ای موفق باشیم؟
برای اینکه شما در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید اصولی را رعایت کنید.
کیفیت کالا: محصولاتی که برای عرضه انتخاب می کنید باید کیفیت بالایی داشته باشند تا مشتری آنها را به دیگر محصولات ترجیح دهد. اگر کیفیت کالای شما پایین باشد، دلیلی ندارد مشتری آن را از شما بخرد.
مهارت مذاکره و فروش: مهارت های فروش اکتسابی هستند. با کسب این مهارت ها می توانید راهکارهایی افزایش فروش خود پیدا کنید. باید توانایی صحبت با مشتری را داشته باشید. باید فوت و فن صحبت و رفتار با مشتری را بدانید.
مهارت تیم سازی و رهبری: همانطور که در بالا اشاره شد یکی از راه های کسب سود در بازاریابی شبکه ای، پورسانتی است که به ازای فعال بودن زیرمجموعه شما برایتان حاصل می شود. پس باید توانایی آن را داشته باشید که افراد زیادی را به مجموعه خود اضافه و در آنها انگیزه ایجاد کنید.
مهارت رهبرسازی: همان فرمولی که برای شما کسب سود می کند، برای زیرمجموعه شما نیز صادق است. پس باید توانایی این را داشته باشید که آنها را نیز به رهبرانی سخت کوش و با انگیزه تبدیل کنید.
مزایای بازاریابی شبکه ای
صرفه جویی و جلوگیری از هدررفتن منابع مالی:نخستین و مهمترین مزیتی که میتوانیم برای بازاریابی شبکه ای عنوان کنیم این است که جلوی هدر رفتن بسیاری از هزینههای کسب و کار را میگیرد. کسی که بازاریابی شبکهای را انتخاب میکند در واقع دارد محصول یا خدمات خودش را به صورت مستقیم میفروشد و نیازی به تبلیغات نیست. البته این کسب و کارها معمولاً برای تبلیغات هم هزینه میکنند ولی قاعدتاً میزان این هزینه خیلی کمتر از سایر کسب و کارهایی است که از نتورک مارکتینگ استفاده نمیکنند.
اشتراک گذاری محصولات و خدمات مورد علاقه مردم:بازاریابی شبکهای روشی برای اشتراک گذاری محصولات و خدماتی است که مردم به آنها علاقه خاصی دارند. مزیتی که این سبک از بازاریابی دارد این است که افراد یک محصول را امتحان و کیفیت آن را بررسی میکنند و سپس اگر از آن محصول خوششان آمد، آن را به دیگران پیشنهاد میکنند و اگر کیفیت آن را نپسندند، اهمیتی به آن نمیدهند. به همین خاطر است که بازاریابی شبکه ای مورد توجه بسیاری از محافل بازاریابی است.
راهی برای کسب درآمدازخانه: بسیاری از بازاریابهای شبکهای یا اصطلاحاً نتورکرها Network Marketer یا Networker وقتی شبکه خودشان را ایجاد کنند و چند سطح از بازاریابها را در زیرشاخته خودشان قرار دهند، میتوانند در منزل بنشینند و استراحت کنند؛ زیرا زیرشاخهها محصولات را میفروشند و به آنها سود میرسانند.
روشی برای بهبود مهارت های ارتباطی:بسیاری از افراد در جامعه هستند که نتورک مارکتینگ را امتحان کردند و پس از مدتی با ناامیدی این روش از بازاریابی را کنار گذاشتند ولی خودشان بر این باور هستند که بازاریابی شبکه های به آنها کمک زیادی کرد و باعث شد که مهارتهای مذاکره و گفتگو در آنها به شدت تقویت شود. البته نکتهای که برای موفقیت در حوزه بازاریابی باید بدانیم این است که باید یاد بگیریم شنونده خوبی باشیم تا بتوانیم نیاز مشتریان را درک کنیم و به بهترین شکل به این نیازها پاسخ دهیم.
راهی برای کنارآمدن با پاسخ منفی در زندگی :وقتی در زمینه بازاریابی شبکه ای فعالیت میکنیم خیلی از افراد در ایران تصور میکنند که فعالیت ما همان کاری است که شرکتهای هرمی انجام میدهند و در نتیجه درآمد حاصل از این کار هم غیرشرعی و هم غیرقانونی است. از این رو ممکن است بسیاری از مخاطبان به ما پاسخ منفی بدهند. همین پاسخهای منفی و تلاشهای مکرر به ما یاد میدهد که موفقیت نیاز به تلاش و کوشش فراوان دارد و به این آسانی نیست. حتی اگر روزی نتورک مارکتینگ را کنار بگذاریم، یک نکته مهم را یاد گرفتهایم و آن نکته، شیوه کنار آمدن با پاسخهای منفی در زندگی است.
یک روش عالی برای رسیدن به آزادی و استقلال مالی:یکی از مهمترین مزایای بازاریابی شبکه ای این است که یک روش عالی برای رسیدن به استقلال و آزادی مالی است. شما پس از مدتی که فعالانه در شبکه خودتان کار میکنید، زیرمجموعه میگیرید و محصولات را به فروش میرسانید، یک شبکه گسترده ایجاد میکنید که آنها هم در پی آزادی و استقلال مالی هستند و به همین خاطر باید محصولات را به اندازه کافی به فروش برسانند. در نتیجه هم خودشان و هم شما را یک گام به هدف اصلی که آزادی و استقلال مالی است نزدیک میکنند.
معایب بازاریابی شبکه ای
اکثر افراد از طریق بازاریابی شبکه ای ثروتمند نمی شود:شاید بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ یکی از بهترین راهها برای رسیدن به ثروت و آزادی مالی باشد ولی قرار نیست تمامی افرادی که وارد شبکه میشوند با نشاط و کامیابی به فعالیت خودشان ادامه بدهند و همیشه هم در آن چرخه بمانند.. بنابراین قرار نیست همه افرادی که وارد این حوزه از صنعت بازاریابی میشوند موفق شوند. موفقیت در این زمینه به کار و تلاش زیادی ندارد و صبر و استقامت میطلبد.
نتورک مارکتینگ نیاز به فعالیت چهره به چهره دارد:یکی دیگر از معایبی که میتوان برای این سبک از بازاریابی عنوان کرد، نیاز به فعالیت حضوری و چهره به چهره با مخاطب است. ممکن است کسانی بخواهند وارد این عرصه شوند که عزت نفس پایینی دارند و به همین خاطر نمیتوانند ارتباط کلامی و چشمی مناسبی با طرف مقابل برقرار کنند و به همین خاطر نمیتوانند در این زمینه به موفقیت برسند.
رسیدن به ثروت ازاین روش نیاز به زمان دارد:در صورتی که میخواهید روی خودتان سرمایهگذاری کنید و از طریق بازاریابی شبکه ای به ثروت مورد نظر خودتان برسید، بدانید که این کار به زمان زیادی نیاز دارد و به این آسانی نیست. جلب اعتماد انسانها کار آسانی نیست و به تمرین، پافشاری و تلاش شبانهروزی نیاز دارد.
افراد زیادی دست رد به شما خواهند زد:یکی دیگر از معایبی که میتوان برای نتورک مارکتینگ در نظر گرفت این است که ممکن است افراد زیادی برای خرید محصولات یا پیوستن به شبکه شما، تمایلی نداشته باشند. بسیاری از کسانی که دید منفی به این سبک از بازاریابی دارند به همین دلیل است؛ زیرا مورد استقبال قرار نگرفتند و خیلی از مخاطبان بعد از کلی تلاش و کوشش پاسخ منفی به آنها دادند. این نکته را بدانید که اگر میخواهید در بازاریابی شبکهای به موفقیت برسید نباید پاسخ منفی دیگران شما را افسرده و غمگین کند. باید آنقدر تلاش کنید تا در نهایت پاسخ مثبت را بشنوید. مطمئن باشید اولین پاسخ مثبتی که بشنوید، تمام خستگیها را از تن و فکر شما به درخواهد کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی چیست؟
- بازاریابی محتوا چیست؟
- تفاوت بازاریابی و تبلیغات
- اهمیت بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن برکسب وکارها
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی وب ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی ، بازایابی شبکه ای