چگونه فرصت های كارآفرينی را شناسايی كنيم؟
در بعضي از مواقع شناسایی درست فرصت ها و اقدام به موقع می تواند ما را در جهت پیشرفت عالی سوق دهند. شناسایی فرصت های كارآفريني باید در رأس امور باشند. پذیرش پیشنهاد فرصت شغلی جدید، راه اندازی استارت آپ خودتان و یا حتی استخدام شدن برای یک شغل همگی بستگی به توانایی شما در ارزیابی فرصت هایی دارد که هر روز در خانه شما را می زند.حتما شما هم مانند بسیاری از مردم فرصت های طلایی زیادی در زندگی تان داشته اید و درست مانند آن ها این فرصت ها را خیلی راحت از دست داده اید چون نفهمیده اید که این فرصت ها چقدر خاص هستند و اگر از دست شان بدهید احتمالا دیگر هرگز به سراغ تان نمی آیند.موفقیت نهایی ما حاصل شناسایی و بهره برداری از فرصت هایی است که امروز در محیط پیرامون ما وجود دارند.
فرصت چيست؟
فرصت در لغت به معنی"موقعیتی که باعث پیشرفت می شود" است. فرصت ها برای اینکه بتوانند توجه دیگران را به خود جلب کنند و استفاده شوند، باید جذاب باشند. فرآیند کسب و کار با شناسایی، خلق یا تشخیص فرصت آغاز می شود. در تمامی تحلیل هایی که از مراحل فرآیند کار آفرینی ارائه شده است، یک نقطه مشترک وجود دارد: «تشخیص فرصت در کارآفرینی اولین گام برای راه اندازی کسب و کار است» و بررسی فرصت های موجود، نیازمند مطالعات "پیش از امکان سنجی" می باشد. اگر این مطالعات نتایج مثبتی داشته باشند، می توان زمان و هزینه خود را صرف انجام مطالعات " امکان سنجی " (Feasibility Study) و اگر این نتایج نیز مثبت بودند، می توان به دنبال تدوین طرح کسب و کار برای ایده مورد نظر بود.
اگر شما بتوانید مهارتی بیشتر از عامه ی مردم در تشخیص فرصت های کارآفرینانه به دست آورید بدون شک آینده ی شغلی درخشانی خواهید داشت. اما چگونه این مهارت را کسب کنید؟
به یک ایده ی کامل و بدون نقص نیاز ندارید:شما معمولا زمانی ایده ی کسب و کارهای موفق را می شنوید که به خوبی گسترش داده شده اند اما واقعیت این است که این ایده ها در ابتدا خام و ناقص بوده اند. شما زمانی که ایده ای را می شنوید احتمالا به بسیاری از نقص هایش پی خواهید برد اما این مساله نباید شما را از دیدن فرصت هایی که در دل این ایده ها نهفته است غافل کند. اگر منتظر این هستید که ایده ای کامل و بدون نقص به سراغ تان بیاید فقط وقت تان را تلف می کنید.چنین ایده ای وجود ندارد. البته این بدان معنی نیست که هر ایده ی ارزش دنبال کردن را دارد. بر روی ایده های کسب و کاری خود تحقیق کنید. زمانی که مطمئن شدید به قدر کافی خوب و سودآور هستند سعی کنید برای برطرف کردن نقص هایش راهکاری بیابید نه اینکه ایده تان را به کلی فراموش کنید.
آینده با علم امروز ساخته می شود نه علم فردا:نوآوری ها و محصولات آینده به وسیله ابزارها و تکنولوژی هایی که امروز در دست شما هستند ساخته می شوند. کاملا در اشتباه هستید اگر فکر می کنید که یک ابزار و اختراع جدید،فرصتی را برای نوآوری به وجود می آورد. بسیاری از مردم منتظر رسیدن یک تکنولوژی جدید هستند تا بتوانند به وسیله آن فرصت های کسب و کاری جدیدی به وجود آورند.گرچه اختراعات و تکنولوژی می توانند فرصت های تازه ای پدید آورند با این حال بسیاری از فرصت ها در به کارگیری و استفاده متفاوت از تکنولوژی های موجود نهفته اند. با توجه به این نکته، هنگام ارزیابی فرصت ها به تکنولوژی هایی که هنوز وجود ندارند فکر نکنید. تنها ابزاری که در اختیار شماست علم و تکنولوژی امروز است. به آینده فکر نکنید، آن را بسازید.
هر ایده باید در زمان مناسبش اجرایی شود:یکی از مهم ترین سوالاتی که به عنوان یک کارآفرین باید به آن جواب بدهید این است: آیا الان زمان مناسبی برای پیاده کردن ایده تان است؟ ایده های فوق العاده ی زیادی وجود دارند که تا رسیدن زمان مناسب به یک فرصت کارآفرینانه تبدیل نمی شوند.
شکست پنجره به فرصت های جدید است:وقتی در اجرای ایده ای شکست خوردید از آن دست نکشید. اتفاقا شکست نشان می دهد که ایده تان ارزش دنبال کردن را دارد. در واقع بهترین فرصت ها زمانی شناخته می شوند که شما بارها در اجرای ایده شکست بخورید.اگر مشکلی که باعث شده ایده تان قبلا شکست بخورد را کشف کنید و برطرفش سازید مطمئنا موفق خواهید شد.هر ایده ای که شما دارید به احتمال زیاد بارها اجرایی شده و شکست خورده است. اگر نتوانید مشکل را پیدا کنید نمی توانید در اجرای این ایده موفق شوید.
براي كسب اطلاعات بيشتر از مشاورين مركز آمايش سلامت سرزمين كمك بگيريد.
مطالب مرتبط:
- چگونه می توانیم یک کارآفرین باشیم؟
- ۳ اشتباه که ایده کارآفرینی شما را نابود میکند
- بهترین ایده های کارآفرینی
- تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی
- تفاوت کارآفرینی با صاحبان کسب و کار
- امکان سنجی طرح ها
- خلق فرصت چیست؟
- کارآفرینی چیست؟کارآفرین کیست؟
- اشتباهاتی که ایده کارآفرینی شما را نابود می کند
- تفاوت کارآفرینی با استارت آپ
- چگونه یک کارآفرین موفق باشیم؟
- چرا خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است؟
- عوامل موفقیت در کارآفرینی چیست؟
برچسب ها: کارآفرینی ، طرح تکاپو ، بازاریابی ، اشتغال ، طرح توجیهی ، کارآفرین ، کسب و کار ، ایده ، کارآفرینان ، طرح کسب و کار ، کسب درآمد ، امکان سنجی طرح ها ، خلق فرصت ، شتابدهنده دکتر کاربین ، کاریابی کارآفرین ، مشاوره شغلی رشت ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، صاحبان کسب و کار ، خلاقیت در کسب و کار ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، باشگاه کار آفرین