- ارسال شده در ۱۳۹۷ دی ۱۶ ساعت ۱۷:۰۵
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
ایجاد فضای رقابتی برای دستیابی به روحیه کارآفرینی
شکار فرصتها و هماهنگ کردن خود با تحولات جامعه از ویژگیهای کارآفرینی است که مدیران ارشد با برنامهریزی و استراتژی صحیح باید آنها را در کل سازمان خود اجرا کنند.
معمولا استراتژی کارآفرینی درسازمانهای تازه تاسیس یا کوچک که قادرند به راحتی جایگاه خود را در محیط بیابند، مورد استفاده قرار میگیرد.
شکار فرصتها و هماهنگ کردن خود با تحولات جامعه از ویژگیهای کارآفرینی است که مدیران ارشد با برنامهریزی و استراتژی صحیح باید آنها را در کل سازمان خود اجرا کنند.
حسین متقی طلب عضو انجمن مدیریت ایران ادامه داد: در رتبه نخست مدیران هستند که باید چشمانداز کارآفرینی داشته باشند و با این دید به اطراف خود بنگرند فرصتها را کشف کرده و در پی راهی برای توسعه اقتصادی مجموعه خود باشند.تقویت روحیه کارآفرینی در کارکنان اهمیت دارد
متقیطلب گفت: اگر این نگرش که مدیر باید فرصتها را کشف و توسعه اقتصادی مجموعه خود را شاهد باشد، پایدار شود تبدیل به ارزش میشود و در این شرایط است که مدیر باید گام دوم را بردارد و روحیه کارآفرینی را در کارکنان خود به ارزش تبدیل کند.
وی تصریح کرد: تبدیل روحیه کارآفرینی در کارکنان به ارزش، نیازمند حمایت مدیران ارشد سازمانها از افراد خلاق و نوآور است، در این صورت با نهادینه شدن خلاقیت و تولید اندیشه نو، سازمان به یک سازمان نوآور و شکوفا تبدیل میشود که حاصل آن تولید داخلی و خلاقیت ملی است.
عضو انجمن مدیریت ایران با اشاره به استراتژیهای سازمانی برای دستیابی به روحیه کار آفرینی، ابراز کرد: هرچه ساختار سازمان ارگانیکتر باشد، بیشتر و راحتتر میتواند به سوی نوآوری گام بردارد.
ایجاد فضای رقابتی در بین کارکنان استراتژی برای دستیابی به روحیه کارآفرینی
این مسئول، تصمیمگیریهای مدیریتی و طرحهایی برای ایجاد رغبت در کارکنان و ایجاد فضای رقابتی در آنها را یکی از موارد استراتژی سازمانی برای دستیابی به روحیه کارآفرینی دانست و گفت: این در حالی است که در محیط ثابت و خارج از فضای رقابتی دستیابی به بسیاری از فرصتها دشوارتر است، بنابراین در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، مدیر باید کوشا باشد.
متقیطلب گفت: یافتن راههایی برای ایجاد چنین فضاهای رقابتی میتواند از تدابیر اخذ شده توسط مدیران ارشد سازمانی سرچشمه بگیرد.
وی با اشاره به اینکه شناخت صحیح و به موقع فرصتها و استفاده از این قابلیت سازمانی تنها قبل از سایر رقبا میتواند ارزشمند باشد، بیان کرد: تنها با تقلید ساده نمیتوان موفق شد، بلکه باید دائما در جستجوی فرصتهایی تازه بود که از دید دیگر رقبا پوشیده مانده است.
واحد نوآوری اتاق فکر یک سازمان است
متقیطلب ادامه داد: تاسیس واحدی در سازمان به نام واحد نوآوری یا واحد کارآفرینی که حمایت کننده افراد نوآور و کارآفرین در سازمان است، به گسترش کارآفرینی و تربیت و پشتیبانی کارآفرینان در سازمان کمک میکند.
به گفته وی، واحد نوآوری، در اصل یک اتاق فکر محسوب میشود که برای پیشبرد راهکار برای دستیابی به چشمانداز آن سازمان فعالیت میکند و میتواند موانع مهم کارآفرینی در سازمان یعنی متقاعد کردن سایر افراد، برای همراهی آنان را برطرف کند. عضو انجمن مدیریت ایران تصریح کرد: از این رو با تشکیل چنین بخشهایی در سازمان، کمیتههای خلاقت، نوآوری و کارآفرینی فعال میشود و با عملیاتی کردن ایدههای خام، موانع موجود در سر راه کارآفرینان کاهش مییابد.
مدیریت صحیح ، محیط فاقد استرس برای کارمند ایجاد میکند
متقیطلب گفت: هرگز فراموش نکنید تنها با مدیریت صحیح میتوانید محیط فاقد استرس و راحتی را برای کارمندان ایجاد کرد و از این طریق علاقمندی آنان را به محیط کارشان افزایش داد.
عضو انجمن مدیریت ایران، توجه به رضایتمندی کارمندان از مجموعه و مدیریت را قدم اساسی در ایجاد تعهد اخلاقی آنان ذکر کرد و ادامه داد: با بی توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی ارزش نکنید، خواستههای خود را واضح و روشن بیان کنید و اطمینان داشته باشید که کارمندان به خوبی از جزئیات وظیفهای که به عهده آنان است، مطلع هستند. وی افزود: مطمئن شوید حق و حقوق دیگران توسط مسئولان و سرپرستان سازمان رعایت میشود و با بی اهمیتی جلوه دادن کارهای کارمندان، زحمات آنان را بیارزش نکنید.
متقیطلب با اشاره به اینکه هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعدههای بی اساس فریب ندهید، اذعان کرد: یک مدیر خوب باید بداند چگونه از استعدادها و تواناییهای بالقوه افراد استفاده و نوآوریهای سازمانی را تسریع کند.
برچسب ها: کارآفرینی ، اشتغال پایدار