- ارسال شده در ۱۴۰۱ آذر ۲۰ ساعت ۰۴:۲۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار » خدمات
بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی است که محتوایی با ارزش و مرتبط را برای جذب و بدست آوردن مخاطبان مشخص تولید میکند. در بازاریابی محتوا، اطلاعات ارزشمند و جذاب را برای مشتریان به اشتراک میگذارید تا بتوانید مشتریان جدید را جذب و مشتریان کنونی خود را نگه دارید.
بازاریابی محتوا در حقیقت یک تکنیک در بازاریابی اینترنتی است که به تولید و ساخت محتوای ارزشمند مرتبط است. یعنی صاحبان کسب و کارها با تولید محتوای ارزشمند و جذاب، نگرش مخاطبان خود را نسبت به محصول یا خدماتشان عوض میکنند
بازاریابی درونگرا و برونگرا
در بازاریابی برونگرا کسب و کار بدنبال مشتری میگردد… کسب و کار محصولی را خلق میکند و با استفاده از تکنیکهایی به دنبال فروش محصول به مشتری است. در این رویکرد ارزش افزودهای توسط کسب و کار برای مخاطب ایجاد نمیشود.
مثالهای بازاریابی برونگرا:
- پیامکهای تبلیغاتی
- تبلیغات بنری و تلویزیونی و اینترنتی
- ایمیل مارکتینگ
(کسانی همچون ست گادین ترجیح میدهند بازاریابی برونگرا را بازاریابی وقفه انداز یا مزاحم بنامند)
اما در بازاریابی درونگرا این مشتری است که بدنبال محصول و کسب و کار میگردد.در اینجا کسب و کار نیازهای بازار را پیدا کرده، آنرا به خوبی درک میکند و متناسب با نیازها محصول را خلق میکند. در حقیقت در این رویکرد کسب و کار مشتری را به سمت خود جذب میکند و برای او ارزش افزوده ایجاد میکند.
اگر بخواهیم مثالی برای بازاریابی درونگرا بیاوریم؛ فرض کنید شما برای خرید لپتاب، در اینترنت به جستجو میپردازید و سایتهایی که در رده بندی گوگل بالاتر آمده اند را انتخاب میکنید. در اینجا اگر محتوای سایت برای شما جذاب باشد ممکن است رابطهای بین شما و کسب و کار ایجاد شود.
یکی از مهمترین اصولی که در بازاریابی درونگرا باید به آن توجه کرد؛ بازاریابی محتوا است
اما بازاریابی محتوا به چه معناست:
فرض کنید شما تولید کننده نودالیت هستید. در کنار تولید نودالیت، سایتی را ایجاد میکنید که در آن دستور پخت انواع غذاهایی که با این نودالیتها میتوان تهیه کرد را آنجا قرار میدهید. سایتی که هدف مستقیم آن فروش محصولات نیست بلکه فقط به مخاطبان آگاهی میدهد. مخاطب با جستجو در اینترنت به سایت شما میرسد و با دیدن مطالب سایتتان به نودالیت تولیدی شرکت شما علاقمند میشود.
یا برای مثال دیگر فرض کنید که تولید کننده روغن موتورهای صنعتی هستید، در کنار تولید این روغن موتورها، بروشورهایی را تهیه میکنید که نحوه استفاده از این روغن موتورها را به مصرف کنندگان توضیح دهد. همه اینها مثالهایی از تولید محتوا و بازاریابی محتوا هستند.
پس به طور خلاصه هر چیزی که ما تولید میکنیم و حاوی پیامی برای مخاطب است را محتوا مینامیم. این محتوا میتواند پیامکی که برای دوستتان میفرستید باشد، ارائهای که برای استاد یا کلاس آماده میکنید هم نوعی محتواست. یا حتی جعبهی پیتزایی که میخورید هم نوعی تولید محتواست.
انواع بازاریابی محتوا:
به همان اندازه که میزان متنوعی از محتوا وجود دارد، بازاریابی محتوا نیز انواع گوناگونی دارد. با وارد شدن به فضای محتوا، می توانید تعداد زیادی محتوا برای بازاریابی محتوا پیدا کنید:
- وبلاگ
- ویدئو
- کتاب الکترونیک
- محتوای تولید شده توسط کاربر
- چک لیست
- نظرات افراد
- مقاله ی سفید
- اینفلوئنسر مارکتینگ
وبلاگ:
داشتن وبلاگ در سایتتان، که مرتبط با محصول شما است به شما کمک میکند با ارائهی راه حل مناسب، بتوانید مشتریان بالقوهی خود را جذب کنید. چون در این وبلاگ با فعالیت خود به افراد مشاوره، ترغیب و الهام میدهید تا دست به اقدام بزنند. پستهای وبلاگ، سئو را بهبود میدهد و هزینهی کمی برای شما به همراه دارد تا بتوانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
هنگامی که برای وبلاگ خود پست میگذارید، مطمئن شوید که این نکات را در نظر بگیرید:
- محتوای خود را برای سئو بهینه سازی کنید.
- از مدل خوشهای ( cluster model) برای سازماندهی موضوعات وبلاگ خود استفاده کنید.
- محتوا را مرتبط و متمرکز با محصول خود نگه دارید.
ویدئو:
ویدئوها مخاطب را به سرعت درگیر میکند. ۵۴% از مخاطبان میخواهند ویدئوهای برند مورد نظر خود را نسبت به دیگر انواع محتوا بیشتر ببینند.
کتاب الکترونیک:
اگر قبلا هیچ کتابی ننوشتید به آنها به عنوان محتوای یک وبلاگ طولانی نگاه کنید. آنها رمان یا یک تبلیغات چند صفحهای برای کسب وکار شما نیستند بلکه روشی برای دادن اطلاعات ارزشمند به مشتریان بالقوه تان هستند.
محتوای تولید شده توسط کاربر:
محتوایی که توسط کاربر تولید میشود یک روش جذاب بازاریابی محتوا است چرا که مشتریان را درگیر میکند. با این روش افراد با هم به گفت و گو میپردازند و احتمال بیشتری دارد که به کسب وکار شما علاقهمند شوند.
چک لیست:
چک لیستها برای مشتریان بالقوه به خصوص برای شرکتها با اندازهی متوسط تا کوچک ارزش فراهم میکند. این چک لیستها یک روش گامبهگام برای حل یک مشکل هستند.
نظرات مشتریان:
مثل محتوای تولید شده کاربران، نظرات به طور مستقیم توسط مخاطبان شما تولید میشود. اگر شما در گوشهای از بازار عمل میکنید، این نظرات یک خلاصهی کوتاهی از اینکه چرا شرکت متمایز از بقیه شرکتها است، ارائه میکند.
مقالهی سفید:
در مورد این مقالهها ممکن است این برداشت نادرست باشد که تکههایی از یک الکترونیک هستند در صورتی که هر دو شکل هایی از یک محتوای طولانی هستند و مقالههای سفید مملو از اطلاعات و دادهها هستند. مقالههای سفید به جزییات توجه میکنند و یک بخش کلیدی برای مرحلهی جست وجوی ۷۱% از خریداران هستند.
اینفلوئنسر:
صنعت اینفلوئنسرها به مقدار زیادی میتواند برای یک کمپین بازاریابی مفید باشد. داشتن اینفلوئنسر هایی که محتوای شما را ترفیع میکنند میتواند یک جامعهای از مخاطبان که شما به آنها دسترسی نداشتید، جذب کند.
چرا بازاریابی محتوا؟
مهم تر از اینکه بدانیم بازاریابی محتوایی چیست، باید بدانیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما مهم است. ابتدا نگاهی به ۴ گام در فرایند خرید میاندازیم:
آگاهی: قبل از آگاهی، مشتری ممکن است نیازی داشته باشد اما آگاه نباشد که راه حلی برای آن وجود دارد.
جست وجو: هنگامی که مشتری از وجود راه حل آگاه شد، جست وجو را آغاز میکند تا اطلاعات لازم را برای خودش فراهم کند. به طور مثال یک خریدار ماشین تلاش خواهد کرد بداند چند مدل از یک ماشین وجود دارد و کدام نیازهایش را برآورده میکند.
ارزیابی: مشتری در این مرحله شروع به مقایسهی محصولات مختلف از فروشندگان مختلف میکند تا مطمئن شود محصولی با کیفیت و قیمت مناسب میخرد.
خرید: مشتری تصمیم خرید خود را میگیرد و به سمت عمل خرید پیش میرود.
بازاریابی و تبلیغات سنتی رسیدن به دو مرحلهی اول فرایند خرید را با آگاهی از راه حلها و آموزش مصرف کنندگان در مورد محصول جدید، تسهیل میکند. بوسیله بازاریابی محتوایی، مشتریان بالقوه محتوا و ارزش آن را مییابند و میتوان آنها را قانع کرد که محصول شما را بخرند. پس شما مجبور نیستید از تاکتیکهای فروش با تلاش زیاد استفاده کنید. بازاریابی محتوایی این امکان را برای شما فراهم میکند که از دیگر کانالهای دیجیتال مارکتینگ پشتیبانی کند. از طریق گذاشتن لینکهای داخلی و نوشتن محتوای مناسب در وبسایت و رسانهی اجتماعی کمک میکند که در صفحات اول موتور های جست و جو ظاهر شوید.
بازاریابی دیجیتالی:
امروزه با توسعه ی تکنولوژی بخش زیادی از بازاریابی محتوا به بازاریابی محتوای دیجیتالی اختصاص پیدا کرده است.به آمارهای زیر توجه کنید:
در سال ۲۰۰۰، در سراسر جهان ۳۶۱ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند. در سال ۲۰۱۴، این رقم به ۳ میلیارد نفر رسید
در ایران نرخ نفوذ اینترنت آمارها حاکی از آن هستند که ۴۰ میلیون نفر کاربر گوشی هوشمند هستند و ۴۸% از جمعیت ایران، کاربران فعال اینترنت هستند.
از زمانی که اولین ویدئو در سال ۲۰۰۵ در سایت Youtube بارگذاری شد تا امروز که کاربران آن در هر روز ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدئویی تماشا میکنند، رشد ویدئوهای آنلاین بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۷۵ درصد ترافیک اینترنت جهان در سال ۲۰۱۷، معتلق به ویدئو است. در مقابل، تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه آفلاین ویدئویی، با کاهش چشمگیر مخاطب روبهرو است .
بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی (برونگرا) نرخ تبدیل بالاتری دارد. به بیان بهتر موثرتر است.اما هزینه ی اجرای بیشتری دارد.اما آیا این دلیلی میشود مبنی بر اینکه دیگر نباید از بازاریابی به شکل سنتی یا همان بازاریابی برونگرا استفاده کرد؟
پاسخ منفی است.در موقعیت هایی که هدف صرفا آگاهی از برند(brand awareness) هست یا در کمپین های تبلغاتی صرفا جذب ترافیک هدفمان هست این روش بازاریابی میتواند مفید باشد. برای مثال در هنگام فروش های تخفیف دار آخر فصل، شناساندن محصول جدید به مشتری میتوانیم از بازاریابی برونگرا استفاده کنیم.
دلایل استفاده از بازاریابی محتوا:
- ایجاد اعتماد در مخاطبان
هرچه اطلاعاتی که برای مخاطبانتان ایجاد میکنید، جذابتر و باکیفیت تر و واقعی تر باشند، مخاطب به کسب و کار شما بیشتر اعتماد میکند و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه (Lead) به مرور زمان بیشتر میشود.
- به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده ی جذاب
طبیعی است که هرچقدر محتوای تولیدی جذابتر باشد و مخاطب را با خودش Engage کند، مخاطب تمایل بیشتری از خود نشان میدهد که محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. همین باعث میشود برند ما دهان به دهان بچرخد و در هزینه های تبلیغاتیمان صرفه جویی شود.
- بهبود SEO سایت
مسلما هرچه کیفیت محتوای تولیدی شما بهتر باشد، وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو بالاتر آمده و احتمال انتخاب آن توسط مشتری بیشتر میشود. همانطور که میدانید الگوریتم های موتورهای جستجو مدام در حال تغییر است و اگر محتوای تولیدی خود را با این الگوریتمها تطبیق دهید یا لااقل به آن ها نزدیک کنید، نمره ی SEO شما بیشتر میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین تماس حاصل فرمائید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کارآفرینی ، بازاریابی محتوا ، دیجیتال مارکتینگ ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، صاحبان کسب و کار ، مارکتینگ ، اینفلوئنسر مارکتینگ ، خلاقیت در کسب و کار ، باشگاه کارآفرین ، جویای کار ، استراتژی تولید محتوا ، فرآیند کسب و کار ، آموزش کارکنان