مدیریت بازاریابی چیست؟
در دنیای امروز کسب و کارها یکی از کلمات پرکاربرد بازاریابی و مدیریت بازاریابی است. بازاریابی یک فرایند گسترده و پیچیده ای است که در آن قرار است با استفاده از روش های تحقیقات بازاریابی،محصول مورد نظر را شناسایی و تعیین کرد وسپس آن را مطابق خواست مشتریان تولید کرد. تبلیغات، برند، قیمت گذاری محصول، توزیع محصول، بسته بندی و ... نیز در مدیریت بازاریابی قرار می گیرد و تیم مدیریت بازاریابی برای موفقیت و فروش محصول باید این موارد را در نظر بگیرد.
مدیریت بازاریابی چیست؟
مدیریت بازاریابی یا مارکتینگ به عنوان فرایند مدیریتی اجتماعی تعریف میشود که به وسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند.مدیریت بازاریابی فرآیندی است که به صورت کار تیمی باید اجرا شود و یکی از لازمه های موفقیت سازمان ها در دنیای کسب و کار است یکی دیگر از اقدامات مهم در مدیریت بازاریابی بخش بندی بازار و مشتریان است. برای موفقیت در بازار و همچنین ارائه محصول به بهترین شکل ممکن باید بازار و مشتری ها بر اساس الگو های صحیح تقسیم بندی شوند، تقسیم بندی که می تواند بر مبنای بازار فروش باشد و یا بر مبنای مشتری که شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل است.در مدیریت بازاریابی، بحث چرخه عمر محصول نیز مطرح است و اینکه این محصول تا چه زمانی می تواند در بازار بماند و به فروش ادامه بدهد.
تعیین اهداف بازاریابی چگونه است؟
باید به خاطر داشت که دستیابی به موفقیت تنها با تعریف اهداف به دست نمیآید بلکه علاوه بر تعریف دقیق و صحیح اهداف، گام بعدی اقدام جهت اندازهگیری درست و قابل اعتماد از اهداف است. انجام این نوع از اندازهگیری در اهداف بازاریابی میتواند در دورههای زمانی متنوعی نظیر سالانه، سه ماهه، ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه به انجام برسد. در یک نگاه کلی توصیه میشود تا پس از تعیین معیارهای اصلی عملکرد، شاخصهایی برای ارزیابی آنها تعیین شود تا ردیابی میزان پیشرفت به سمت تحقق اهداف را به درستی امکانپذیر شود.شما میتوانید اهداف خود را در فایلی جداگانه ایجاد کنید تا بتوانید به صورت منحصر به فردی، منبعی برای مراجعه به اهداف شرکت خود داشته باشید. با رجوع به این فایل شما میتوانید به راحتی هر چیزی را ردیابی کنید؛ مثلاً اینکه چگونه هر یک از کمپینهای بازاریابی شما یا تولید محتوا به اهدافشان کمک کرده یا شما را در مسیر موفقیت، قدرت بیشتری بخشیده است. داشتن اطلاعات درست و اهداف بازاریابی مناسب و همینطور دادههای خوب میتواند روشی برای اثبات و بهبود استراتژی بازاریابی شما باشد.باید اهمیت ویژهای برای این نوع از اهداف قائل باشید. بازاریابی مقولهای بیش از یک امر تبلیغاتی ساده میباشد و نیاز به تعیین اهدافی مانند توسعه محصول و تقسیمبندی بازار، مدیریت برند یا نام تجاری، قیمت گذاری، توزیع و ارتباطات دارد. درک اینکه چگونه اهداف بازاریابی به شما کمک میکند تا تمام فعالیتهای فروش خود را هماهنگ کنید، بیشتر باعث خواهد شد تا شما بتوانید یک کسب و کار قوی و با آینده را ایجاد کنید.
فرآیند مدیریت بازاریابی چیست؟
برنامه استراتژیک، اهداف و رسالت کلی شرکت را تعیین میکند. در درون هر واحد فعالیت، بازاریابی برای رسیدن به اهداف مدیریت استراتژیک مساعدت لازم را به عمل می آورد. شرکت های هوشیار برای نظارت بر جریانات و تغییرات بازار و همسو شدن با آن به سیستم بازاریابی تکیه می کنند.به عبارتی استراتژی مدیریت بازاریابی باید با استراتژی های سطح کلان سازمان همسو باشد. فرایند مدیریت بازاریابی شامل موارد زیر است:
تجزیه و تحلیل فرصت های بازار
انتخاب بازارهای هدف
تهیه ترکیب عناصر بازاریابی
اداره تلاش ها و فعالیت های بازار
وظایف مدیریت بازاریابی
با در نظر داشتن مفاهیم مدیریت بازاریابی شما میتوانید مجموعه خاصی از وظایف را شناسایی کنید که وظایف مدیریت بازاریابی و رهبری بازاریابی موفق را تشکیل میدهند.
تدوین و اجرای استراتژیها و برنامههای بازاریابی:اولین وظیفه، شناسایی و برنامه ریزی برای فرصت های بالقوه و بلند مدت شرکت با توجه به تجربه بازار و تواناییهای اصلی آن است.
درکب ینش بازاریابی:در هر شرکتی باید از نزدیک محیط بازاریابی خود را رصد کنید، به طور مداوم پتانسیل بازار را ارزیابی کرده و تقاضا را پیش بینی نمایید.
ارتباط با مشتریان:به عنوان مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرید که چگونه به بهترین نحو بازارهای هدف را برای شرکت ارزشیابی کنید و چگونه روابط قوی، سود آور و طولانی مدت با مشتری ایجاد کنید.
ساخت برندهای قوی:در شرکت باید بازار را به بخش های اصلی تقسیم کنید، هر یک را ارزیابی کرده و به آنهایی که میتوانید به بهترین نحو عرضه داشته باشید هدف قرار دهید.سپس باید یک موقعیت تجاری را طراحی کرده و برای رقابت موثر برنامه ریزی کنید. همچنین باید پی ببرید که مشتریان چگونه برندهای شما را میشناسند و برای رشد و ارتقا برنامه ریزی نمایید.
ساخت محصول:محصول شما در دل برنامه بازاریابی قرار دارد عرضه فیزیکی شرکت به بازار که شامل کیفیت محصول، طراحی، ویژگیها و بستهبندی است.
ارتباط برقرار کردن با بازار:شما به عنوان بازاریاب باید محصولات پیشنهادی خود را با ارتباط برقرار کردن با بازار هدف ارائه کنید. این امر به یک برنامه بازاریابی یکپارچه نیاز دارد که سهم فردی و جمعی کلیه فعالیتهای ارتباطی را به حداکثر برساند.
مدیریت سازمان بازاریابی برای موفقیت طولانی مدت:با استراتژی بازاریابی باید تغییرات در فرصتها و چالشهای جهانی و همچنین مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات را در نظر بگیرید. در مدیریت بازاریابی همچنین باید یک سازمان بازاریابی مناسب ایجاد کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر ازمشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استراتژیهای بازاریابی رابطه مند
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی چیست؟
- تفاوت بازاریابی و تبلیغات
- نکاتی که در انتخاب مشاور بازاریابی باید در نظر گرفت؟
برچسب ها: بازاریابی ، کسب و کار ، مشاور بازاریابی ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، مدیریت بازاریابی