بازاریابی از نگاهی متفاوت
بازاریابی اجرای فعالیت هایی در حوزه کسب وکار است که جریان کالا و خدمات را از تولید کننده به سمت مصرف کننده هدایت می کند.با توجه به گذر زمان و تغییر دنیای اطرافمان تعریف ما نیز ازمفهوم بازاریابی تغییر خواهد کرد. در واقع به زبانی ساده بازاریابی به عملکرد هایی از طرف صاحبان کسب وکار گفته می شودکه برای ارائه کالا یا خدمات خود در جهت جذب مشتری و ایجاد عملی سود آور از سوی مشتری که برای کسب و کار مفید است ، صورت می گیرد.
بازاریابی فرایند پیچیده ایی است که اصول و استراتژی ها و تاکتیک های متعدد و متنوعی را در برمی گیرد که شرکت های مختلف با بهره برداری از آنها در جهت پیدا کردن جایگاهی برای ارائه محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید ، تلاش می کنند. بازاریابی به طور کلی به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم می شود .
بازار یابی سنتی
بازاریابی سنتی برخلاف عنوان خود انواع گسترده ای دارد از جمله تبلیغات تلوزیونی ،رادیویی ، مجله ، تلفنی ، روزنامه ، تراکت و ... .هزینه این نوع از بازاریابی در مقایسه با بازاریابی آنلاین بالا بوده و دستاوردهای بازاریابی آنلاین مانند شناسایی مخاطب را ندارد. با این حال بازاریابی سنتی و آفلاین هنوز نتایج ویژه ای را برای مدیران کسب وکار به همراه دارد.
بازاریابی آنلاین
افراد فعال در حوزه بازاریابی آنلاین یا نوین با نام رو آلدرسون به عنوان پدر بازاریابی نوین آشنا هستند. او اولین کسی بود که پس از فعالیت های زیاد با نظریات خود رویکرد جدیدی را در بازاریابی مطرح کرد. بازاریابی مدرن از دهه 1950 آغاز شد که صاحبان کسب و کار برای یک محصول بیشتر از رسانه های چاپی استفاده کردند. اما در عصر حاضر با وجود اینترنت بازاریابان می توانند کل کمپین ها را در چند سیستم عامل انجام دهند. شاید به معنای واقعی کلمه ده ها مکان در بستر اینترنت وجود دارد که می توانید یک کمپین بازریابی را انجام دهید.
چرا بازریابی مهم است ؟
بازاریابی یکی از مهم ترین کارهایی است که یک صاحب کسب و کار می تواند برای موفقیت خود انجام دهد اما به چند دلیل که بازاریابی را در اهم سایر مسائل قرار می دهد از این قرار است :
1. اطلاع رسانی ؛ شما با کمک بازاریابی به مخاطبان از ویژگی های یک محصول یا خدمات خود اطلاعاتی را در اختیار مشتریان و عموم می گذارید تا آنها از ارزش کار و ایده های شما مطلع شوند.
2. شناخت مشتری ؛ در مراحل اولیه بازار یابی هرکسی باید تحقیقی در مورد تجارت و بازار شهر و استان و کشور محل زندگی خود بر اساس معیار های روانشناسی ، جامعه شناسی ، جغرافیا و... انجام دهد تا بتواند بازر هدف را شناسایی و مخاطبان محصول و یا خدمات شرکت خود را شناسایی کند.
3. افزایش فروش ؛ بازاریابی توان موتور کسب وکار شما برای افزایش فروش می باشد و با استفاده از روش های متنوعی که در بازاریابی مدرن وجود دارد موجب جلب نظر مشتری به محصول یا خدمات می گردد.
4. جذب مشتری ؛ ترغیب مشتریان با ارائه اطلاعات مناسب و مربوط به کسب و کار خود به کمک بازاریابی بسیار مهم است .
5. برندینگ ؛ بازاریابی به دنبال ایجاد یک نام قوی است که باعث شناخته شدن کسب و کار از طریق استفاده از رسانه های مختلف می شود. هنگامی که یک برند شناخته شده در بازار ورود می کند حتما با افزایش فروش و گسترش تجارت صاحبان کسب وکار مواجه خواهد شد.
مطالب مرتبط:
- دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
- کسبوکارهای مجازی گسترش یابد
- روند تجاریسازی ایدهها
- چگونه کار خود را تبلیغ کنیم؟
- بازار کار دیجیتال مارکتینگ
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بیزینس ، بازاریابی اینترنتی ، فروش و بازاریابی ، بازاریابی وب