تفاوت بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات هردو با اهمیت و اساسی هستند وتاثیر بالایی بر موفقیت تجارت دارند ولی معنای آنها کاملاً از یکدیگر متفاوت است. شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و به کارگیری صحیح هر کدام از آنها بر پیشرفت شما تاثیر به سزایی دارد.
تبلیغات چیست؟
معرفی و نمایش خدمات یا محصولات شرکت شما به مشتریان کنونی و بالقوه؛ با پرداخت پول و از طریق شرکتها و فرصتهای جانبی مانند سایتهای اینترنتی و بیلبورد را تبلیغات می نامیم.
بازاریابی چیست؟
مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات شما در میان رقبا را بازاریابی می نامیم. بازاریابی در واقع شامل بخش هایی کوچکتر مانند نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری مجدد با شما می شود. مجموعه این فعالیت ها شما را در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی یاری خواهد کرد.
تبلیغات مهم تر است یا بازاریابی؟
تبلیغات در عمل بعنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات است. برای مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.بازاریابی شامل این موارداست:شناخت بازار،شناسایی مشتریان هدف،تعیین استراتژی فروش،خدمات پشتیبانی،ارتباطات کاری ،قیمت گذاری محصولات و خدمات،تبلیغات و...تبلیغات نیز زیرمجموعه بازاریابی است و نقش مهمی در موفقیت شما دارد،ولی برای دستیابی به بیش ترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و و سایر بخش های بازاریابی لازم است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است.تبلیغات، یک نقش متمرکز در سازمان دارد. تبلیغات، استفاده از رسانه جمعی یا هر وسیله رسانه ای دیگر برای برقراری ارتباط بین شرکت و مشتریان است. اساسا، بازاریابی یک چشمانداز و ماموریت را برای شرکت شکل میدهد. تبلیغات برای ارتباط ارزشهای برند و همچنین برای تبلیغ و خرید و حصول مشتریان بیشتر برای شرکت است.تبلیغات میتواند به دلایل بسیاری مورداستفاده قرار گیرد. میتواند برای جذب مشتریان بیشتر به یک محصول از برند استفاده شود، میتواند برای یادآوری برند یا محصول استفاده شود، میتواند برای معرفی محصولات جدید در بازار یا بسیاری از دلایل دیگر استفاده شود. تبلیغات، بخشی از طرح بازاریابی است و اگر شرکت با یک ایده بازاریابی مطرح شده باشد، این کار تبلیغات است که با آن ایده ارتباط برقرار کند.اهمیت تبلیغات این است که از رسانه مناسب استفاده شود تا برند بهدرستی موضع و جایگاه خود را بیابد. تبلیغات به دلیل هزینههای رسانه جمعی، طبیعتا بسیار گران است. مسئله دیگر در تبلیغات این است که پیگیری تبلیغات و ارزیابی اثربخشی و عملکرد آنها دشوار است بنابراین، میتوان گفت گرچه تبلیغات همچون یک کسب و کار بزرگ است، این یکی از بخشهای بازاریابی است و بطورعمده با یکی از شیوههای ارتباط با مشتریان سر و کار دارد. اخیرا، بسیاری از ارتباطات دو طرفه به دلیل استفاده از رسانههای اجتماعی مطرح شده اند.اما، در سازمان، محدوده بازاریابی بزرگتر از تبلیغات است. در سطح مشتری، چون تبلیغات به یک مخاطب عظیم تبدیل میشود، محدوده تبلیغات و سپس بازاریابی بزرگتر است. با این حال، این مسئله در تبلیغات دیجیتال یا بازاریابی دیجیتالی وجود ندارد.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- بازاریابی چریکی و اصول پیادهسازی آن در کسبوکارها
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، تبلیغات ، تبلیغات انلاین