- ارسال شده در ۱۳۹۸ دی ۲۱ ساعت ۱۱:۱۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار » تکاپو
۳ اشتباه که ایده کارآفرینی شما را نابود میکند
مقدمه:
ایده کارآفرینی بسیار مهم است و اگر با بسیاری از بنیانگذاران استارتاپها صحبت کنید و از آنها بپرسید که آیا شخصیت مشتریانشان را میشناسند یا نه جواب بسیاری از آنها به سادگی نه خواهد بود. اما سوال اینجاست که شما چطور میتوانید یک کسب و کار موفق داشته باشید در حالی که حتی نمیدانید مشتریانتان چه کسانی هستند؟ در اینجا چندین دلیل مهم که باعث میشود ایده کارآفرینی شما با شکست رو به رو شود را بررسی میکنیم.
ایده کارآفرینی:
ایجاد و توسعهی یک ایده کارآفرینی و استارتاپی بسیار دشوار است به همین علت است که بیش از ۵۰ درصد از استارتاپها تنها در دو سال اول بنیانگذاری شکست میخورند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بیشتر ایدههای کارآفرینی موفق نمیشوند و یا در بدترین حالت شکست میخورند. یکی از مهمترین عوامل شکست یک استارتاپ این است که عموم بنیانگذاران استارتاپها یا کسب و کارهای اینترنتی درک درستی از خواستههای مشتریانشان ندارند.
هیچ اطلاعی از خواستههای مشتریان ندارید
آیا هیچ تقاضایی برای محصول و یا خدمات شما در بازار وجود دارد؟ آیا عموم مردم میخواهند محصول و یا خدمات شما را خریداری کنند؟
مهمترین و اولین قدم برای کارآفرینی شما این است که بدانید آیا محصول و خدماتتان مشتری و خریدار دارد؟ اگر برای خدمات شما مشتری به اندازه کافی وجود نداشته باشد شما در نهایت شکست خواهید خورد. تنها به این دلیل که چند نفری که اطراف شما هستند عاشق محصولات و ایده کارآفرینی شما هستند و حتی حاضرند برای آن بمیرند دلیل نمیشود که این محصول در بین عموم مردم هم خواستار داشته باشد.
آیا محصولی که الان ارائه میکنید در ۵ یا ۱۰ سال آینده هم مشتری خواهد داشت؟ آیا مشتریان فعلی شما حاضر خواهند بود که در سالهای آینده هم از شما خریدی انجام دهند؟
یکی از بهترین راهها برای درک مشتریان این است که بازار فعلی و آینده را مد نظر قرار دهید. بسیاری از ایده پردازان کارآفرینی به تقاضای محصول و آینده بازار توجهی ندارند. در حالی که توجه به آینده بازار مهمترین نکته در ایجاد یک کسب و کار موفق است. توجه به آینده بازار به خصوص زمانی اهمیتی ویژه پیدا میکند که ایده کارآفرینی شما مرتبط با کسب و کارهای دیگر باشد.
به طور مثال: اپلیکیشن بافر (Buffer) یک نرم افزار مدیریت شبکههای اجتماعی است که مشتریان بسیار زیادی را هم به خود جذب کرده است. اما اگر تا چند سال آینده شبکههای اجتماعی کاملا تغییر رویه دهند و کاربران آنلاین خود را از دست بدهند چه اتفاقی برای بافر خواهد افتاد؟.
اطلاعی ندارید که با چه کسانی در حال رقابت هستید
اینکه بخواهید مشتریانتان را بشناسید و خودتان را جای آنها قرار دهید نکات مهمی را به شما یادآوری میکند. اگر شما جای مشتریانتان باشید آیا حاضرید از محصولات خودتان خرید بکنید یا ترجیح میدهید از رقیبانتان خرید کنید؟ جواب به این سوال بسیار مهم است. شما باید یک ویژگی بسیار خاصی را با خود همراه داشته باشید تا مشتریان ترجیح دهند به جای روی آوردن به رقیبانتان از شما خرید کنند. حال باید بپرسید اگر بعد از مدتی رقیبان شما ویژگی مهم شما را در کسب و کار خودشان استفاده کردند آیا مشتریان باز هم از شما خرید میکنند؟ جواب این است که ویژگی کارآفرینی شما نباید یک ویژگی ثابت باشد. شما باید مدام ویژگیهای جدیدتر و مهمتری را که نسبت به رقیبانتان به شما برتری میدهند را وارد استارتاپتان کنید. برای این کار باید مدام با مشتریانتان مصاحبه کنید برای آنان نظرسنجی بگذارید و با سرمایه گذارانتان مشورت کنید.
عدم شناخت رقیبان در استارتاپ مرگبار است. به همین خاطر حتما باید زمان بسیار زیادی را برای بررسی ویژگیها و رفتارهای رقیبانتان اختصاص دهید.
درباره اندازه بازار محصولاتتان اشتباه میکنید
تعداد مشتریان بالقوهای که حاضرند محصولات شما را خریداری بکنند چقدر است؟ این پرسش مهمی است. برای ایجاد یک استارتاپ موفق باید اندازه بازار محصولات خود را با دقت بالایی تخمین بزنید. محاسبه بازار بالقوه محصولات، چندان کار دشواری نیست و تنها به تلاش مستمر نیاز دارد. شما میتوانید با بررسی تعداد مشتریان رقیبانتان و و تحلیل حجم تولید محصولات مشابه در بازار، تعداد مشتریان را تخمین بزنید. با این حال قسمت مهمتر این است که بتوانید حجم بازار آینده را تشخیص دهید. مشتری که امروز از شما خرید میکند ممکن است فردا به محصولات شما علاقهای نداشته باشد. شما باید قادر باشید تا رفتار مشتریانتان را در گذر زمان تجزیه و تحلیل کنید. اینکه انتظار دارید در آینده چه اتفاقاتی در بازار بیافتد و برای این اتفاقات چه برنامههایی دارید؟
نتیجه گیری:
شناخت مشتریان کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است به همین خاطر بسیاری از ایده پردازان علاقه ای ندارند که زمان و پولی را به این موضوع اختصاص دهند. این یک قانون ساده است، هرچقدر بیشتر مشتریانتان را بشناسید، احتمال موفقیت شما هم بیشتر خواهد شد. بهتر است قبل از انجام هر کاری، تحقیقات گستردهای روی بازار انجام دهید. اگر بدانید نیازهای مشتریان در بازار چیست، میتوانید فروش بالاتری را برای محصولاتتان رقم بزنید.
اما اگر هیچ شناختی از مشتریان ندارید، تنها شروع یک ایده کارآفرینی را راحت کردهاید و در آینده همواره با چالشهای مختلف دست به گریبان خواهید بود.