- ارسال شده در ۱۳۹۸ بهمن ۳۰ ساعت ۱۰:۳۶
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
استفاده از روان شناسی رفتار مصرف کننده در کسب و کار
روان شناسی رفتار مصرف کننده کمک زیادی به مشتریان و صاحبان کسب و کار میکند و باعث ایجاد رضایتمندی در طرفین میشود.
روان شناسی رفتار مصرف کننده امروزه در سازمانها و کسب و کارها بهعنوان یک اصل کاربردی و مهم شناخته میشود، بهطوری که روان شناسی رفتار مصرف کننده پرطرفدارترین گرایش روان شناسی است.
امروزه با گسترش علم روان شناسی و اهمیت این علم در زندگی و کسبوکار افراد برای افزایش موفقیت خود در کسب و کار و زندگی از این دانش استفاده بسیاری میکنند.
روان شناسی رفتار مصرف کننده به چه موضوعاتی می پردازد ؟
در روان شناسی رفتار مصرف کننده به توقعات، نیازها، سلیقههای مختلف افراد و اهمیت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی و تاثیری که هر کدام از این آیتمها در نحوه تصمیم گیری افراد دارد و این که چطور می توانیم بهکمک علم روان شناسی افراد را هنگام خرید و تصمیم گیری راهنمایی کرد اطلاعات علمی معتبری را دراختیار افراد و مدیران سازمان ارائه میدهد.
بهتر است که بدانیم که برای اینکه یک استراتژی خوب در کسب وکارمان داشته باشیم، باید درک درستی از رفتار مصرف کننده و خریدار داشته باشیم و بر اساس رفتار مصرف کننده و خریدار، استراتژیهای فروش، بازاریابی، تبلیغات و… انجام دهیم.
تولیدکنندگان برای گسترش خدمات و کالاهای خود قبل از هر اقدامی باید درک درست از احساسات و رفتار مصرفکننده داشته باشند. به عنوان مثال قبل از گسترش فعالیتهای بازاریابی در مناطق و یا کشورهای دیگر، باید تحقیقاتی در مورد ویژگیهای رفتاری، انگیزه، علایق و… مردم آن مکان انجام شود.
چه عواملی در رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارد ؟
عوامل انگیزشی در رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد، به عنوان مثال نظر خانواده و اطرافیان هنگامی که فرد میخواهد لباسی بخرد، تاثیر فراوانی در انتخاب لباس دارد.
رفتار مصرف کننده یک فرایند است و نحوه انتخاب، تصمیم گیری و استفاده مجدد از کالا یا عدم استفاده مجدد از کالا را شامل می شود.
هنگام خرید رفتار مصرف کننده نقشهای مختلفی دارد، از جمله می تواند در نقش تاثیر گذار، خریدار یا مصرف کننده باشد.
افراد مختلف رفتارهای خرید مختلفی دارد؛ به عنوان مثال رفتار خرید در نوجوانان با جوانان به دلیل ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی با یک دیگر تفاوت زیادی دارد.
نحوه تصمیم گیری و خرید در مناطق مختلف و کشورهای مختلف با دلیل تفاوتهای فرهنگی با یکدیگر تفاوت زیادی دارد؛ به عنوان مثال بیشتر مردم چین از لباسهای پرنقش و نگار یا رنگی استقبال میکنند، درحالیکه اروپاییها تمایل به لباسهای ساده با طرحهای ساده دارند.
چگونه به کمک روان شناسی رفتار مصرف کننده کسب و کارمان را گسترش دهیم ؟
یکی از راههای موثر برای جلب نظر و ارتباط با مشتریان یا داشتن مشتریان وفادار این است که موفقیتهای خود را به اطلاع مشتریان بالقوه و مشتریان روزانه خود برسانید. برای این کار می توانید از آگهیها و رسانههای تجاری و تبلیغات استفاده کنید. این کار باعث میشود که موفقیتها، کالاهای جدید و خدمات شما در ذهن افراد ثبت شوند یا کسب و کار شما را به سایر افراد معرفی کنند و از همه مهمتر این که موفقیت شما در هنگام تصمیمگیری مصرف کننده تاثیر زیادی خواهد داشت؛ به طوری که ناخودآگاه افراد به سمت برند و کسب و کار شما جلب می شود و علاقهمند به کسب و کار شما می شوند.
هنگام ارائه محصولات و خدمات خود از بروشور یا اشانتیون یا دفترچه یادداشتهای رنگی، خلاقانه، تقویم و… استفاده کنید. با انجام این کار به مشتریان نشان میدهید که از ارائه خدمات به افراد خوشحال هستید و به رضایت مشتریانتان اهمیت میدهید و فقط به فکر فروش محصولات و یا سود آوری خودتان نیستید.
ارتباط شما با کسب و کارهای دیگر و پیشقدم شدن شما در ارتباط با کسب و کارهای که به خدمات شما نیازمند هستند هم میتواند یکی دیگر از رفتارهای موثر در ایجاد مشتریان باشد و از این طریق می توانید به افراد نشان دهید که به فکر گسترش کسب و کارتان هستید. کسب و کارهایی که به فکر گسترش فعالیت خود هستند، مردم، مشتریان و سایر کسب و کارهای دیگر بیشتر دوست دارند با آنها همکاری کنند چه بسا با دیدن موفقیتهای این کسب و کارها مشتریان پیشنهاد سرمایه گذاریهای مالی را به صاحبان کسب و کار بدهند.
هنگام مذاکره و خرید قیمت را ابتدا مشخص کنید، تفاوت قیمتهای گفته شده در مذاکره میتواند باعث ایجاد سوءتفاهم شود. برای خریدهای اول مشتریان تخفیفات و هدایای در نظر بگیرد. این روش باعث جلب نظر مشتریان میشود و باعث میشود تا مشتریان برای ایجاد ارتباط با شما اطاعات شخصی خود مانند ایمیل یا شماره تماس و… را به شما بدهند که این اطلاعات بسیار با ارزش است و شما می توانید به کمک این روش بازاریابی باعث ایجاد مشتریان وفادار شوید.
یکی از عواملی که در تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد این است که پرسنل به ویژه پرسنل فروش افرادی باشند که مهارت و توانایی لازم برای این کار را داشته باشند و از ارتباط با افراد مختلف با سلیقههای متنوع خسته نشوند بلکه افراد را به درستی راهنمایی کنند. برای داشتن چنین پرسنلی لازم است که صاحبان کسب و کار با پرسنل فروش بیشتر در ارتباط باشند و راهنماییهای لازم انجام دهند و پاداشهایی برای این افراد در نظر گرفته شود؛ مانند پاداش برای ایجاد رضایتمندی در مشتریان یا برای داشتن مشتریان وفادار و ..
داشتن استراتژی های مناسب مانند برگزاری کمپین های تبلیغاتی و حراج ها و.. می تواند باعث ایجاد علاقه مندی مشتریان به کسب و کار شما شود که این استراتژی های قیمت گذاری در نحوه ی تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده تاثیر زیادی دارد .