- ارسال شده در ۱۳۹۹ تیر ۱۸ ساعت ۱۰:۲۰
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده
شتاب دهنده چیست؟ (بخش 1)
این روزها با رشد روزافزون شکلگیری استارتاپ در کشورمان کلمهی شتابدهنده نیز زیاد به گوش میخورد و بسیاری از افراد با این مفهوم آشنایی ندارند.
استارت آپ واژهای است که در سالهای اخیر در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانیهای نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح میکنند. کسبوکارهای نوپا یا همان استارتاپ همیشه در ابتدای کار با چالشهایی مواجه میشوند. این چالشها در زمینههای مختلف برای یک استارتاپ رخ میدهد و در بیشتر موارد سبب میشود که استارتاپها با شکست روبرو شده یا از مسیر اصلی خود منحرف شوند.
شتاب دهنده استارتاپ (startup accelerator)
شتابدهنده استارتاپ ( انگلیسی: Speed accelerator یا Startup accelerator) به اختصار شتابدهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در میآورند و برای این کار از میان شرکت کنندگان، پس از مدتی کوتاه مورد ایدهای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب میکند. شتابدهندهها با سرمایهگذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزشهای لازم برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد.
تعریف شتاب دهنده
شتابدهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکتهای استارتآپی را مهیا میسازد. سال 2005، یک مجموعه با عملکردی تقریبا متفاوت با انکوباتورهای سنتی شکل گرفت.
این مجموعه که (Y Combinator) نام داشت، برخلاف مراکز رشد سنتی، فقط در بازه زمانی مشخص و کوتاهی به استارتآپها خدمات ارائه میکرد.
عملکرد این مجموعه به این صورت بود که چند استارتآپ بهصورت همزمان وارد این مرکز میشدند و خدمات دریافت میکردند و پس از گذشت چند ماه، از آن خارج میشدند.این در حالی بود که مراکز رشد از نظر دوره زمانی ارائه خدمات به استارتآپها بسیار منعطف بودند.با توجه به تفاوتهای اساسی میان مجموعه وای کامبینیتر و انکوباتروهای معمول، این ساختار جدید را شتابدهنده استارتآپی یا بهصورت خلاصه شتابدهنده نامگذاری کردند. به این ترتیب وای کامبینیتر، نخستین شتابدهنده استارتآپی جهان لقب گرفت.واژه “شتابدهنده ” یا به طور مشخص شتابدهنده استارت آپ، امروزه به اصطلاحی آشنا و همهگیر در فضای کسب و کار تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها که جهت تقویت اقتصاد مبتنی بر فناوری که در کشور ما به اسم اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است، به مساله تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها میپردازند، توجه روزافزون به این مراکز شتابدهنده ها در سراسر جهان نشان از یک تغییر ساختار در اقتصاد جهانی دارد.
بصورت خلاصه میتوان گفت شتابدهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکتهای استارتآپی را مهیا میسازد. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایدهها و نوآوری ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتابدهنده مجموعهای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع مشاوره، فناوریها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارتآپهای نوپا قرار میدهد. در حقیقت اصلیترین رسالت شتابدهنده، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند.در ایران هم از چند سال پیش با رشد نقش شرکت های دانش بنیان در ساختار کسب و کار کشور، و همچنین توجه بسیاری از نهادها و تصمیم گیران به کسب و کارهای نوپا، تقریبا تمامی سازمانهای خصوصی و دولتی فعالیتی را در زمینه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان آغاز کرده اند. بسیاری از شرکت ها و نهادهای سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها به نوعی یک شتاب دهنده به حساب می آیند. این مجموعه ها و سایر شرکت ها و موسسات فعال در این بخش در حال حاضر با جذب و پرورش ایده های ناب و نوآور و فناور در راستای تبدیل شدن این طرح ها به شرکت های موفق فعالیت قابل توجهی دارند.
در مطالب بعدی در آمایش سلامت سرزمین روش کار شتاب دهنده ها راشرح می دهیم.
برچسب ها: استارتاپ ، شتابدهنده ، شتابدهنده دکترکاربین ، تیم سازی استارتاپ