- ارسال شده در ۱۳۹۹ آذر ۱۳ ساعت ۰۹:۵۵
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
خدمات اصلی یک شتابدهنده کسب و کار واقعی چیست؟
شتابدهنده ها انواع مختلفی دارند و خدمات انها هم متناسب با نوع آنها می تواند کمی متفاوت باشد. برخی از خدمات مشترک اکثر شتابدهنده های واقعی و حرفه ای کسب وکار موارد زیر است:
فضای کاری مناسب استارتاپی
عموما فضای کاری ارائه شده توسط مراکز شتابدهی مشابه ارائه دهندگان فضای کاری اشتراکی و به صورت مصطح (Flat)، باز (OpenSpace) یا پارتیشنی و در ابعاد کوچک و متنوع می باشد. وجود فضای کاری مشترک برای استارتاپ ها در یک مرکز شتابدهی به دلایل مختلف حائز اهمیت است:
از بین بردن هزینه های تامین فضای کار استارتاپ ها
ضرورت نظارت مستمر بر استارتاپ ها و هدایت و …
سهولت ارائه خدمات به صورت متمرکز در یک فضا
لزوم همکاری و هم افزایی بین استارتاپ ها
برنامه های توانمندسازی و آموزشی حرفه ای
کارگاه های آموزشی حضوری و غیر حضوری عمومی یا اختصاصی یا ارائه منابع آموزشی متنوع همچون کتاب و … از سرویس های مهم شتابدهنده ها می باشد البته در دنیا شتابدهنده ها به دلیل لزوم تمرکز بر خدمات اصلی خود این سرویس را به یک مجموعه حرفه ای و تخصصی آموزشی و توانمندسازی برون سپاری و واگذار می نمایند و صرفا بر کیفیت خدمات و نتایج آن در استارتاپ ها نظارت دارند. متاسفانه در ایران بخش بزرگی از انرژی شتابدهنده ها صرف برگزاری این دوره ها و کارگاه های آموزشی می شود و ممکن است از ارائه خدمات اصلی خود دور بمانند.
منتورینگ حرفه ای و هدایت در مسیر رشد
بررسی و پایش فرآیند شکل گیری استارتاپ و هدایت درست کسب و کار در مسیر رشد، مهمترین نقش منتور و نتیجه فرآیند منتورینگ است.
این عملیات عموما در قالب جلسات مرتب هفتگی و به صورت حضوری یا آنلاین صورت می گیرد. واضح است این نقش کلیدی در مسیر توانمندسازی و هدایت استارتاپ را نمی توان به هر کسی سپرد. فردی که نقش منتور را بر عهده می گیرد باید با بینش و تجربه و دانش خود بتواند روش یافتن مسیر درست و نحوه تصمیم گیری صحیح را به استارتاپ آموزش دهد.
تامین مالی مرحله بذری (Seed Funding) و دسترسی به سرمایه گذار و منابع تامین مالی مراحل بعدی
راه اندازی یک استارتاپ و حرکت سریع آن در مسیر موفقیت و تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان، به غیر از تلاش، تخصص و ایده و … و برای اجرایی کردن مدل کسب و کار و جذب مشتری نیازمند منابع مالی است.
به طور متوسط در دنیا شتابدهنده ها برای مرحله بذری به استارتاپ ها مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار (بین ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار)(منبع) و در ایران عموما حدود ۵۰ میلیون تومان تخصیص داده می شود (یادمان باشد مقایسه شتابدهنده های ایران و اکوسیستم های بالغ دنیا ابعاد زیاد دیگری دارد و مفصل است و فقط این پارامتر نمی تواند ملاک درستی باشد) که متناسب با نیازها و پیشرفت آنها در اختیار آنها قرار می گیرد.
برخی از شتابدهنده ها بخشی از این اعتبار را به صورت غیر نقدی و خدمات ارائه می کنند که جای بحث زیادی دارد و ممکن است روش مفیدی باشد یا ممکن است نباشد. گرچه برخی از شتابدهنده های در دنیا به سرمایه گذاری در مراحل پس از بذری روی استارتاپ های خود هم اقدام میکنند و سهم بیشتری را در ازای سرمایه گذاری مرحله بعدی دریافت می کنند که برخی به آن Follow-on Funding می گویند.
دستری به کانال های جذب مشتری موثر و ارزان قیمت و ابزارهای توسعه بازار
از آنجا که یکی از چالش های اصلی استارتاپ ها در ابتدای راه و بعد از یافتن مساله و ساختن راهکار اولیه خود، معرفی خود و پیدا کردن و جذب مشتری است و بسیاری از روش های موجود برای این امر همچون تبلیغات به صورت معمول نیاز به منابع مالی دارد که از عهده بنیانگذاران بر نمی آید.
شتابدهنده ها می توانند ضمن تعامل با رسانه ها یا شرکت های بزرگ دارای دسترسی به مشتریان، برای استفاده ارزان قیمت یا رایگان این روش ها به توافق رسیده و آنها را در اختیار اعضا قرار دهند.
شبکه و توان تسهیل گری در حوزه های خاص کسب و کاری
شبکه مربیان و مشاوران و افراد متخصص در حوزه های خاص فنی، حقوقی، منابع انسانی، …به عنوان مثال در اختیار قرار دادن یک مشاور حقوقی برای پاسخ به پرسش های حقوقی استارتاپ ها و بررسی قراردادهای آنها با همکاران، مشتریان، تامین کنندگان و … و یا معرفی یک گرافیست حرفه ای برای انجام اقدامات طراحی به سفارش استارتاپ و …
زیرساخت های مشترک عمومی، اداری و ارتباطی
همچون دسترسی به اینترنت و تجهیزات ارتباطی، تجهیزات چاپ، دبیرخانه مشترک، اتاق جلسات مشترک، کافی شاپ و فضای استراحت و …
زیرساخت های تخصصی (عموما در شتابدهنده های تخصصی)
ارائه زیرساخت های تخصصی در شتابدهنده های تخصصی یکی از جذابیت حضور استارتاپ ها در این مراکز شتابدهی است. مثلا دسترسی یا در اختیار داشتن آزمایشگاه تخصصی و پیشرفته، تجهیزات با توان پردازش بالا (سرور)، کارگاه نمونه سازی صنعتی مشترک، پرینتر های سه بعدی و …
برچسب ها: استارت آپ ، آمایش سلامت سرزمین ، شتاب دهنده ، دکترکاربین ، رشت