- ارسال شده در ۱۳۹۹ آذر ۲۸ ساعت ۱۱:۵۰
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
مراحل تأمین مالی در استارتآپها
طی سالهای اخیر، شیوههای جذب سرمایه در کسبوکارهای نوپا، به شدت تغییر یافته است. پیش از این، گزینههای تأمین مالی در دسترس صاحبان کسبوکار، کاملاً محدود بود و تنها چند روش مشخص و سنتی را شامل میشد.
این در حالی است که با تغییرات صورت گرفته در عصر دانشبنیان و اثرات ناشی از جهانیسازی و همچنین رواج فناوری و نقش بیبدیل نوآوری در صنایع مختلف، شاهد افزایش این گزینهها در سطوح مختلف هستیم. با این وجود و فارغ از گزینههای متعدد پیش رو، بهعنوان یک مالک استارتآپ، ابتدا باید جایگاه کسبوکار خود و میزان سرمایهای که لازم دارید و میتوانید از منابع خارجی جذب نمایید را ارزیابی کنید.
پیش از هر چیز، بهتر است رئوس کلی سطوح تأمین بودجه استارتآپ را مرور نماییم. این سطوح متفاوت که در مراحل مختلف چرخه عمر استارتآپها ظاهر میشوند، یکی از مواردی است که درک شما از تأمین مالی کسبوکار خود را عمیقتر میسازد.
1- تأمین مالی پیش از کشت ایده (The Pre-seed Funding)
اولین سطح از فرآیند تأمین مالی استارتآپی، پیش از کشت ایده یا سرمایهگذاری بذر اتفاق میافتد. این مرحله به قدری زود رخ میدهد که حتی اغلب بهعنوان یک مرحله مجزای تأمین مالی در نظر گرفته نمیشود. برای سادهتر شدن مفهوم این تأمین مالی، آن را بهعنوان زمانی در نظر بگیرید که یک استارتآپ، تازه میخواهد عملیات خود را آغاز نماید.
با توجه به اینکه در این مرحله عملاً چیزی برای عرضه به سرمایهگذار وجود ندارد (به جز یک ایده منحصربهفرد با پتانسیل تجاریسازی)، این احتمال وجود دارد که سرمایهگذاران حتی در عوض داشتن سهام، حاضر به سرمایهگذاری و تأمین مالی استارتآپ نشوند. این مسئله، به ماهیت استارتآپ و هزینههای اولیهای بستگی دارد که بایستی در حین توسعه مدل کسبوکار در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر، این مرحله ممکن است یک بازه زمانی طولانی را در بر بگیرد یا اینکه فوراً و با موفقیت کامل انجام شود.
مرحله تأمین مالی پیش از کشت ایده را عموماً «Bootstrapping» میگویند. به این معنا که شما برای تعیین مقیاس استارتآپ خود، از منابع موجود استفاده میکنید. بنیانگذاران از جیب خود سرمایهگذاری نموده و با توجه به همان سرمایه، تلاش میکنند تا به بهینهترین شکل ممکن رشد نمایند. برای مثال، کارآفرینان ممکن است مجبور شوند که ساعات بیشتری را کار کنند یا شغل دومی داشته باشند که بتوانند درآمد اضافی خود را بر روی استارتآپ جدیدشان سرمایهگذاری نمایند.
مرحله تأمین مالی پیش از کشت ایده، به یک استارتآپ نوظهور این امکان را میدهد که محصولات یا خدمات خود را نهایتاً به شکلی کارآمد، تولید و توزیع نماید. در سطح تحقیق یا توسعه، کارآفرینان تمایل دارند که دوامپذیری ایده خود را ارزیابی نمایند. آنها ممکن است یک الگو و چشمانداز مناسب از آینده محصول خود و تجاریسازی آن داشته باشند و به دنبال یک بودجه اولیه باشند تا به آنها امکان دهد که استارتآپ خود را به یک کسبوکار تماموقت بدل نمایند.
در این سطح، سرمایهگذاران بالقوه شامل سه دسته زیر خواهند بود:
مالکین و بنیانگذاران
دوستان و خانواده
سرمایههای خطرپذیر خرد
یکی از فعالان حوزه سرمایهگذاری استارتآپی میگوید: «در ابتدای کار، از افرادی درخواست کمک کنید که از قبل شما را میشناسند؛ دوستان، همکاران سابق، خانواده و غیره. این بهترین و تقریباً تنها فرصت شما است. در ادامه، اگر در این کار موفق نشدید، از افرادی درخواست کنید که در صنعت هستند و پول زیادی دارند. آنها ممکن است که در این سطح (پیش از کشت ایده) چیزی جالب یافته و به شما کمک نمایند».
ارزیابی استارتآپ در سطح پیش از کشت ایده، یک عامل کلیدی در جلب نظر سرمایهگذاران، بهویژه سرمایههای خطرپذیر خرد میباشد. معمولاً ارزش استارتآپها در این مرحله، چیزی بین 10 هزار تا 100 هزار دلار است.
2- سطح کشت ایده یا سرمایهگذاری بذر (Seed Funding Stage)
این سطح را میتوان اولین مرحله از سطوح رسمی تأمین مالی استارتآپ دانست. دقت نمایید که بنا بر آمار، تقریباً 29 درصد از استارتآپها به این دلیل با شکست مواجه میشوند که در حین خود راهاندازی (تأمین مالی پیش از کشت ایده)، سرمایه خود را تمام میکنند. این آمار، به خوبی اهمیت تأمین مالی مرحله قبلی را نشان میدهد، با اینکه مرحله قبل، جزئی از سطوح رسمی جذب سرمایه در استارتآپها محسوب نمیشود.
«مارک سوستر» (Mark Suster)، کارآفرینی که هماینک به یک سرمایهگذار استارتآپی بدل شده است، میگوید: «بزرگترین اشتباهی که بنیانگذاران کسبوکارهای نوپا مرتکب میشوند، این است که صبر میکنند تا اندوختههای مالیشان بسیار کم شده و سپس اقدام به جمعآوری سرمایه نمایند».
شما میتوانید تأمین مالی مرحله بذر را با کشت یک درخت مقایسه کنید. در وضعیت ایدهآل، بودجه اولیه همان سرمایهگذاری بذر است که امکان شکوفا شدن استارتآپ را فراهم میکند. وقتی شما آب مناسب یا به عبارت بهتر، راهبرد تجاری موفق را در کنار وقت و توجه کافی فراهم نمایید، در نهایت کسبوکارتان به یک درخت تنومند تبدیل میشود.
سرمایهگذاری بذر، به استارتآپ این امکان را میدهد تا هزینههای عرضه محصول اولیه را تأمین نموده، از طریق بازاریابی توجهها را به خود جلب کرده، استخدامهای مهم را آغاز نموده و برای توسعه انطباق محصول با بازار، جستجوی بیشتری انجام دهد. از همین رو است که بسیاری از استارتآپها، بودجه برآورد شده را برابر تمام چیزی در نظر میگیرند که برای راهاندازی استارتآپ خود به آن نیاز دارند.
سرمایهگذاران رایجی که در این مرحله اقدام به سرمایهگذاری و تأمین مالی استارتآپها میکنند، به شرح زیر میباشند:
دوستان و اقوام
سرمایهگذاران فرشته
سرمایهگذاران خطرپذیر خرد
سرمایهگذاری جمعی
از منظر ارزش استارتآپها، کسبوکارهای واجد شرایط برای تأمین مالی در مرحله بذر، عموماً ارزشی بین 3 تا 6 میلیون دلار دارند. آمارها نشان میدهد که سرمایهگذاری بذر، میتواند یک بودجه 50 هزار دلاری یا بیشتر باشد که در برخی موارد نادر، به چند میلیون دلار نیز افزایش مییابد.
برچسب ها: اشتغال ، استارتاپ ، شتابدهدنده ، شتابدهنده دکترکاربین