- ارسال شده در ۱۳۹۹ بهمن ۲۹ ساعت ۱۳:۰۶
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
برند، قلب و روح هر کسب و کاری است و اهمیت بسیاری در موفقیت یک کسب و کار دارد. یک استراتژی مناسب برای برندسازی استارتاپ میتواند به عنوان یک نقشه راه عمل کند و استارتاپ را به سمت موفقیت در صنعت خود سوق دهد.
اهمیت برندسازی برای استارتاپها
به طور کلی مزایایی که برندسازی برای استارتاپها دارد شامل موارد زیر میشود:
برند شما “هویت” شرکت شما است
مهمترین اهمیت برندسازی برای استارتاپها این است که به سازمان جدید کمک میکند تا هویت خود را پیدا کند. برند فقط شامل لوگو یا نام شرکت نیست بلکه تمام شخصیت یک شرکت است. به همین دلیل برای استارتاپها مهم است که برند تجاری را انتخاب کنند که روشهای تجاری و ارزشهای اصلی آنها را نشان دهد. برندسازی با دادن لحن، شخصیت و تصویری متفاوت، به شما کمک میکند تا از سایر استارتاپهای دیگر که سعی در جلب توجه در یک بازار اشباع را دارند متمایز شوید.
ارتباط با مشتری و وفاداری
علاوه بر این برندسازی در ایجاد اعتماد و حفظ وفاداری مشتریان نیز تاثیر به سزایی دارد. مردم بیشتر تحت تاثیر برندی قرار میگیرند که محتوای احساسی ارائه میدهد و شخصیت جذابی دارد. بدون مشتریان، کسب وکار نمیتواند موفق شود، به همین دلیل است که داشتن یک برند قوی، واضح و قابل اعتماد که الهام بخش وفاداری و ترویج تعامل با مشتری باشد بسیار مهم است.
برند شما در قلب و ذهن مردم جای دارد
برندسازی یکی از مهم ترین جنبههای هر کسب وکاری (فارغ از اندازهاش) است و شامل مجموعهای از فعالیتهاست که شما برای پرورش و رشد نام تجاری خود انجام میدهید. اگر این کار به درستی انجام شود، برندسازی به یک سمفونی زیبا از طرح، زبان و تجربه تبدیل میشود که همگی با هم برای ایجاد یک حس بسیار خاص ترکیب شدهاند. به طور خلاصه، برند شما مجموعهای از ادراکاتی است که مردم در مورد استارتاپ شما دارند. این یک بیان عاطفی از ارزشهای شماست که در ذهن و قلب افراد جای میگیرد.
برندسازی ارزش پیشنهادی شما را افزایش میدهد
برندسازی ارائه شما از یک محصول را به یک محصول منحصر به فرد ارتقا میبخشد و به شما این امکان را میدهد که مزایایی را هم داشته باشید. شاید این برایتان تعجب برانگیز باشد اما یک برند قوی میتواند به شما این امکان را بدهد تا قیمتهای بالاتری را برای محصولات خود تعیین کنید.
نظرسنجی انجام شده توسط ۴imprint نشان میدهد که اکثر خریداران حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات با برند قویتر هستند.
مراحل برندسازی برای استارتاپها
مرحله اول: بازار استارتاپ خود را مشخص کنید
شما باید بدانید که مشتریان ایدهآلتان کجا هستند، استارتاپ شما در کجای بازار فعلی قرار دارد و محصولات شما چگونه با کالاهای ارائه شده توسط رقبا مقایسه میشود.
پایه برندتان با مشخص شدن مخاطبان هدفی است که میخواهید روی آنها تمرکز کنید، شما نمیتوانید برای همه مردم همه چیز را ارائه کنید. پس قدم اول در مراحل برندسازی این است که تصمیم بگیرید میخواهید محصولات و خدمات خود را به چه کسی عرضه کنید. این باعث میشود که پیامی ارائه کنید که دقیقا نیازهایشان را هدف قرار میدهد.
مرحله دوم: درباره رقبای خود تحقیق کنید
راجع به رقبای اصلی برندتان تحقیق و جست وجو کنید که کدام کارهایشان تاثیرگذار بوده و کدامها نبودهاند و چگونه نام برندشان را انتخاب کردهاند. تقلید کامل کارهایی که دیگر برندها انجام میدهند به هیچ عنوان توصیه نمیشود ولی باید بدانید که چه کارهایی باعث موفقیت و چه کارهایی باعث شکستشان شده است. اینجا هدف این است که خود را از رقبا متمایز کنید تا مشتریان به خرید از شما سوق داده شوند. پس باید کاری کنید که برندتان خاص و برجسته دیده شود و این قسمت از مراحل برندسازی نباید نادیده گرفته شود.
مرحله سوم: خود را متمایز کنید
مهم نیست که محصول شما چقدر شگفت انگیز است، با این حال احتمال اینکه شخص دیگری در حال انجام کاری مشابه با شما باشد وجود دارد. پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا پی ببرید که برندتان چه چیزی را ارائه میکند که دیگران نمیکنند.
در مراحل قبلی مشخص کردیم که مخاطبان هدف چه کسانی هستند و حال باید به آنها دلیلی دهید که برند شما را به دیگر برندهای مشابه ترجیح دهند. به نکاتی توجه کنید که باعث بهتر شدن زندگی مصرف کنندگان میشود. برای مثال میتوان به صرفه جویی در زمان انجام یک فعالیت روزانه و کاهش مخارج با ارائه پیشنهادهای به صرفه اشاره کرد. سعی کنید راهی برای متفاوت بودن پیدا کنید حتی اگر این تفاوت کوچک به نظر برسد.
مرحله چهارم: با احتیاط یک نام انتخاب کنید
انتخاب یک نام مناسب برای استارتاپ شما میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیتتان داشته باشد. درحالیکه یک نام روشن و قدرتمند میتواند کمک بسیاری به تلاشهای تجاری و بازاریابی شما بکند نامگذاری اشتباه میتواند باعث شود که مشتریان ارتباط خوبی با آن برقرار نکنند و برای استارتاپ شما مشکل ساز شود.
انتخاب نام برای استارتاپ ممکن است یک کار جزئی برایتان به نظر برسد اما این یکی از مهمترین مراحل برندسازی استارتاپ شماست زیرا قرار است تا سالها بعد در کنار تصویر برند شما باشد پس باید از همان ابتدا یک نام مناسب و درست انتخاب کنید.
مرحله پنجم: تصویر خود را ایجاد کنید
شاید وقتی به مراحل برندسازی فکر کنید، اولین چیزی که به ذهنتان برسد طراحیهای تصویری باشد. در ایجاد تصویر برند عواملی زیادی را باید در نظر بگیرید، از جمله تصاویری که در وبسایت به کار میگیرید، لوگوی انتخابی برای برندتان و طرح رنگی که در رسانه خود منتشر میکنید.
بهترین کار برای استارتاپها این است که در این مرحله از متخصصان کمک بگیرند (مگر اینکه خودشان در طراحی گرافیکی مهارت و دانش کافی داشته باشند). لوگو و تصویر شما قرار است تا مدتهای طولانی در کنار شما باقی بماند و در هر چیزی که به برند شما مربوط میشود دیده شود و به عبارتی به هویت کسب و کار شما تبدیل شود، بنابراین از به کار گرفتن گرافیستهای متخصص دریغ نکنید، زیرا هزینهای که در ابتدا برای ایجاد تصویر و لوگوی خود متحمل میشوید ارزشش را بعداً نشان میدهد.
مرحله ششم: داستان برندتان را تعریف کنید
برندسازی استارتاپ همیشه باید با یک داستان شروع شود. مطالعات نشان داده است که ما به داستانهایی گوش میدهیم که ارتباط ذهنی با ما برقرار میکند، در حقیقت خواندن داستان همان بخش از مغز را فعال میکند که در صورت بروز همان اتفاق در زندگی واقعی، فعال میشود. سالهاست که معلمان، سیاستمداران و والدین قدرت داستانها را درک کردهاند و هر کدام به نحوی سعی میکنند از این شیوه در زندگی و کار خود بهره بگیرند.
هر استارتاپی هم یک فلسفهی آغازی دارد که بدون آن بی هویت و بی چهره است و بدون داشتن یک هویت کاری خیلی راحت میشود در میان این همه تبلیغات و محصولات متنوع فراموش شد که این به معنای پایان کار یک استارتاپ است.
مرحله هفتم: لحن برندتان را انتخاب کنید
لحن برند شما به ماموریت و اهداف و مخاطبان کسب و کارتان بستگی دارد. در واقع در این مرحله مشخص میکنید که میخواهید چگونه با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. لحن برند میتواند رسمی، دوستانه، تکنیکی، خبری و … باشد. لحنهای بسیاری وجود دارند که میتوانید برای برندتان انتخاب کنید ولی در نهایت باید لحنی را انتخاب کنید که متناسب و هماهنگ با کسب و کار شما باشد و بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این مقوله به خصوص در نشر محتوای سایت و شبکههای اجتماعی مهم است و داشتن ثبات در لحن باعث شناخته شدن شما از کانالهای مختلف میشود.
مرحله هشتم: مشخص کنید چه کسی میخواهید باشید
باید به کسب و کارتان شخصیت بدهید و به مخاطبان به طور خلاصه نشان دهید که چه کسی هستید. برای این کار باید یک پیام برای برند خود ایجاد کنید پیام کلیدی شما باید کاملا با برندتان در هم آمیخته باشد و در یک یا دو جمله انتقال داده شود و سعی کنید از لحن برندتان در آن استفاده کنید. این پیام در واقع نشان میدهد شما چه کسی هستید، چه چیزی را ارائه می دهید و چرا مردم باید به شما اهمیت بدهند. و ابزاری است که که از طریق آن میتوانید با مخاطبان ارتباطی مستقیم و احساسی داشته باشید.