- ارسال شده در ۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۵ ساعت ۲۲:۵۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی، بازار سرمایه
از مزایده کالا چه می دانید؟
حتما تا به حال از خودتان پرسیدهاید مزایده چیست و چگونه انجام میشود. مزایده فرآیندی شامل خرید و فروش کالا و خدمات است. در مزایده کالا یا خدمت موردنظر به نمایش گذاشته شده و از میان پیشنهادات متفاوت به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته میشود. پیشنهاد دهندگان با بالا بردن قیمتهای پیشنهادی خود با هم رقابت میکنند.
وقتی کالایی برای فروش قرار داده میشود، مزایدهگر در آغاز مزایده با شروع از یک قیمت نسبتا پایین، توجه تعداد زیادی خریدار را جلب میکند. با ارائه قیمت بالاتر توسط یکی از شرکتکنندگان، سایر علاقمندان قیمت بالاتری ارائه میدهند تا جایی که کسی پیشنهاد بالاتری نداشته باشد و کالا یا خدمات به فرد پیشنهاددهندهی بالاترین قیمت فروخته میشود.
مزایده زمانی به پایان میرسد که فروشنده بالاترین پیشنهاد قیمت را میپذیرد و خریدار هزینهی را میپردازد و صاحب کالا میشود.
کاربرد مزایده
هرچند معمولا نام مزایده با فروش لوازم عتیقه، کلکسیونهای نادر و نقاشیهای معروف همراه است، در بسیاری مواقع برای سرمایهگذاریهای بانکی هم استفاده میشوند. بانکدارها در زمان فروش یک شرکت، از مزایدهها برای جذب بالاترین قیمت ممکن استفاده میکنند. این فرآیند با دعوت به مزایدهی چند خریدار آغاز میشود. هر چه تعداد خریداران واقعی بیشتر باشد، رقابت سختتر و قیمت نهایی بالاتر خواهد بود، در نتیجه بانک سود بیشتری از فروش خواهد برد.
ولی بیشتر خریداران از فروشهای خصوص نیبت به مزایده استقبال بیشتری میکنند، زیرا کنترل بیشتری بر قیمت خرید خواهند داشت.
فرآیند مزایدهی کالا
پیش از آغاز مزایده، به خریداران بالقوه اجازه داده میشود برای مدت زمان کوتاهی کالاهای مزایده و شرایط آنها را بررسی کنند. زمان پیشنمایش معمولا عصر روز قبل از مزایده یا چند ساعت پیش از آن است. بعد از این که خریداران بالقوه مشاهدهی کالاها را به پایان برسانند و نسبت به ارائه پیشنهاد خرید علاقمند شدند، باید با مراجعه به مزایدهگر، در مزایده ثبتنام کنند.
برای ثبت نام در مزایده معمولا اطلاعاتی مانند اطلاعات فردی خریدار مانند شماره پاسپورت یا شماره گواهینامه (در کشور ما کد ملی) ، شماره تلفن و آدرس نوشته میشوند. هر خریدار که ثبتنامش به انجام میرسد، یک کارت که روی آن شمارهای نوشته شده دریافت میکند که از این شماره برای شناسایی خریدار استفاده میشود.
معمولا صدای یک زنگ نشاندهندهی آغاز مزایده است. مزایدهگر توصیف مختصری از کالای مزایده ارائه داده و قیمتی که به نظر خودش برای شروع مناسب است را به عنوان قیمت اولیه اعلام مینماید. در بعضی موارد هم یک قیمت اولیه از قبل تعیین میشود و خریداران باید قیمتی بالاتر از آن پیشنهاد بدهند. سپس خریداران به نوبت قیمت پیشنهادی خود را با صدای بلند اعلام میکنند، به این صورت که هر خریدار باید قیمت بالاتری نسبت به نفر قبل از خود ارائه کند. برای پیشنهاد قیمت هر خریدار کارتی که دریافت کرده را بالا میبرد تا مزایدهگر از نام پیشنهاددهنده اطلاع پیدا کند. وقتی پیشنهاد دیگری ارائه نشود، مزایده به پایان میرسد و اخرین نفر برندهی کالا میشود. با پرداخت قیمت کالا به مزایدهگر، مالکیت کالا به پیشنهاددهندهی برتر منتقل میشود.
نتیجه
مزایده انواع مختلفی دارد. یکی از جدیدترین اواع مزایده، نوع اینترنتی آن است که در سایتهای معتبری مانند eBay برگزار میشوند. در پایان مزایده، خریدار و فروشنده از طریق ایمیل شیوهی پرداخت و ارسال کالا را مشخص میکنند. در مزایده هر نوع کالا و خدماتی قابل خرید و فروش است، ولی پیش از شرکت در آن از صحت و سلامت کالایی که قصد خریداری دارید اطمینان حاصل کنید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- استراتژیهای بازاریابی رابطه مند
- بازاریابی B2B و بازاریابی B2C و درک تفاوتهای آنها