- ارسال شده در ۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۸ ساعت ۲۱:۵۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
مقایسه راه اندازی استارتاپ های ورزشی ایران و آمریکا
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی گفت: پژوهشهای علوم ورزشی کشور از اوضاع ناخوشایند کارآفرینی و استارتآپی خبر میدهد و نشان دهنده این است که وضعیت استارتآپی علوم ورزشی اصلا خوب نیست.
عادل رحمانپور به مناسبت هفته سرآمدی آموزش در وبیناری تحت عنوان «چالشها و راهکارهای کارآفرینی و اشتغالزایی در ورزش دانشجویی» در خصوص کسب و کار و استارتآپ صنعت ورزش اظهار کرد: برای تعریف استارتآپها معمولا فعالیت یک موشک یا فضاپیما به ذهن میرسد زیرا استارتآپ از لحظه استارت زدن رو به بالا و حرکت صعودی دارد.
وی در خصوص اینکه چرا استارتآپهای دانشجویی مهم است، افزود: برخی اندیشمندان این حوزه استارتآپها را در سه دسته جوانان، سرمایهگذاری و دانشجویی تقسیم میکند. استارتآپهای جوانان توسط افراد زیر ۳۹ سال تاسیس میشود. استارتآپ سرمایهگذاری از محل صندوقهای حمایت از فناوری تامین بودجه میشود یا از تحقیقات و توسعه در کالجها و آزمایشگاههای دولتی کار خود را آغاز میکند. همچنین استارتآپ دانشجویی نوعی کسب و کار نوپاست که توسط دانشجویان دانشگاه تشکیل شده و بیشتر مبتنی بر فناوری است.
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: بنابراین یکی از اهداف کارآفرینی، ارتقای سطح خلاقیت، نوآوری و راهاندازی استارتآپ است که دانشجویان میتوانند یک سیستم نوپا را راهاندازی کنند. دانشجویان به عنوان یک جمعیت جوان در حوزه استارتآپ میتوانند فعالیت کنند.
وی بیان کرد: عوامل فردی موسس، عوامل محیط آموزشی دانشکده، عوامل شبکهسازی و تکنولوژی، عوامل اقتصادی دانشگاه، امکانات و تسهیلات و عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله چالشهای استارتآپهای دانشجویان علوم ورزشی به شمار میرود.
رحمانپور خاطرنشان کرد: بحران اشتغال در کسب و کارهای علوم ورزشی، پتانسیل در صنعت ورزش و ارزش افزوده و همچنین خصایص دانشگاههای علوم ورزشی از جمله دلایلی است که نیاز به شکلگیری استارتآپهای صنعت ورزش را پاسخ میدهد. بنابراین انتظار میرود دانشگاهها بهترین سکوی آغاز فعالیت دانشجویان علوم ورزشی باشد زیرا محیط دانشگاه بهترین موقعیت برای ارائه ایدههاست. همچنین دانشجویان نگران این موضوع نباشند که ممکن است ایده آنها به سرقت برود. مراکز رشد مکان امنی است که میتوان ایدههای خود را مطرح و عملیاتی کرد.
وی عنوان کرد: در آمریکا ۱۴ میلیون شغل از طریق ورزش ایجاد شد، در هنگ هنگ ۵.۳ از نیروی کار این کشور حدود ۸۱ هزار شاغل در حوزه ورزش مشغول به کار هستند اما در کشور ما تاکنون از این پتانسیل استفاده نشده و یک بحران بیکاری در دانشجویان علوم ورزشی محسوب میشود.
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: راهکارهایی که میتوان برای بهبود استارتآپ و صنعت ورزش برشمرد مواردی مانند راهاندازی سامانهای تحت عنوان نیازمندیهای صنعت ورزش کشور و افراد جامعه با حضور مدیران صنعت، دانشجویان و مسئولان دانشکدههای علوم ورزشی، کارآفرینان و سرمایهگذاران جهت به کارگیری نتایج تحقیقات دانشجویی و ایدهپردازی و نوآوری در استارتآپهای دانشجویان علوم ورزشی کشور است.
وی اضافه کرد: با راهاندازی استارتآپها توسط دانشجویان، هر چند خرد و ناچیز، میتوان به اشتغال دانشجویان حتی بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه امیدوار بود. حضور مدیران خلاق و کارآفرین در راس مدیریت دانشکدههای علوم ورزشی، ایجاد هر چه زودتر گرایش مدیریت کارآفرینی در ورزش در مقطع کارشناسی ارشد علوم ورزشی، تغییر واحدهای درسی و تغییر نحوه تدریس همراه با مباحثات گروهی و تیمسازی دانشجویان از جمله نیازهای اصلی استارتآپها در صنعت ورزش است.
رحمانپور گفت: عوامل موثر در رشد و راهاندازی استارتآپهای دانشجویان دانشکدههای علوم ورزشی باید به عنوان یک شاهراه اشتغالزایی برای جوانان توسط جوامع دانشگاهی سیاستگذاری شود. برای کسب این موفقیت باید ساختارها تغییر کند. بنابراین لزوم آموزش موثر، تقویت شاخصهای شخصیتی و رفتاری دانشجویان در جهت نگرش بیشتر آنان، ارائه مشاوره و حمایت دانشگاه و دانشکده از انتخاب مدیران آگاه و توانا به عنوان بخشی از مولفههای موفقیت در رشد استارتآپهای دانشجویان بهشمار میآید.
مطالب مرتبط:
- معرفی ۶ شتاب دهنده استارتاپی برتر در آمریکا
- استارتاپ دکتر ساینا موفق به جذب سرمایه از کدام صندوق بورسی شد؟
برچسب ها: استارتاپ ، ایران ، استارتاپ ورزشی