- ارسال شده در ۱۴۰۰ خرداد ۱۷ ساعت ۲۲:۵۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار » خدمات
از خدمات آنلاین چه میدانید؟
با گسترش هر چه بیشتر اینترنت و دامنهی تحت پوشش آن، اصطلاحات جدیدی وارد دنیای ما شدهاند. یکی از این اصطلاحات که حتما به گوشتان خورده است، خدمات آنلاین است. در این مقاله قصد داریم مفهوم خدمات آنلاین و کاربردهای آن را تشریح کنیم.
خدمات آنلاین چیست؟
خدمات آنلاین به کسبوکاری گفته میشود که برای کاربرانش گسترهی وسیعی از داده فراهم میکند که توسط ارتباط از راه دور انتقال پیدا میکنند. در واقع خدمات آنلاین زیربنایی را ایجاد میکنند که کاربران از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار مینمایند. این ارتباط میتواند از طریق تبادل ایمیل یا شرکت در کنفرانسهای آنلاین (انجمنها) صورت بگیرد.
علاوه بر اینها، این خدمات میتوانند کاربران را به یکدیگر متصل کنند، بدون این که محدودیت چندانی در تعداد تهیهکنندگان دادهی شخص ثالث داشته باشند. کاربران امکان دسترسی به اطلاعات بهروز سهام مشارکت، جدیدترین اخبار، مقالات فراوان از مجلات و ژورنالهای مختلف و در واقع تقریبا هرگونه اطلاعاتی که به شکل الکترونیکی در آمده است را خواهند داشت. البته استفاده از این خدمات رایگان نبوده و باید بهای آنها را بپردازید.
اما تفاوت میان خدمات آنلاین و خدمات اعلانات کامپیوتری چیست؟
مهمترین تفاوت در مقیاس و سود حاصل است. خدمات آنلاین گسترهی وسیعی از اطلاعات و خدمات را پوشش میدهند. در حالی که خدمات اعلانات کامپیوتری معمولا روی یک موضوع خاص تمرکز میکنند. علاوه بر این خدمات اعلانات کامپیوتری در اکثر مواقع بدون سود هستند، ولی خدمات آنلاین هزینه در بردارند.
انواع خدمات آنلاین
همانطور که گفته شد، خدمات آنلاین محدود به یک حیطه نیستند و محدودهی وسیعی از فعالیتها را در برمیگیرند. 3 گروه زیر اصلیترین نوع خدمات آنلاین هستند:
- - یک سرویس اطلاعاتی که از طذیق کامپیوتر فعال شده و قابل دسترسی است.
- - یک سازمان که دسترسی به اینترنت را فراهم میکند.
- - سازمانی که محتوای آنلاین ارائه مینماید. پیش از همهگیر شدن اینترنت سرویسهایی مانند AOL پایگاه داده و منابع خود را از طریق مودمهای دایالآپ هدایت مینمودند. اگر ایمیلی هم ارسال میشد، تنها کاربران سرویسهای یکسان قادر به دریافت آن بودند.
با گسترش کاربرد اینترنت، این شرکتها امکان دسترسی به محتوای خود به صورت آنلاین را فراهم آوردند.
تامینکنندگان خدمات آنلاین
تامینکنندهی خدمات آنلاین فرد یا سازمانی است که یک سرویس را از طریق اینترنت به کاربران پیشنهاد میدهد. این محدوده شامل بانکداری اینترنتی، خرید و فروش و تفریح میشود.
البته خدمات آنلاین سابقهای نسبتا تاریخی نیز دارند. طی چند دههی گذشته این مفهوم رواج فراوانی یافته است. در حالی که در گذشتهی نه چندان دور، خدمات اینترنتی تنها شامل دریافت ایمیل، اخبار و گاهی دسترسی به مرورگرها به صورت محدود بود. در مدت زمان کوتاهی این فعالیتها به خدمات دیگر مانند خرید آنلاین هم سرایت کرده و تصور ما از خدمات آنلاین را به طور کامل تغییر دادند.
تامینکنندگان خدمات آنلاین میتوانند محلی، بینالمللی یا شرکتهایی جهانی باشند که در حوزهی تخصص خود نام بلند آوازه دارند و به شما امکان دسترسی به محتواهای خود از طریق شبکههایشان را میدهند.
کلام آخر
به یاد داشته باشید که شما از طریق خدمات آنلاین نه تنها میتوانید با سایر کاربران ارتباط برقرار کنید، بلکه به منبع نامحدودی از اطلاعات نیز دسترسی خواهید داشت. یک سرویس آنلاین ساده میتواند فقط امکان دسترسی به اطلاعات از طریق موتورهای جستجو را فراهم آورد، ولی نوع پیچیدهی آن میتواند سیستم وامدهی آنلاین یک بانک باشد.