- ارسال شده در ۱۴۰۰ خرداد ۱۸ ساعت ۲۳:۰۰
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار، شتابدهنده » مزایده آنلاین
مناقصه و مزایده، تفاوتها، مزایا و معایب
وقتی بحث فروش به میان میآید، معتقد هستم که باید از استراتژیهای بازار بدون قیمت استفاده کنیم. در واقع منظورم این است که وقتی خریدار قیمت پیشنهادی اولیه را میبیند، اولین فکری که به ذهنش میرسد این است که چقدر کمتر از این قیمت میتواند پیشنهاد بدهد.
استراتژی بازار بدون قیمت روز بهروز در حال گسترش است و توجه بیشتری را به خود جلب میکند و آژانسهای بیشتری به سمت آن حرکت میکنند.
شاید اسم آن برایتان جدید باشد ولی احتمالا تعداد زیادی از این قبیل معاملات را دیدهاید: فروش تا تاریخ مشخص، فروش فوقالعاده، آژانسهای معاملاتی. اینها انواع و اقسام اشکال مناقصه هستند. برخی از آنها تاریخ پایان مشخصی دارند تا خریدار را ترغیب کنند و برخی فاقد این تاریخ هستند.
تمامی این معاملات از نوع بازار بدون قیمت هستند، این معاملات پیشنهادات را جذب مینمایند. هرچند این شکل بازار از تمامی مزایای مزایده برخوردار نیستند.
شباهت و تفاوت مزایده و مناقصه
شباهت این دو نوع خرید و فروش نیز در بدون قیمت بودن آنها و تاریخ داشتن آنهاست.
تفاوتهای آنها نیز قابل توجه هستند. فضای مزایده به گونهای است که تمامی فرآیند برای شرکتکنندگان روشن و واضح است و همه میتوانند پیشنهادات سایرین و آیتمهای مورد علاقهی آنها را ببینند. از جمله مزایای مزایده این است که بر خلاف مناقصه خریداران به خوبی میدانند با پیشنهاد چه قیمتی میتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند. ولی در مناقصه، تشویق خریداران به شرکت بر عهدهی مناقصهگذار است که در حالت کلی کار سختی است زیرا برای فروشنده قیمت موردنظر خریدار واضح نیست.
وقتی خریداران در یک مزایده شرکت میکنند، به دلیل واضح بودن سایر پیشنهادات قیمت، احتمال ارائهی پیشنهاد بالاتر بیشتر میشود. ولی در مناقصه ممکن است خریدار تصمیم بگیرد حداکثر پیشنهاد قیمت هشتصد هزار دلار بدهد و در نتیجه در بهترین حالت کالای موردنظر به قیمت هشتصد هزار دلار به فروش برسد. ولی در مزایده ممکن است رقبا با دیدن این قیمت، ممکن است پیشنهاد خود را تا
هشتصد و پنج هزار دلار افزایش بدهند که این به نفع فروشنده است.
فضای رقابتی مزایده باعث احساساتی شدن شرکتکنندگان و در نتیجه افزایش قیمت نهایی میشود. این فضای احساساتی نکتهی مهمی است که در مناقصه وجود ندارد.
با این که برخی مناقصات و مزایدهها تاریخ پایان دارند، فقط فرآیند مزایده است که امکان به نمایش گذاشته شدن کالای مورد فروش را دارد. مزایده نوعی رویداد اجتماعی به شمار میرود و شانس بیشتری برای فراهم کردن سیل مشتاقان دارد. تنها در مزایده روز مشخصی وجود دارد که در آن خریداران و افراد علاقمند در این رویداد شرکت مینمایند، در حالی که مناقصه از این شانس بیبهره است.
علاوه بر اینها، حتی اگر کالای مورد مزایده با قیمت مناسبی هم به فروش نرسد، فرآیند برگزاری آن روشی مناسب برای درک شرایط بازار و میزان علاقمندی خریداران به کالاهای شما است. همچنین امکان مذاکره با شرکتکنندگان ناموفق و جلب توجه آنها نسبت به سایر کالاهای در دسترس نیز وجود دارد، در حالی که در مناقصه این امکان وجود دارد و در صورت ناموفق بودن مناقصه، باید تمامی فرآیند آن مجددا انجام شود.
کلام آخر
مزایده به شما شانس کمک گرفتن از مذاکرهکنندگان حرفهای را میدهد تا فروش موفقتری را تجربه کنید. البته برگزاری مزایده معمولا هزینهی بیشتری نسبت به مناقصه در پی دارد، ولی بسته به عملکرد شما این هزینه میتواند در مقایسه با سود نهایی، مبلغ ناچیزی باشد. آیا پرداخت اندکی هزینهی بیشتر، ارزش سود بیشتر را ندارد؟