- ارسال شده در ۱۴۰۰ خرداد ۱۹ ساعت ۲۳:۰۰
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار، شتابدهنده
همه چیز درباره شتابدهندهی کسبوکار
در سال 2005 یک سرمایهگذار آمریکایی به نام پاول گراهام، مفهومی را ابداع نمود که امروزه با نام اولین برنامهی شتابدهندهی کسبوکار شناخته میشود. او تصمیم گرفت مبالغ اندکی را بر روی گروهی استارتآپ حوزهی تکنولوژی سرمایهگذاری نماید. این گروه برای گسترش ایدهها و کسبوکارشان مورد حمایت قرار میگرفتند. هدف گراهام این بود که نوع پربازدهتری از سرمایهگذاری با شرایط یکسان و پشتیبانی یکسان از استارتآپهای متفاوت را تولید کند.
از آن زمان تاکنون مفهوم شتابدهندهی کسبوکار در سرتاسر جهان گسترش یافته است. با توجه به این که دانشگاهها به تازگی تحقیق بر روی این مفهوم را آغاز نمودهاند، هنوز اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد. با وجود این که هنوز شکهایی نسبت به آن وجود دارد.
جنبه مشترک میان تمامی شتابدهندهی کسبوکار این است که برنامههایی هستند که با هدف گسترش یک ایده یا استارتآپ شکل میگیرند. این برنامهها معمولا تایملاین مشخصی دارند و در اکثر موارد حدود 3 ماه زمان میبرند. هرچند برنامههایی نیز هستند که طول بیشتری دارند، در بعضی موارد تا 12 ماه نیز ادامه مییابند.
این برنامهها باید ترکیبی از هدایت، شبکهسازی، آموزش و پشتیبانی مالی را دربر داشته باشند.
ویژگیهای کلیدی شتابدهندههای کسبوکار
برای این که یک کسبوکار به عنوان شتابدهنده شناخته شود، باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- - برنامه باید دارای تایملاین مشخص، تاریخ شروع و پایان معین باشد.
- - با مجموعهای از استارتآپها و شرکتها کار کنند.
- - تعدادی مربی باتجربه در صنایع مختلف برای حمایت از این استارتآپها داشته باشند.
- - هدایت شرکتها به سمت به اشتراک گذاری آموختهها و دانشهایشان
- - داشتن برنامهی آموزشی برای انتقال دانش به دست آمده
- - داشتن مجموعهای از فرآیندها برای حصول اطمینان از تحت پوشش قرار دادن شرکتهایی با حداکثر پتانسیل
اگر کسبوکاری دارای این ویژگیها باشد، در اکثر مواقع به عنوان شتابدهنده به حساب میآید. هرچند این کسبوکارها میتوانند برنامههای شبهشتابدهنده نیز داشته باشند و به دنبال به دست آوردن نتایج یکسان باشند.
این معیارها به این دلیل اهمیت بالایی دارند که یک شتابدهندهی کسبوکار به عنوان کسبوکاری شناخته میشود که برای تمامی اعضای گروه خود امکان بازدهی بالا را فراهم میکنند، که یکی از دلایل مفید به حساب آمدن آنهاست.
تفاوت شتابدهندههای کسبوکار با سایر برنامههای حمایتی استارتآپها
اگر کارها به درستی انجام شوند، یک شتابدهندهی کسبوکار باید انواع مختلفی از گروهها را در کنار هم گرد بیاورد و با استفاده از یک فرآیند مناسب، میان آنها ارتباط و تعامل پربازده ایجاد نماید.
این هدف میتواند با گرد هم آوردن گروهی از بهترین استارتآپها در حوزهی کاری خودشان، تحقق پذیرد. فرآیند انتخاب و مصاحبه با شرکتها باید توسط افراد مجرب همان حوزه صورت پذیرد تا بهترین کیفیت و آوازه را به دنبال داشته باشد. این نکته به طور بخصوصی اهمیت دارد، زیرا کیفیت مجموعه ارزش زیادی برای شتابدهنده دارد تا امکان جذب بهترین سرمایهگذاران و مربیها را داشته باشد.
کلام آخر
یک شتابدهندهی کسبوکار، برنامهای با شرایط مشخص و مبتنی بر کار گروهی هستند و به شرکتهای زیرمجموعهی خود سرمایهگذاری، آموزش و شبکهسازی موقعیتها را پیشنهاد میدهند. این برنامهها شامل یک دورهی آزمایشی هستند تا شرکتهای منتخب ایدههای خود برای کسبوکار و جذب سرمایهگذار و افزایش آگاهی را به نمایش بگذارند.