- ارسال شده در ۱۴۰۰ خرداد ۲۴ ساعت ۲۲:۵۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
معرفی انواع استارتآپ
به نظر شما چند نوع استارتآپ داریم؟ پیدا کردن پاسخ این سوال با وجود اینترنت، آنقدرها کار سختی نیست. تقریبا تمام نتایج برتر گوگل از وجود شش نوع استارتآپ صحبت میکنند. این انواع شامل سبک زندگی، کسبوکارهای کوچک، کسبوکارهای قابل رشد، کسبوکارهای قابل خرید، زیرمجموعه شرکتهای بزرگ و استارتآپهای اجتماعی میشوند.
ولی این مفاهیم از کجا آمدهاند؟ چه کسی آنها را طراحی کرده است؟ آیا این طبقهبندی درستی است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامهاین مقاله با ما همراه شوید.
شماره یک: استارتآپهای سبک زندگی
این نوع استارتآپ دقیقا همان چیزی است که مردم به آن فکر میکنند وقتی میگویند: «به دنبال علایقت برو و موفقیت خودش به سراغت میآید.»
تعریف سادهی این استارتآپها این است که صاحبان آنها تصمیم گرفتهاند از طریق انجام کار مورد علاقهی خود که در آن مهارت کافی دارند، کسب درآمد نمایند.
موجسوارانی که مغازهی فروش لوازم موجسواری دارند، خوانندههایی که درس خوانندگی میدهند، رماننویسهایی که از فروش کتابهایشان روزگار میگذرانند، همه نمونههای این نوع استارتآپ هستند.
شماره دو: کسبوکارهای کوچک و متوسط
این استارتآپها رایجترین نوع هستند. کسبوکارهای کوچک مثل مغازه خواروبار فروشی، سالن آرایشی، کافیشاپ، لولهکشها، همه میتوانند خود را استارتآپ بنامند. زیربنای اکثر این کسبوکارها عدم تمایل به کار کردن برای دیگری است و برای کسب درآمد کار خود را راه میاندازند.
این استارتآپها بخش عمدهی شغلهای امروز را تشکیل میدهند.
شماره سه: کسبوکارهای قابل رشد
بین تمام انواع استارتآپ، اینها همان شرکتهایی هستند که وقتی صحب از استارتآپ میشود، به ذهن اکثر مردم میرسند. افرادی مثل ایلان ماسک، استیو جابز یا مارک زاکربرگ به دنبال کسب درآمد نیستند، بلکه هدفشان توسعه جهان با خلاقیتها و ابتکارهای خویش است. این استارتآپها میتوانند میلیونها انسان را تحت تاثیر قرار دهند و البته سودهای میلیارد دلاری به همراه داشته باشند.
شماره چهار: کسبوکارهای قابل خرید
برخی استارتآپها با رویاهای بزرگ پا به عرصهی وجود میگذارند، ولی در جایی از مسیر رشد خود به هیولاهای تکنولوژی فروخته میشوند. یک مثال خیلی خوب از این نوع، اینستاگرام است. فیسبوک در سال 2012 مبلغ 1 میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام پرداخت کرد.
شماره پنج: زیرمجموعه شرکتهای بزرگ
این شرکتها متعلق به کمپانیهای بزرگ هستند. وقتی یک غول تکنولوژی میخواهد بازارش را گسترش دهد یا محصول یا سرویس جدیدی ارائه دهد، ولی تحت پوشش شرکت فعلیاش امکان انجام آن را ندارد، ممکن است دست به خرید یک استارتآپ زده یا استارتآپ خود را از پایه راه بیندازند.
این کار در میان شرکتهای بزرگی که تحت فشار دائمی خلق خلاقیتها و ابتکارات جدید مطابق با ذائقهی کاربران، تکنولوژیهای جدید و ظهور رقبای قدرتمند هستند، بسیار رایج است. برای مثال گوگل 10 سال قبل، دست به توسعهی سیستم عاملهای اندروید زد تا با گسترش تلفنهای هوشمند همگام شود.
شماره شش: استارتآپهای اجتماعی
این نوع استارتآپ به دنبال ایدههایی برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر است. این افراد بیش از این که به فکر سود بیشتر باشند، به دنبال تاثیر مثبت بر جهان هستند. بیشتر این استارتآپها به عنوان سازمانهای هیبرید یا غیرانتفاعی شناخته میشوند.
کلام آخر
حالا که درک کلی نسبت به انواع مختلف استارتاپ و ویژگیهای منحصر بهفرد هر یک پیدا کردهاید، اگر قصد حرکت به سمت راه انداختن کسبوکار خود را دارید، سوال بعدی شما این است: «چه استارتآپی باید راه بیندازیم؟»
پس متوقف نشوید و به سمت موفقیت حرکت کنید.