- ارسال شده در ۱۴۰۰ مرداد ۰۶ ساعت ۲۳:۲۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده
بوم مدل کسب و کار چیست؟
بوم مدل کسب و کار، یک ابزار مدیریت استراتژیک برای تعریف و برقراری ارتباط سریع با ایده یا مفهوم تجاری است. درواقع یک سند یک صفحه ای است که از طریق عناصر اساسی یک کسب و کار یا محصول کار می کند و یک ایده را به روشی منسجم ساختار می دهد.
چرا ما از بوم مدل کسب و کار استفاده می کنیم؟
• برای ترسیم سریع تصویری، از آنچه ایده به دنبال دارد.
• برای اینکه به ما امکان می دهد درک درستی از تجارت مورد نظر داشته باشیم و فرآیند ایجاد ارتباط بین ایده شما و چگونگی تبدیل آن به یک تجارت را طی کنیم.
• این بررسی می کند که چه نوع تصمیم گیری مشتری بر روی استفاده از سیستم شما تأثیر می گذارد.
• به همه این امکان را می دهد تا تصور روشنی از تجارت مورد نظر به دست آورند.
نحوه استفاده از بوم مدل کسب و کار
گزاره ارزش
• پیشنهاد ارزش برای هر کسب و کار یا کالای اساسی است.
• این مفهوم اساسی مبادله ارزش بین تجارت و مشتری شماست.
در زیر سوالاتی را می بینید که برای تعریف کسب و کار یا محصول خود برای مشتری می بایست پاسخ دهید:
مشکلی که حل می کنم چیست؟ چرا کسی می خواهد این مشکل را حل کند؟ عامل اصلی ایجاد این مشکل چیست؟
قسمت مشتریان
تقسیم بندی مشتری روشی است که می تواند مشتری را به گروه هایی تقسیم کند که از طریق روش های خاص مانند سن، جنسیت، علایق و عادت ها و غیره مشخص می کند.
مواردی که باید هنگام تعیین بخش های مشتری خود در نظر بگیرید:
• ما برای چه کسی مشکل را حل می کنیم؟
• افرادی که ارزش پیشنهادی من را ارزیابی خواهند کرد چه کسانی هستند؟
• آیا آن ها تجارت دیگری هستند؟
• اگر چنین است، ویژگی های آن مشاغل چیست؟
• یا آیا آن ها افراد دیگری هستند؟
• آیا ارزش پیشنهادی من مورد پسند مردان یا زنان قرار می گیرد یا هر دو؟
• آیا برای جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله یا نوجوانان جذاب است؟
• خصوصیات افرادی که به دنبال پیشنهاد ارزش من هستند چیست؟
مورد دیگر برای اندازه گیری و درک اندازه بازار شما و تعداد افراد، در هر بخش مشتری است که به شما کمک می کند بازار خود را از منظر خرد و کلان درک کنید.
ارتباط با مشتری
حالا ما پیشنهاد ارزش خود را می دانیم و برای درک بهتر بخش های مشتریان خود شخصیت هایی را توسعه داده ایم، اما رابطه ما با مشتریان چیست؟
روابط مشتری با نحوه تعامل یک تجارت با مشتریان خود تعریف می شود. بنابراین، آیا شما شخصاً با آن ها ملاقات می کنید؟ یا از طریق تلفن؟ یا اینکه تجارت شما عمدتا بصورت آنلاین انجام می شود بنابراین رابطه نیز آنلاین خواهد بود؟
برخی از نمونه های تعامل با مشتری عبارتند از:
• حضوری (یک به یک)
• پیمانکاران شخص ثالث
• برخط
• رویداد ها (یک به یک)
• تلفن
یک قدم واقعاً مفید، ایجاد یک نقشه سفر کاربر (User Journey Map) از مشتری های شما در هنگام تعامل با تجارت شما است که به شما کمک می کند تا نقاط تعامل بین شما و مشتری و حالت های استفاده شده برای ارتباط با مشتریانتان روشن شود.
این امر به شما کمک می کند تا فعالیت خود را به عنوان یک تجارت تعریف کنید و همچنین به شما در شناسایی فرصت های اتوماسیون کمک خواهد کرد.
برچسب ها: کسب و کار ، تجارت ، بوم مدل کسب و کار ، مبادله ، مدیریت استراتژیک