- ارسال شده در ۱۴۰۰ شهریور ۰۱ ساعت ۰۱:۰۱
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
ایزی وِت؛ پنجره جدید فرصت های شغلی دامپزشکان
در شماره ۲۱۹ هفته نامه شنبه در صفحه ۱۲ و در راستای معرفی استارتاپ ایزی وت؛ گفتگوی دکتر حسین متقی طلب بنیانگذار استارتاپ ایزی وت چاپ شده است که در ادامه مشروح این گفتگو منتشر می گردد:
ایزی وت ( EasyVet ) یک پلتفرم هوشمند ارائه خدمات آنلاین در حوزه بهداشت و درمان حیوانات است. در این پلتفرم کاربران م یتوانند در مواقع لزوم و مورد نیاز در طول شبانه روز خدمات درمانی دامپزشکی را از متخصصان جامعه دامپزشکی کشور و در محل خود دریافت کنند.
۱- ایده شما چطور شکل گرفت؟
با توجه به آشنایی و ارتباط کاری همکارانمان با حوزه های بهداشت و درمان دامپزشکی و تنوع خدمات این بخش و شناخت مشکلات و چالش های پیش روی دامپزشکان و صاحبان حیوانات، ایده اولیه این طرح با تمرکز بر رفع این مشکلات و ارتباط آسان بین ذینفعان این صنعت شکل گرفت.
۲- مراحل تحقیق و توسعه چقدر زمان برد؟
مراحل اولیه کار از سال ۹۸ با تحقیق بر روی جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و فعالان بازار کار دامپزشکی و پیرا دامپزشکی و تنوع خدمات قابل ارائه دامپزشکی در کشور آغاز شد. سپس انواع شیوه های خدمات رسانی در این حوزه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت و مشخص گردید متقاضیان استفاده از خدمات دامپزشکی در سه سطح طبقه بندی می شوند. سطح اول افرادی که بواسطه کنترل بهداشتی و واکسیناسیون ادواری و دریافت مشاوره برای حیوانات خود به دامپزشکان مراجعه می کنند که این سطح به عنوان سطح غیر اورژانسی شناخت می شود . سطح دوم خدمات دامپزشکی بواسطه بروز بیماری در حیوانات بوده که متقاضی با ارائه تاریخچه و بیان علایم بالینی ، درخواست دامپزشک می نماید ( نیمه اورژانسی) و سطح سوم خدماتی است که دسترسی اورژانسی به دامپزشک لازم است و آن در مواردی مانند زایمان، حادثه ، جراحی و بیماری حاد و … می باشد که امکان ارائه خدمات اورژانسی در اولویت بوده و سپس بنا بر تشخیص دامپزشک و یا نوع بیماری، ادامه روند آن در کلینیک ، درمانگاه و بیمارستان دامپزشکی مقدور می باشد که این سطح به عنوان سطح اورژانسی شناخته می شود. بر اساس الگوی رفتاری حاکم در صنعت دامپزشک و بواسطه ماهیت شغلی ، عموما ارائه خدمات دامپزشکی بصورت فارمی و در محل صورت می پذیرد و لازمه این کار مراجعه دامپزشک به محل بیمار و ارائه خدمات در محل می باشد که ایزی وت بر پایه ارائه خدمات هر سه سطح در محل شکل گرفته است.
تحقیقات ما نشان میدهد بازار کار دامپزشکی یک بازار کار شبانه روزی بوده و نمی توان ساعت خاصی را برای ارائه خدمات اورژانسی درمانی حیوان از پیش تعیین کرد ، بر همین اساس متقاضیان انتظار دارند دامپزشک بصورت تمام وقت آماده ارائه خدمت باشد که البته این موضوع در جوامع انسانی هم صدق می کند.
در ادامه تحقیقات بعمل آمده مشخص شد عدم دسترسی به دامپزشکان در موعد مقرر و یا عدم حضور به موقع دامپزشک ، موجبات ضرر و زیان مادی و معنوی به صاحب حیوان شده و این موضوع به عنوان یکی از محورهای اصلی تکامل این طرح محسوب شد.
۳-تیم شما چطور شکل گرفت؟
پس از بررسی ابعاد مختلف و انجام مطالعات بازار؛ جمعی از همکاران دامپزشک با گرایش درمانگاهی به اتفاق چند تن از دوستان برنامه نویس و آی تی، ایده استارتاپ ایزی وت در مرکز شتابدهنده دکتر کاربین ثبت شد و در این مرکز مراحل فنی و اجرایی و مطالعاتی با حضور منتورشیپ های مرکز به خوبی پیش رفت و سرانجام در مرداد ماه ۱۴۰۰ محصول اولیه بصورت آزمایشی ، آماده ورود به بازار شده است.
۴-استارتاپ شما چه خدماتی ارائه میدهد؟
استارتاپ ایزی وت با تمرکز بر خدمات دامپزشکی دارای ۵ نوع خدمت اصلی در فاز نخست می باشد که عبارت است از : خدمات واکسیناسیون و تزریقات، خدمات درمانی و تشخیص، خدمات تلقیح مصنوعی ، خدمات بهداشت عمومی، خدمات مشاوره . هم چنین در فاز بعد و در مراحل توسعه محصول خدمات داروخانه ای و فروشگاهی نیز به این پلتفرم افزوده خواهد شد.
۵-تاکنون جذب سرمایه داشتید؟
استارتاپ ایزی وت پس از جذب در شتابدهنده دکتر کاربین به جهت تحقق برنامه های خود ، موفق به جذب سرمایه از شتابدهنده شد که امیدواریم پس از ارائه نهایی محصول و با کمک شتابدهنده دکتر کاربین بتوانیم در آینده نه چندان دور با سرمایه گذاران بیشتری جهت جذب سرمایه آشنا شویم .
۶-نقاط ضعف و قوت شما چیست؟
قطعا بزرگترین چالش پیش روی استارتاپ های کاربر محور، ایجاد اعتماد در جامعه هدف به منظور استفاده از خدمات این پلتفرم می باشد که برای این منظور تدابیری اندیشیده شده است ولی جذب سرمایه و هزینه کرد در بخش تبلیغات و تجهیز زیرساخت های پشتیبانی از مهمترین چالش های پیش رو در آینده خواهد بود. در مقابل این دغدغه، شبکه سازی توسط متخصصین دامپزشکی و حذف واسطه ها و مداخله گرهای غیرمجاز در درمان های دامپزشکی و حق انتخاب دامپزشک توسط کاربر و مسیریابی هوشمند در این پلتفرم به عنوان اصلی ترین نقاط قوت ایزی وت محسوب می شود.
۷-آیا رقیبی دارید؟
در بخش دامپزشکی در حال حاضر در کشور چند استارتاپ وجود دارند که رویکرد اصلی آنها اغلب ارائه خدمات مشاوره و فروش محصولات دامپزشکی است که از نظر ماهیت ارائه خدمات، کاملا با استارتاپ ایزی وت متفاوت هستند. به همین منظور می توان عنوان کرد که ایزی وت اولین استارتاپ خدمات آنلاین درمان دامپزشکی در کشور می باشد.
۸-چالشهایی که در این مسیر با آنها روبرو بودید؟
شاید یکی از چالش های اصلی ما در تحقق این ایده، ورود افراد غیر مرتبط و یا بهتر است بگوئیم پلتفرم های غیر مرتبط با حوزه های تخصصی دامپزشکی در بازار کار است که به مرور به دلیل عدم اشرافیت به حساسیت های کار دامپزشکی و عدم اشرافیت به قواعد کار در این بخش، موجبات نارضایتی و عدم اطمینان را در کاربران ایجاد خواهد کرد و این موضوع زمینه حضور استارتاپ های تخصصی همچون ایزی وت را با مشکلاتی روبرو می کند.
۹-آمارهایی درباره استارتاپ و مدل درآمدی؟
هرچند فرصت های شغلی دامپزشکی در کشور بطور کامل معرفی نشده ولی بیشترین گرایش جامعه دامپزشکان فارغ التحصیل در حال حاضر، اشتغال به امور درمانی دامپزشکی می باشد . با بیان مجدد این موضوع که ارائه خدمات دامپزشکی می بایست به موقع و بصورت شبانه روزی ارائه شود لذا این پلتفرم می تواند فرصت های شغلی جدیدی را برای دامپزشکان بالینی در سراسر کشور ایجاد کند و دغدغه صاحبان حیوانات بیمار و نیازمند به درمان فوری را مرتفع نماید. البته ارائه خدمات مشاوره آنلاین یکی دیگر از فرصت های شغلی برای دامپزشکان را مهیا خواهد کرد.
در زمینه مدل درآمدی استارتاپ ایزی وت باید خاطر نشان نمایم با توجه به تنوع خدمات درمانی در حوزه دامپزشکی و اینکه امکان محاسبه قیمت تمام شده هزینه خدمات درمانی قبل از تشخیص بیماری وجود ندارد لذا مدل درآمدی ایزی وت بر پایه مدل اشتراکی برای دامپزشکان طراحی شده است . بدین صورت که دامپزشکان با خرید اشتراک امکان استفاده از این پلتفرم را خواهند داشت . هم چنین به منظور ترغیب کاربران جهت استفاده از این پلتفرم بصورت دوره ای کوپن های تخفیف برای آنان پیش بینی شده است که صرفه جویی در هزینه های درمانی برای آنان در بر خواهد داشت.
دیگر روش های درآمدی پیش بینی شده در ایزی وت، روش درآمدی دریافت کمیسیون از مشاوره آنلاین و اجاره از محل بلوک های تبلیغاتی برای ذینفعان در این پلتفرم می باشد.
۱۰-برنامه توسعه و آینده؟
بر اساس برنامه های توسعه ای پیش بینی شده در ایزی وت ، یکی از محورهای توسعه در این پلتفرم، صدور گواهی سلامت حیوان، صدور شناسنامه آنلاین، راه اندازی خدمات لجستیکی تحویل دارو، راه اندازی بازار خرید و فروش حیوانات و فروشگاه لوازم و تجهیزات مرتبط با صنعت دامپزشکی می باشد که در آینده به عنوان اصلی ترین برنامه های توسعه ای در ایزی وت به اجرا در خواهد آمد.
(چاپ شده در شماره ۲۱۹ هفته نامه شنبه)
مطالب مرتبط:
برچسب ها: استارتاپ ، شتابدهنده ، ایزی وت ، دامپزشک ، خدمات درمان