- ارسال شده در ۱۴۰۰ شهریور ۰۸ ساعت ۲۳:۰۰
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در کسب و کار » خدمات
طرح توجیهی چیست؟
طرح توجیهی، تحلیلی است که همه عوامل مربوط به پروژه؛ از جمله ملاحظات اقتصادی، فنی، حقوقی و برنامه ریزی را در نظر می گیرد تا احتمال اتمام موفقیت آمیز پروژه را مشخص کند.
این که آیا یک پروژه امکان پذیر است یا خیر؟ می تواند به عوامل مختلفی از جمله هزینه و بازده سرمایه گذاری پروژه، بستگی داشته باشد و به این معنا است که باید بررسی شود آیا پروژه درآمد کافی یا فروش به مصرف کنندگان داشته است؟
با این حال، یک طرح توجیهی فقط برای پروژه هایی که به دنبال اندازه گیری و پیش بینی سود مالی هستند استفاده نمی شود. به عبارت دیگر، ممکن است بسته به صنعت و هدف پروژه، معنای متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال: یک طرح توجیهی می تواند به تعیین اینکه آیا یک بیمارستان می تواند کمک های مالی کافی و سرمایه گذاری برای توسعه و ایجاد مرکز سرطان جدید ایجاد کند یا خیر، کمک نماید.
مزایای طرح توجیهی
چندین مزیت برای طرح های توجیهی وجود دارد؛ از جمله کمک به مدیران پروژه برای تشخیص مزایا و معایب انجام یک پروژه، پیش از سرمایه گذاری زمان و سرمایه شان. این مطالعات همچنین می تواند اطلاعات مهمی را در اختیار تیم مدیریت شرکت قرار دهد، که می تواند آن ها را از ورود به مشاغل خطرناک و پر ریسک باز دارد.
طرح توجیهی همچنین به شرکت ها برای توسعه مشاغل جدید کمک خواهد کرد و از جمله این کمک ها می توان به تعیین نحوه عملکرد آن شغل، موانع احتمالی، رقابت، تجزیه و تحلیل بازار، منبع مالی مورد نیاز برای توسعه تجارت و غیره اشاره نمود.
هدف از طرح توجیهی، استراتژی های بازاریابی می باشد که می تواند سرمایه گذاران و بانک ها را متقاعد کند که سرمایه گذاری در یک پروژه یا بیزینس خاص، انتخاب عاقلانه ای است.
ابزار های مورد نیاز برای یک طرح توجیهی
۱. بهترین شیوه های پیشنهادی
اگرچه هر پروژه می تواند اهداف و نیاز های منحصر به فردی داشته باش ، در زیر برخی از بهترین شیوه ها برای انجام یک مطالعه امکان سنجی آورده ایم:
• انجام تجزیه و تحلیل اولیه، که شامل بازخورد در مورد مفهوم جدید از ذینفعان مناسب می شود. سناریو ها و ایده های تجاری دیگر را در نظر بگیرید.
• انجام یک بررسی بازار یا تحقیقات بازار برای شناسایی تقاضا و فرصت های موجود برای پروژه یا کسب و کار
• یک برنامه سازمانی، عملیاتی یا تجاری بنویسید؛ از جمله مشخص کردن میزان نیروی مورد نیاز و هزینه و زمان آن
• صورت سود و زیان پیش بینی شده را تهیه کنید که شامل درآمد، هزینه های عملیاتی و سود می شود.
• ترازنامه روز افتتاحیه را تهیه نمایید.
• موانع و هرگونه آسیب پذیری احتمالی و همچنین نحوه برخورد با آن ها را شناسایی کنید.
۲. اجزای پیشنهادی
پس از تکمیل تحقیقات اولیه، در زیر چند جز که معمولاً در یک طرح توجیهی یافت می شوند ذکر شده است:
• خلاصه اجرایی: این مورد شامل شرح کامل جزئیات پروژه، محصول، خدمات، طرح یا مشاغل می باشد.
• ملاحظات تکنولوژیکی: بررسی اینکه برای اجرایی شدن این پروژه و یا بیزینس به چه چیزهایی نیاز دارید.
• بازار موجود: بازار های محلی و گسترده تر را برای محصول و خدمات؛ طرح یا تجارت بررسی کنید.
• استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی مناسب طرح را شرح دهید.
• نیروی انسانی مورد نیاز (شامل نمودار سازمانی): نیروی انسانی مورد نیاز برای این پروژه چه مقدار است؟
• برنامه و زمان بندی: مشخص کردن تاریخ اتمام هر بخش از پروژه و البته اتمام کامل آن.
• منابع مالی پروژه
• یافته ها و توصیه ها: این دو مورد را به زیر مجموعه های فناوری، بازاریابی، سازمان و امور مالی تقسیم بندی نمایید.
برچسب ها: طرح توجیهی ، سرمایه گذاری ، منابع مالی ، پروژه