- ارسال شده در ۱۴۰۰ مهر ۰۸ ساعت ۱۰:۲۴
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق ابزارهای دیجیتال هست.دیجیتال مارکتینگ بایک برنامه ریزی دقیق باعث تغییرات اساسی در کسب وکارهامی شود.درحقیقت خدمات دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل،صفحات نمایشگر تبلیغاتی وتلویزیون های هوشمند قابل دسترس است.
توصیههایی برای توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ
مهمتر از داشتن یا نداشتن استراتژی، این است که در برنامه خود جایگاهی را که الآن دارید و جایگاهی را که میخواهید چند سال بعد به آن دست پیدا کنید را در نظر بگیرید و با هم مقایسه کنید. در حقیقت شما باید در برنامهریزی خود هدف و جایگاه و نیازهای خود را تعیین کنید. شما یک برنامهریزی بلند مدت دارید که در سال دهم قصد دارید به آن دست بیابید اما باید در برنامهریزیهای کوتاه مدت خود در بین این ده سال هدفهای کوچکتری تعیین کنید که با کمک این هدفها بتوانید به هدف بزرگتر دسترسی داشته باشید. برنامهریزی استراتژی دیجیتالی هم به همین صورت است. یکی از بهترین نکات آن داشتن ابزارهای اندازهگیری است تا اینکه متوجه شوید راهی که انتخاب کردهاید برای تبلیغات چه مقدار بازخورد داشته است مانند ایمیل مارکتینگ شما باید بررسی کنید، ایمیلهایی که ارسال میکنید چه مقدار از آنها خوانده میشوند و چه مقدار کلیک روی آنها میشود.هنوز هم بسیاری از شرکتها بازاریابی دیجیتال خود را بدون برنامه پیش میبرند. بسیاری از شرکتها ارزش رسانههای دیجیتال را میدانند و بیشتر تلاش میکنند از شبکههای اجتماعی، ایمیل و موارد مرتبط با آنها استفاده کنند چون که نتیجه بیشتری گرفتهاند اما دیجیتال مارکتینگ فقط به این موارد محدود نمیشود در واقع شما باید از قبل پیشزمینههایی نیز برای این کار آماده کنید بعد اقدام به آن بکنید. شرکت شما هرچقدر که بزرگ یا کوچک باشد، به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، ازاینرو بسیاری شرکت برای بازاریابی دیجیتال خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصربهفرد دارند.
مشکلات نداشتن استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ
بدون جهت بودن:شرکتهای بدون استراتژی، هیچگونه هدف استراتژیکی برای به دست آوردن چیزی که میخواهند از طریق آنلاین به دست بیاورند را ندارند از این رو نه میتوانند مشتریان جدیدی را به دست بیاورند نه میتوانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریان فعلی خوب برقرار کنند. اگر شما هیچ هدفی نداشته باشید احتمالاً هیچگونه منبعی متناسب با هدفتان نخواهید یافت و نخواهید توانست میزان دسترسی به اهداف خود را ارزیابی کنید.
شما سهم بازار آنلاین خود را نخواهید دانست:اگر شما در خصوص سهم بازار خود هیچگونه تحقیقی نکنید، نمیتوانید متوجه تقاضای مشتریان گردید و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته میشود. امروزه بازار سنتی با سرعت فراوانی در حال تغییر است و ما شاهد تفاوت در رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمنهای بازاریابی هستیم. برای همین شما باید با آخرین متدهای روز چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در تغییرات، اطلاعات خود را بروز کنید. دانستن نبض بازار یکی از مهمترین اصول برنامهریزی برای استراتژی است.
رقبا سهم بازار را به دست میآورند:اگر شما نتوانید سهم بازار با به دست بیاورید و هیچگونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته و بدون استراتژی و هدف جلو بروید، رقبای شما سهم شما را هم خواهد گرفت و در واقع شما دیگر هیچگونه جایی نخواهید داشت.
شما هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت:تعریف کردن پیشنهادها و توضیحات محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث میشود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی بین شما و بقیه برندها ایجاد نماید و خود این مسئله، مشتریان جدیدی را به سمت را هدایت میکند که در نهایت به خاطر ویژگی محصولات، به شما وفادار خواهند بود.
مشتریان آنلاین خود را به درستی نخواهید شناخت:ابزارهای زیادی برای بررسی وب سایتتان وجود دارد مانند گوگل آنالیتیکس؛ اما هیچ کدام از اینها نمیتوانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما بدهند، البته ممکن است مثلاً مقدار جستجوی کلمات کلیدی را به دست بیاورید اما به شما هیچگونه اطلاعاتی در خصوص اخلاق مشتریان و نحوه خرید آنها نمیدهد. شما باید از ابزارهای دقیقتر که خود طراحی میکنید استفاده کنید مانند فرم تماس یا فرمهای نظرسنجی که نوع علاقه و میزان خرید آنها را بسنجید.
کسبوکارتان از هم میپاشد:مهمترین ویژگی در کسبوکار اینترنتی ودیجیتال مارکتینگ، صبر است. البته راههای زیادی برای دور زدن و بهتر کردن کسبوکارتان از راههای میانبر وجود دارد اما این را بدانید که اگر شما سایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب سایت شما را جریمه کرده و رتبه شما تنزل پیدا خواهد کرد و دیگر هیچگاه نمیتوانید به رتبه قبلی خود برگردید.
قرار دادن بودجه کافی:اگر شما برای برنامهریزی دیجیتال مارکتینگ خود منابع کافی در اختیارتان نباشد و از مهارت لازم برای این کار را نداشته باشید، به سختی میتوانید در بازار رقابتی دوام بیاورید و به تقاضای مشتریان پاسخ دهید.
هدر رفتن پول و زمان:شما ممکن است که منابع کافی هم در اختیار داشته باشید اما ندانید چگونه این منابع را استفاده کنید و هیچگونه استراتژی نداشته باشید، نه تنها نمیتوانید از منابع خود استفاده بهینه کنید بلکه پول و زمان خود از دست خواهید داد. حتی شرکتهای بزرگ که سازمانها و بخشهای مختلفی دارند باید بیشتر در این باره تحقیق و بررسی کنند.
هیچ پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک فروشگاه معمولی فعالیت خواهید کرد:اگر شما به برندها وبسایتهای معروف نگاه کنید، مشاهده میکنید که آنها هر دفعه روند بازاریابی دیجیتال خود را عوض میکنند یعنی پیشنهاد ویژهای را ارائه میدهند و سعی میکنند که وب سایت خود از حالت تکراری دربیاورند. اگر کاربر وارد وب سایت شما گردد و هیچگونه مطلب جدیدی را پیدا نکند، وب سایت شما را یک وب سایت متروکه فرض خواهد کرد و در ضمن به دلیل بروز نشدن هم نیز از طرف گوگل جریمه خواهید شد.
وب سایت شما بهینه سازی نخواهد شد:هر شرکت برای خود یک سری اصول و قواعد باری تجزیهوتحلیل دارد اما مدیران ارشد هیچگاه اعتماد کافی را به تیمشان ندارند که آنها وقت کافی برای این کار را داشته باشند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت میتوان امیدوار بود که بقیه جنبههای کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل و بازاریابی شبکههای اجتماعی هم به خوبی پیش میروند.
مطالب مرتبط:
- دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
- بازار کار دیجیتال مارکتینگ
- چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها ضروری است؟
- ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی دیجیتال ، دیجیتال مارکتینگ