ایمیل مارکتینگ چیست؟
از زمان مطرح شدن ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازاریابی،این شیوه توانسته است به یکی از روش های بسیار اثرگذار بازاریابی آنلاین تبدیل شود ، با وجود ایمیل های اسپم همچنان ایمیل های پرمحتوایی هستند که در مسیر مشتری مداری و افزایش فروش ارسال می شوند. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است که حتی در دنیای امروز با ظهور پلتفرمهای جدید، همچنان خوب جواب میدهد. به کمک بازاریابی ایمیلی می توانید به خوبی به صورت دائمی با مخاطبان و مشتریانتان ارتباط داشته باشید، آنها را در جریان جدیدترین اخبار بگذارید، برای آنها محتوای کاربردی و جذاب بفرستید و به مشتریانتان پیشنهادت شگفتانگیز ارائه کنید.ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی دارد و اگر بتوانید به خوبی مخاطبانتان را شناسایی کنید، میتوانید نرخ کلیک خوبی بگیرید. این سیستم ارزان اگر به صورت حرفهای مورد استفاده قرار بگیرد میتواند خروجی خوبی برای شما داشته باشد.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شاید تعریف سخت و پیچیدهای نداشته باشد. در واقع ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی. محتوای پیام شما میتواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیفها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد. شما در هر مرحله از استراتژی خود میتوانید سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. در واقع میتوانید برای برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیتهای بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بیخبر هستیم و نمیتوانیم به درستی از بازاریابی ایمیلی سود ببریم.ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین روشهای ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است. ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است که بهویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامههای (spam) ما پر از ایمیلهای مختلف تبلیغاتی و غیره است. اما این روزها بسیاری از شرکتهای مختلف تلاش میکنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر لزوماً تمام روشهای تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارآمدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) مناسب میتوان مشتریان زیادی جذب کرد. با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شدهاند، اما هنوز هم خیلیها به ایمیل مارکتینگ باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از این بستر استفاده کرد، میتوان نتایج خوبی گرفت.
مزایای ایمیل مارکتینگ
نرخ بازگشت سرمایه(ROI)خوب: در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینهکردن هستند و از سوی دیگر دستشان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بیصبرانه میخواهند ببینند در ازای هزینهای که میپردازند چقدر به دست میآورند. یکی از مزایای مهم و خوب بازاریابی ایمیلی این است که اگر حرفهای و درست انجام شود میتواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرونبهصرفه است.
اثربخشی آنی: کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید. به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه ۲۴ ساعته داشته باشید، از ایمیل مارکتینگ میتوانید بیشترین بهره را ببرید. بازاریابی ایمیلی و محتوای داخل آن به خوبی میتواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند.
سریع و مقرون به صرفه:ایمیل مارکتینگ یکی از سریعترین، سادهترین و ارزانترین ابزارهای تبلیغاتی است که نهتنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست میتوانید به خروجی باورنکردنی برسید.
ایمیل های سفارشی: نه تنها به عنوان ارسالکننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل میتوانید پیامهای خود را سفارشیسازی کنید، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیلهایی برایشان ارسال شود.
تحلیل رفتار مشتری: بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرفکنندگان است. شما میتوانید بفهمید مخاطبان چه ایمیلهایی را باز کردهاند، کدام پیامها برایشان جذاب بوده، روی کدام لینکها کلیک کردهاند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان دادهاند.
شروع آسان: یکی از بهترین مزایای ایمیل مارکتینگ سادهبودن آن است که باعث میشود هر کسی با حداقل آموزش بتواند بازاریابی ایمیلی را شروع کند. از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفهای و هزینه زیاد نیست. میتوانید حتی از قالبهای آماده همراه با متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته برخی از سرویسهای ایمیل Drag & Drop به خوبی توانستهاند کار را برای کاربران مبتدی نیز ساده کنند.
انتقال مستقیم پیام: از دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ میتوان به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف اشاره کرد که نهتنها بیشتر آنه ایمیل شما را باز میکنند یا حتی منتظر آن هستند، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد. بخشبندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب میدهد.
بستر نشر محتوا: ایمیل به تنهایی میتواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد. شما میتوانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبانتان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی میتوانید از آنها بخواهید کاری که موردنظر شماست انجام دهند.
معایب ایمیل مارکتینگ
اسپم: اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملاً حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافتکنندگان پیامهای شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواستان را جمع کنید که نهتنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیلتان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.
ایمیل های ارسال نشده: اگر از سرویسهای ارسال ایمیل انبوه استفاده میکنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپمشدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
مشکلات طراحی: یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب میکند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعاً جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفهای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعاً کار سختی است.
چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند؟
بسیاری از کسب و کارها به ویژه آنهایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و میدانند ایمیل آنها باز شده و CTR خوبی میگیرد، از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند. ضمن اینکه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب میدهد، بهشرطی اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند. همچنین ایمیل مارکتینگ برای کسبوکارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارد نیز بسیار کاربردی است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: تکاپو ، مشاوره کسب و کار ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی اینترنتی ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، email marketing