اشتباهاتی که ایده کارآفرینی شما را نابود می کند
در کارآفرینی ایده بسیار مهم است، اگر با بسیاری از بنیانگذاران استارت آپ ها صحبت کنید و از آنها بپرسید که آیا شخصیت مشتریانشان را میشناسند یا نه جواب اکثر آنها نه خواهد بود. شناخت مشتریان کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است به همین خاطر بسیاری از ایده پردازان علاقه ای ندارند که زمان و پولی را به این موضوع اختصاص دهند. این یک قانون ساده است، هرچقدر بیشتر مشتریانتان را بشناسید، احتمال موفقیت شما هم بیشتر خواهد شد. بهتر است قبل از انجام هر کاری، تحقیقات گستردهای روی بازار انجام دهید. اگر بدانید نیازهای مشتریان در بازار چیست،میتوانید فروش بالاتری را برای محصولاتتان رقم بزنید.اما اگر هیچ شناختی از مشتریان ندارید، تنها شروع یک ایده کارآفرینی را راحت کردهاید و در آینده همواره با چالشهای مختلف دست به گریبان خواهید بود.
ایده کارآفرینی
ایجاد و توسعهی یک ایده کارآفرینی و استارت آپی بسیار دشوار است به همین علت است که بیش از ۵۰ درصد از استارت آپها تنها در دو سال اول بنیانگذاری شکست میخورند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بیشتر ایدههای کارآفرینی موفق نمیشوند و یا در بدترین حالت شکست میخورند. یکی از مهمترین عوامل شکست یک استارت آپ این است که عموم بنیانگذاران استارت آپها یا کسب و کارهای اینترنتی درک درستی از خواستههای مشتریانشان ندارند.
هیچ اطلاعی از خواسته های مشتریان خود ندارید
مهمترین و اولین قدم برای کارآفرینی شما این است که بدانید آیا محصول و خدماتتان مشتری و خریدار دارد؟ اگر برای خدمات شما مشتری به اندازه کافی وجود نداشته باشد شما در نهایت شکست خواهید خورد. تنها به این دلیل که چند نفری که اطراف شما هستند عاشق محصولات و ایده کارآفرینی شما هستند و حتی حاضرند برای آن بمیرند دلیل نمیشود که این محصول در بین عموم مردم هم خواستار داشته باشد.
آیا محصولی که الان ارائه می کنید در آینده هم مشتری خواهد داشت؟
یکی از بهترین راهها برای درک مشتریان این است که بازار فعلی و آینده را مد نظر قرار دهید. بسیاری از ایده پردازان کارآفرینی به تقاضای محصول و آینده بازار توجهی ندارند. در حالی که توجه به آینده بازار مهمترین نکته در ایجاد یک کسب و کار موفق است. توجه به آینده بازار به خصوص زمانی اهمیتی ویژه پیدا میکند که ایده کارآفرینی شما مرتبط با کسب و کارهای دیگر باشد.
اطلاعی ندارید که با چه کسانی در حال رقابت هستید
اگر بخواهید مشتریانتان را بشناسید و خودتان را جای آنها قرار دهید نکات مهمی را به شما یادآوری میکند. اگر شما جای مشتریانتان باشید آیا حاضرید از محصولات خودتان خرید کنید یا ترجیح میدهید از رقیبانتان خرید کنید؟ جواب به این سوال بسیار مهم است. شما باید یک ویژگی بسیار خاصی را با خود همراه داشته باشید تا مشتریان ترجیح دهند به جای روی آوردن به رقیبانتان از شما خرید کنند. حال باید بپرسید اگر بعد از مدتی رقیبان شما ویژگی مهم شما را در کسب و کار خودشان استفاده کردند آیا مشتریان باز هم از شما خرید میکنند؟ جواب این است که ویژگی کارآفرینی شما نباید یک ویژگی ثابت باشد. شما باید مدام ویژگیهای جدیدتر و مهمتری را که نسبت به رقیبانتان به شما برتری میدهند را وارد استارت آپتان کنید. برای این کار باید مدام با مشتریانتان مصاحبه کنید برای آنان نظرسنجی بگذارید و با سرمایه گذارانتان مشورت کنید. عدم شناخت رقیبان در استارت آپ مرگبار است. به همین خاطر حتما باید زمان بسیار زیادی را برای بررسی ویژگیها و رفتارهای رقیبانتان اختصاص دهید.
درمورد اندازه بازار محصولات خود اشتباه می کنید
تعداد مشتریان بالقوهای که حاضرند محصولات شما را خریداری کنند چقدر است؟ این پرسش مهمی است. برای ایجاد یک استارت آپ موفق باید اندازه بازار محصولات خود را با دقت بالایی تخمین بزنید. محاسبه بازار بالقوه محصولات، چندان کار دشواری نیست و تنها به تلاش مستمر نیاز دارد. شما میتوانید با بررسی تعداد مشتریان رقیبانتان و و تحلیل حجم تولید محصولات مشابه در بازار، تعداد مشتریان را تخمین بزنید. با این حال قسمت مهمتر این است که بتوانید حجم بازار آینده را تشخیص دهید. مشتری که امروز از شما خرید میکند ممکن است فردا به محصولات شما علاقهای نداشته باشد. شما باید قادر باشید تا رفتار مشتریانتان را در گذر زمان تجزیه و تحلیل کنید. اینکه انتظار دارید در آینده چه اتفاقاتی در بازار بیافتد و برای این اتفاقات چه برنامههایی دارید؟
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب و کار خود از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- چگونه می توانیم یک کارآفرین باشیم؟
- بهترین ایده های کارآفرینی
- تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی
- کارآفرینی چیست؟کارآفرین کیست؟
برچسب ها: کارآفرینی ، اشتغال ، کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مرکز مشاوره در رشت ، توسعه کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان