هر آنچه لازم است درباره بیمه بیکاری بدانیم
یکی از وظایف کارفرمایان در برابر کارگران و کارمندان خود تعهد به بیمه کردن آنان می باشد هرچند که اغلب مشاهده می شود بسیاری اشخاص به دلایل مختلفی حاضر به شروع فعالیت در شرکت یا کسب و کارهایی می شوند که مایل به بیمه نمودن پرسنل خود نیستند که این موضوع خود بار حقوقی سنگینی بر دوش کارفرمایان خواهد گذاشت اما موضوعی که در این میان مطرح است استفاده کارمندان و کارگرانی از بیمه بیکاری در زمان تعدیل نیرو می باشد.
بیمه بیکاری چیست؟
چارچوبی قانونی در راستای حمایت از حقوق کارگران می باشد که توسط قانون کار در نظر گرفته شده تا اشخاص در صورت از دست دادن شغل خود بتوانند تا زمان پیدا کردن شغل دیگر حداقل حقوق پایه کارگری را دریافت نمایند تا امرار معاش آنان مختل نشود.
شرایط صحت قراردادکار چیست؟
مشخص بودن نوع حرفه، کار و یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال داشته باشد.
مشخص بودن حقوق ( حداقل پایه حقوق اداره کار) و مزایای آن.
تعیین میزان ساعت کار، تعطیلات و مرخصی.
مشخص کردن محل انجام کار .
ذکر تاریخ انعقاد قرارداد.
تعیین مدت قرارداد.
بیان موارد دیگری که بر اساس عرف آن حرفه لازم به ذکر است.
شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟
بیمه شدگانی که شغل خود را به هر دلیل از دست داده و حال به دنبال دریافت بیمه بیکاری تا پیدا کردن شغلی دیگر می باشند تنها درصورت احراز شرایط قانونی ذیل مستحق دریافت بیمه بیکاری خواهند بود:
شخص مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
شخص تبعه کشور خارجی نباشد.
مستمری بگیر بازنشتسه و یا از کار افتاده نباشد.
حداقل 6 ماه سابقه بیمه داشته باشد.
در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.
درچه صورتی بیمه بیکاری قطع می شود؟
به طور کلی در 7 حالت پرداخت مقرری بیمه بیکاری قطع خواهد شد:
درصورت اشتغال مجدد.
عدم حضور غیر موجه در دوره های کارآموزی و یا سوادآموزی سازمان تامین اجتماعی.
خودداری از قبول شغل تخصصی و یا مشابه.
بیمه شده مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی شود.
بازگشت به کار اولیه و دریافت مزد ایام بلاتکلیفی از سوی کارفرما.
پایان مدت زمان پرداخت مقرری.
درصورت فوت شخص.
نکاتی که لازم است درباره بیمه بیکاری باید بدانیم
درصورتی که شخص بیمه شده به دلیل قصور در انجام تعهدات و یا نقض آئین نامه انضباطی محل اشتغال، اخراج گردیده باشد، مستحق دریافت بیمه بیکاری نخواهد بود.
چنانچه مشخص شود که شخص به خواست خود بیکار شده است و به هر شیوه ای نامه اخراج توسط کارفرما را اخذ کرده و موفق به دریافت بیمه بیکاری شود، در صورت اثبات چنین امری، بیمه شده می بایست کلیه وجوهی که از باب بیمه بیکاری دریافت کرده است را به سازمان تامین اجتماعی بازگرداند.
درصورتی که شخص بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه خود بازگردد می بایست تمامی مبالغ دریافتی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.
درصورتی که شخص بیکار شده، در محلی شروع به کار نماید ولیکن به سازمان تامین اجتماعی اعلام ننماید و همچنان مقرری بیمه بیکاری را دریافت نماید، درصورت احراز چنین امری، می بایست کلیه وجوهی که از زمان اشتغال تحت عنوان بیمه بیکاری دریافت نموده است را به سازمان تامین اجتماعی بازگرداند.
مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق بیمه ای شخص حساب خواهد شد.
مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری بیمه شده پرداخت خواهد شد بدین معنا که اگر پروسه تایید سازمان تامین اجتماعی فرضا 2ماه به طول انجامد، مقرری این مدت زمان پس از تایید نهایی سازمان به شخص بیمه شده پرداخت خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- دلیل عدم واریز بیمه بیکاری افراد چیست؟
- کدام گروه از کارگران متقاضی بیمه بیکاری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند؟
- بیمه بیکاری چیست و به چه اشخاصی تعلق می گیرد؟
برچسب ها: بیمه ، اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، بیمه بیکاری ، رشت ، استخدام ، کارآفرینان ، بیمه دولتی ، طرح کسب و کار ، بیمه تامن اجتماعی ، بیمه زنان خانه دار ، بیمه بازنشستگی ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، تشکیل پرونده بیمه بیکاری ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، صاحبان کسب و کار ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، کارگر