- ارسال شده در ۱۴۰۰ اردیبهشت ۳۰ ساعت ۲۲:۵۹
- توسط کارشناس مرکز
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » استارتاپ
چگونه یک استارتآپ راه بیندازیم: ۱۰ قدم تا شروع
راهاندازی یک استارتآپ فقط با باز کردن درها و راه انداختن وبسایت شروع نمیشود. خیلی پیش از رسیدن به این مرحله، باید برای شروع کارتان برنامهریزی کنید.
برنامهریزی استارتآپ یک هنر واقعی است و کسانی که تعداد زیادی استارتآپ را شروع کردهاند، نسبت به کسانی که برای بار اول آن را تجربه میکنند عملکرد بسیار متفاوتی در راهاندازی یک ایدهی جدید دارند.
ساده بگویم، تاکید ما بر این است که تا جای ممکن از صرف وقت برای ایدههایی که شانس کمی برای پا گرفتن دارند، خودداری کنید. مهمترین موضوع در اینجا بازدهی است.
همهی ما میدانیم که زمان میتواند هم دوستمان باشد و هم بزرگترین دشمنمان. پس هر کاری که لازم باشد را انجام میدهیم تا وقتمان را به بهترین شکل ممکن سپری کنیم.
برای این که هر چه سریعتر به هدفمان برسیم، بهتر است شما را با 10 مرحلهی راهاندازی یک استارتآپ آشنا کنیم.
قدم اول: مشکل را پیدا کنید، نه راه حل
همهی ما عاشق راهحلها هستیم: «به نظرت عالی نمیشد اگر .... ». این جمله آغاز کار هر استارتآپی است. اما خیلی خیلی مهمتر است که کارتان را به جای راهحل با مشکل شروع کنید.
حتی ممکن است با شناخت بیشتر شما از مشکل، راهحلهای متفاوتی به ذهنتان برسد. پس صرف زمان کافی برای شناخت مشکل اصلی به شما در ارائهی محصول درست کمک خواهد نمود.
قدم دوم: جستجوی اولیه را فراموش نکنید
قبل از اقدام به هر کاری یا صحبت با دوستانتان، درمورد ایدهتان به صورت آنلاین تحقیق کنید. هر یک دقیقهای که صرف تحقیق آنلاین میکنید، در ساخت استارتآپتان 10 دقیقه صرفهجویی خواهد نمود. زیرا به شما دید مناسبی از نیازهای مشتریان میدهد.
قدم سوم: با باتجربهها مصاحبه کنید
در 90 درصد موارد جوابی که به دنبالش هستید در دست یک نفر وجود دارد. و معمولا آن یک نفر کسی است که در حوزهی موردنظر شما کار کرده و صاحبنظر است.
اگر میخواهید بدانید که چرا راهحلهای موجود مشکل را به طور کامل برطرف نکردهاند، به داستانهای آنها گوش دهید و یاد بگیرید.
قدم چهارم: محصولتان را مفهومسازی کنید
قبل از شروع به کار روی محصولتان، باید مفهوم آن را روشن کنید. این همان داستانی است که روزی برای مشتریهایتان تعریف خواهید کرد. پس باید به جزئیات آن توجه ویژه داشته باشید.
قدم پنجم: کاربران بتا پیدا کنید
کاربران بتا درواقع اولین مشتریان شما هستند؛ حتی گاهی پیش از این که مشتری «واقعی» داشته باشید. این افراد کسانی هستند که حاضرند محصول شما را امتحان کنند؛ وقتی کس دیگری حتی به آن فکر هم نمیکند. پس مشتریان بالقوهی خود را پیدا نمایید و شانستان را امتحان کنید.
قدم ششم: با حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) کارتان را شروع کنید.
البته MVPها معمولا متعلق به استارتآپهای تکنولوژی هستند ولی منحصر به آن نمیشوند. ایدهی اصلی این است که سادهترین نسخهی محصولتان را تولید کنید و از کاربران بتای خود بخواهید با آن کار کنند.
قدم هفتم: مشتریان ناشناس پیدا کنید
معمولا کاربران بتا از افرادی که میشناسید انتخاب میشوند. ولی تست اصلی، استفادهی غریبهها از محصول شماست. اینجاست که باید مشتری ناشناس پیدا کنید. به آنها پیشنهاد بدهید، صحبت کنید و قیمتتان را بهینه کنید.
قدم هشتم: برای برندتان یک تعهد ایجاد کنید
هرچه بیشتر با مشتریان صحبت کنید، بیشتر متوجه وجود یک طرح خاص در خواستههای آنها از محصولتان میشوید. این طرح «تعهد برند» شماست. تعهدی که خواستههای مشتریان را برآورده میکند.
قد م نهم: از حداکثر بازخورد مشتریان استفاده کنید
یک استارتآپ آگاهانه میخواهد تا حد امکان از بازخورد مشتریان بهرهمند شود، هرقدر هم که نظرات منفی باشند. به این بازخوردها به دید شکست نگاه نکنید، از آنها درس بگیرید و محصول بهتری عرضه کنید.
قدم دهم: بازآزمایی کنید
قدم آخر، وقت آن رسیده که به کارهایی که انجام دادهاید نگاهی بیندازید و صادقانه تصمیم بگیرید که آیا ایدهی خوبی است یا نه. با خودتان روراست باشید. زیرا ادامهی استارتآپی که جواب نمیدهد راه خوبی برای رسیدن به ورشکستگی است.
اما کلام آخر
کاری که در پیش گرفتهاید اصلا آسان نیست. پس با دانش کافی قدم در راه بگذارید. از شکستهایتان تجربه بگیرید و سعی کنید به هدفتان برسید. ولی وقتی به آخر مسیر برسید، وقتی بالاخره محصول ایدهآل را پیدا کنید، متوجه خواهید شد که ارزش تمام تلاشهایتان را داشته است.
مطالب مرتبط:
- استارتاپ و اصطلاحات آن
- چند روش ساده برای کاهش مخارج استارتاپها
- اصول و مراحل برندسازی برای استارتاپها
برچسب ها: استارت آپ ، استارتاپ ، تیم سازی استارتاپ ، راه اندازی استارتاپ