استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
تاریخچه استارت آپ
شروع استارت آپ را می توان با شروع تمدن در بین انسان ها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد.اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال 1911میلادی برمی گردد که آغاز آنها با شرکت silicon valleyشروع شد.یکی از مهم ترین ها محصولات این شرکت،استارت آپ IBMبود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است.یکی از قدیمی ترین و موفق ترین استارت آپ های دنیا،شرکت اپل است که توسط استیوجابز راه اندازی شد و اما یکی از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم،استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 میلادی مطرح شد و در سال 1998 میلادی آغاز به کار و محصول خودرا تولید کرد.امروزه می توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده ترین و قوی ترین موتور جست وجودر جهان معرفی کرد.
استارت آپ
استارت آپ به یک شرکت یا کسب وکار گفته می شود که معمولاًبه تازگی ودر نتیجه کارآفرینی ایجاد شده است ،رشد سریعی دارد درجهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته است.
این شرکت ها معمولاًمبتنی برایده هایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب وکارشان مشخص نیست وبازار هدفشان نیز در حد فرض است.شرکت های نوپا می توانند درهر حوزه ای ایجاد شوند،ولی اغلب به شرکت هایی گفته می شود که رشد سریعی دارند و در زمینه فناوری یا تکنولوژی فعالیت می کنند.
اهمیت استارت آپ در تمرکز بر رشد و توسعه
یکی ازویژگی های اصلی و مهم در اهمیت استارت آپ تمرکز بر رشدوتوسعه هدف است .ممکن است تجارت های کوچک بخواهند همیشه در وسعت اندکی فعالیت کنند اما استارت آپ همیشه در حال رشد و گسترش است.تمام استارت آپ ها در ابتدا به صورت یک تجارت کوچک آغاز می شوند اما تمام کسب وکارهای کوچک یک استارت آپ به حساب نمی آیند.تفاوت استارت آپ ویک تجارت کوچک در این است موضوع است،یک استارت آپ درآینده ای نه چندان دور،تنها یک تجارت کوچک باقی نمی ماند.
تفاوت استارت آپ ها با کسب وکارهای سنتی
استارت آپ ها به صورت مرحله ای رشد می کنند.این در حالی است که در کسب وکار سنتی معمولاًسرمایه یک کارجدیدتأمین ی شودوبلافاصله مراحل فروش آن نیزآغاز می شود.استارت آپ ها براساس مبانی علمی توسعه می یابند.نکته مهمی که درمورداستارت آپ ها وجوددارد این است که پیشرفت آنهابرمبنای اصول علمی انجام می گیردوحتی تبلیغات وفروش آنهانیزباتوجه به مبانی علمی روز دنیا صورت می گیرد.پس وقتی هدف شماراه اندازی یک استارت آپ است،باید یک دانش جدید را فرابگیریدوبه مرورزمان آن را توسعه دهید.این درحالی است که درکسب وکارسنتی می توانید تمام مراحل کار را از دیگران یا استاد خود یاد بگیرید و بلافاصله وارد بازار کار شوید.
مراحل راه اندازی استارت آپ
اگر قصد راه اندازی یک استارت آپ را دارید، باید مراحل زیر را به طور دقیق دنبال کنید:
1-ایده پردازی: مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع میشود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسبوکار خارجی یا داخلی باشد.
2-تحقیق وتعیین نقشه راه: گام دومی که برای راه اندازی استارت آپ باید بردارید، برداشتن یک کاغذ سفید و نوشتن نقشه راه است. در واقع این یک طرح خام از ایده شما و مسیر کلی آن است و باید در آن مشخص کنید که میخواهید به چه نقطهای برسید. در واقع چندین هدف کوتاه و بلند برای خود در نظر بگیرید. در مرحله بعد، باید تحقیق کنید. داشتن یک ایده خام خوب است، اما به همان اندازه خطرناک است و ممکن است شما را از مسیر خارج کند. تحقیقات شامل بررسیهای مختلف در مورد محصول و همچنین استقبال مشتریان از این محصول است. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که ازدیگران کمک بخواهید که در مورد ایده شما نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر باشد به شماراهنمایی کنند.
3-ثبت ایده وادعای مالکیت: در مرحله سوم از راه اندازی استارت آپ باید به سراغ ثبت ایده و ادعای مالکیت آن بروید. اگر ایده شما تکراری و برگرفته از سایر شرکتها و کسبوکارهای ملی و بین المللی است، کار شما چندان سخت نیست و برای ثبت آن نیازی به مراحل سختی ندارید. اما در برخی موارد شاهد اختراع و ایدههای خلاقانه از طرف افراد هستیم که در سطح ملی و در سطح بین المللی، نمونههای مشابه ندارند. اگر ریسک افشای آن را بپذیرید و آن را با افراد مختلف در میان بگذارید، احتمال دزدیده شدن ایده شما وجود دارد و شاید افرادی امکانات لازم برای رسیدن سریعتر به نتیجه آن را داشته باشند.
4-تهیه نمونه اولیه: ایدههای مختلفی در قالب مفهوم استارت آپ تعریف میشوند که انجام هر کدام از آنها از یک مسیر متفاوت عبور میکند. برخی از این ایدهها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه نمونه اولیه ندارند، برخی دیگر شامل نمونههای آزمایشگاهی میشوند، که اصلیترین گام مربوط به همین تهیه نمونه اولیه است. اگر مشخص کردهاید که محصول نهایی شما به چه صورتی است، باید ببینید که عکس العمل افراد جامعه نسبت به نمونه اولیه آن به چه صورت است. بنابراین، سعی کنید که چند نمونه اولیه تولید کنید که کیفیت آنها برای عموم جامعه قابل قبول باشد.
5-عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار:درگام دوم گفتیم که ایده خودرا به دیگران نشان دهیدونظرات آنهارابپرسید.امادراین مرحله باتوجه به اینکه ایده خودرا ثبت کردید می توانید ادعای مالکیت داشته باشید.می توانید هدف خودرا توسعه دهید.چندموردیانمونه اولیه را تولید کنیدوآن هارادراختیارجامعه هدف خودقراردهید.سعی کنید ازجامعه هدف خودپیشنهادهای مختلفی دریافت کنیدوازآنها بخواهید که خیلی سریع ودقیق درمورد محصول شما نظردهند.این نظرهادرگام های بعدی به شما کمک خواهندکردویکی ازاصلی ترین عوامل موفقیت استارت آپ ها به شمار می روند.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: استارت آپ ، تیم سازی استارتاپ ، راه اندازی استارتاپ ، فروش و بازاریابی ، طرح کسب و کار