تأمین مالی درموفقیت کسب وکارها
تأمین مالی چیست؟
تامین مالی به روند تامین سرمایه موردنیاز برای فعالیتهای کسبوکار خرید تجهیزات و سرمایهگذاری درحالت کلی جمع آوری و افزايش منابع مالي يا سرمايه ای برای هرنوع مخارجی،تأمین مالی گفته می شود. استفاده از تأمین مالی در هر نظام اقتصادی حیاتی است و این امکان را به شرکتها میدهد تا محصولات موردنیاز خود را خریداری و تامین کنند. تامین مالی برای ایجاد، توسعه و افزایش سودآوری کسبوکار امری ضروری محسوب میشود. بهطور متفاوتی تامین مالی یک روش برای استفاده از ارزش زمانی پول است تا بتواند جریانهای پول موردنیاز آتی را برای استفاده در پروژههای امروز بهکارگیری نماید.
اهداف تأمین مالی
هدف از تأمین مالی، سرمایهگذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی بنگاه اســت. سود ناشی از کسب کار بنگاه، از عوامل مهم تداوم فعالیــت بنگاه اقتصادی تلقی گردیده و منبع مهمــی برای تأمین مالی فعالیتهای عملیاتی بنگاه درآینده است. از نگرانی های بنگاه های اقتصــادی در جهان، تأمین منابع مطلوب مالی میباشــد. هر نوع فعالیت نیاز بــه منابع مالی دارد. از ایــن رو، منابع مالی را به شــریان حیاتــی بنگاه های اقتصادی و سازمانهای کوچک و بزرگ تشبیه کرده اند. در حقیقت، هدف اصلی از هر نوع فعالیت اقتصادی ســودآوری اســت و کسب سود بدون وجود منابع مالی امکانپذیر نمیباشد.
تأمین مالی، به فرآیند تامین بودجه برای فعالیت های تجاری، خرید کالا یا سرمایه گذاری گفته می شود.
کاربرد تأمین مالی درموفقیت کسب وکارهای نوپا
تأمین مالی برای کسب وکارها یکی از مشکل ترین مسائلی است که کارآفرینان در هنگام راه انداری کسب وکار و همچنین در طول فعالیت به آن نیازمند هستند. در حوزه تأمین مالی موارد بسیاری وجود دارد که پیش روی کارآفرین جهت تأمین مالی کردن کسب وکار و پروژه های کارآفرین قرار می دهد. بهترین روشی که کارآفرین در هنگام راه اندازی کسب وکار، جهت تأمین مالی کردن، به آن نیاز دارد روش های غیر روش های تأمین مالی سنتی است؛ که مسیر را برای کارآفرین دشوار و از وظایف مدیریتی غافل می نماید. ازاین رو، بنیان گذاران خلاق منبع مالی جدیدی به نام تأمین مالی جمعی را معرفی کرده اند. روشی که بسیار سریع که کارآفرین را به هدف تأمین مالی می رساند و با حذف فاصله جغرافیایی، هزینه موردنیاز از مردم جامعه که تعداد بی شماری وجود دارد را جمع آوری می کند. درروش تأمین مالی جمعی مالکیت کارآفرین همچنان در اختیار خود کارآفرین قرار می گیرد و درعین حال کارآفرین برای کسب وکار خود به منابع مالی دسترسی پیداکرده است. همچنین با مشارکت افراد در هنگام جمع آوری اهداف بازاریابی برای کسب وکارها مزبور محقق می شود زیرا تأمین کنندگان مالی، سفیران بالقوه محصول و خدمات هستند و در هنگام تأمین مالی کردن به صورت هم زمان باعث بازاریابی و معرفی محصول و خدمت و ارتقا فروش کالای مزبور می شوند.
مدلهای تامین مالی جمعی به چهار دسته کلی تقسیم می شود:
تامین مالی مبتنی بر اهدا: تامین مالی بهصورت خیریه برای حمایت از پروژهها. این روش اغلب در پروژههای غیرانتفاعی یا بشردوستانه کاربرد دارد و مشارکتکنندگان انتظاری در قبال حمایت مالی انجام شده ندارند.
تامین مالی مبتنی بر پاداش: تامین مالی با ارائه پاداشهای غیر پولی به حامیان. در این روش تامینکننده در قبال وجهی که پرداخت کرده از نوعی پاداش برخوردارمیشود. این پاداش میتواند تخفیف خرید محصول یا کالا یا خدمات پس از ارائه آن باشد.
تامین مالی مبتنی بر قرض یا تسهیلات: تامین مالی با ارائه قرارداد اعتباری به انبوه مردم. در این حالت از تامین مالی جمعی، وام یا قرض توسط انبوهی از مردم تامین میشود.
تامین مالی مبتنی بر سهام: تامین مالی با ارائه یک سهام از شرکت هدف به انبوه مردم. در این حالت مشارکتکننده انتظار دارد تا درصدی از درآمد پروژه به وی تعلق گیرد.
مطالب مرتبط:
- خدمات اصلی یک شتابدهنده کسب و کار واقعی چیست؟
- استارتاپ و اصطلاحات آن
- تامین مالی پروژه به چه معنی است؟
برچسب ها: استارت آپ ، کسب و کار ، تامین کننده مالی ، تامین مالی پروژه