کسب وکار و انواع آن
کسب وکارچیست
به فعالیتهای منظمی که برای ایجاد ارزش (مثل ارائهی خدمات، تولید کالا یا علم و …) و به دست آوردن ارزش (مثل پول، اعتبار، تاثیر اجتماعی و …) انجام میشوند، کسب و کار گفته میشود. اولین نکتهای که در این تعریف به آن اشاره میشود، منظم بودن فعالیت است یعنی اگر کاری به صورت منظم نباشد یک کسب و کار نیست، مثلا شخصی که گاه و بیگاه به خرید و فروش سکه یا ارز مبادرت میکند، صرفاَ یک فعالیت اقتصادی انجام داده است اما اگر همین فعالیتها بهصورت برنامهریزی شده و منظم باشد یک کسب و کار محسوب میشود.
ویژگیهای کسب و کار
با توجه به تعاریف کسب و کار، ویژگیهای کسب و کار، عبارتند از:
فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
معاملهی کالاها و خدمات
تکرار معاملات
انگیزهی سود (مهمترین و قدرتمندترین محرک ادارهی امور کسب و کار)
فعالیت توأم با ریسک کسب و کار، همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کار، توأم با ریسک است.
اهداف کسب و کار
باور عمومی این است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادی است، در حالی که این امر، واقعیت ندارد. بنابراین، کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی اند و هم اهداف اجتماعیاند.
انواع کسب و کار
بر اساس یک طبقه بندی جامع و کامل، میتوان انواع کسب و کار را به ۶ گروه ذیل دستهبندی نمود:
کسب و کار خدماتی
این نوع کسب و کارها محصولات خود را به صورت خدمات، و نه کالاهای محسوس و قابل لمس ارائه میکنند. این محصولات یا خدمات میتوانند شامل انواع مهارتها، آموزشها، تبلیغات، استراتژیها، توصیهها و غیره باشند. از جمله کسب و کارهای خدماتی رایج در جوامع گوناگون، از جمله میتوان به آرایشگاهها، تعمیرگاهها، مدارس، بانکها و موسسات مالی، شرکتهای حسابداری، و شرکتهای حقوقی اشاره کرد.
کسب و کار بازرگانی
در این نوع کسب وکار، صاحبین مشاغل محصولات را به قیمت عمده خریداری نموده و به قیمت خردهفروشی به فروش میرسانند. به این نوع بیزینس گاها بیزینس “خرید و فروش” نیز گفته میشود. مبنای کار این سازمانها و شرکتها بر پایه سودی است که از هزینه کم و درآمد بالا به دست میآورند. به علاوه، این نوع کسب و کارها محصولات را بدون هیچ کم و کاستی به فروش میرسانند. از جمله این بیزینسها میتوان به سوپرمارکتها، شرکتهای توزیعی، و دیگر خردهفروشیها اشاره داشت.
کسب و کار تولیدی
همانطور که از نام آن پیداست، وجه تمایز این بیزینس با دیگر بیزینسها در تولیدگری آن میباشد. در کسب و کارهای تولیدی، محصولات اولیه به قصد مصرف در جریان تولید محصولی جدید خریداری خواهندشد. بنابراین، برخلاف بازرگانیها، بیزینسهای تولیدی محصولات اولیه را دستخوش تغییر و تحول نموده و به محصولی جدید و بازاری تبدیل کرده و به فروش خواهند رساند. تمامی برندهایی که محصول خاص خود را وارد چرخه تولید کالا میکنند، بیزینسهای تولیدی محسوب میشوند.
کسب و کار مختلط
این کسب و کارها را میتوان در دو یا چند گروه از سه مورد فوق دستهبندی نمود. رستورانها از جمله معروفترین بیزینسهای مختلط هستند.
کسب و کار اینترنتی
یکی دیگر از گونههای کسب درآمد، فعالیت در بستر اینترنت است که با توجه به رشد صعودی تکنولوژی و وابستگی و تمایل افراد به استفاده از اینترنت، پای خود را به دنیای تجارت باز کرده است. فعالیت در فضای اینترنت به دلایل مختلفی برای بیشتر افراد وسوسهانگیز است. در این مدل کسب و کار، شما نیاز به یک سیستم کامپیوتری، اینترنت با سرعت مناسب و یک میز کار دارید. ضمن اینکه برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به مکان و زمان مشخصی نیست و در هر ساعت شبانهروز و هر جایی که هستید به راحتی میتوانید تجارت خود را کنترل کنید. علاوه بر آن، نگرانی هم از بابت پرداخت هزینههای جاری مانند اجاره و قبض آب و برق ندارید. تقریبا هر کاری که فکرش را بکنید میتوانید در این فضا انجام دهید. فقط باید دانش خود را در زمینهی اینترنت، بهینهسازی سایت و سئو کمی بالا ببرید. به طور کلی، تولید محتوا، فروشگاه آنلاین محصولات متنوع و ارائه خدمات مختلف، سه گونه مهم فعالیتهایی هستند که در فضای تجاری اینترنت شکل گرفتهاند. کار کردن اینترنتی هم معمولا به دو صورت است. یا شما برای خود کسب و کار مستقلی راه میاندازید یا برای شرکتی به صورت دورکاری، کار میکنید. سود حاصل هر کدام از این فعالیتها با یکدگیر متفاوت است و البته سقف درآمد مشخصی هم برای تجارت اینترنتی وجود ندارد. مثلا درآمد کسی که با سرمایه زیاد وارد بورس میشود و با علم و آگاهی به خرید و فروش سهام میپردازد، با کسی که به صورت دورکاری برای سایتهای مختلف تولید محتوا میکند قابل مقایسه نیست. نکته دیگر در مورد کسب و کارهای اینترنتی این است که فقط منحصر به فضای وب نیست و اگر با شبکههای مجازی و دانش استفاده از آنها در رابطه با فروش محصولات آشنا باشید نیز میتوانید حتی بدون پرداخت هزینههای رایج سایت، از طریق صفحههای اینستاگرام یا کانالهای تلگرامی اقدام به خرید و فروش کالا یا ارائهی خدمات کنید.
کسب و کار خانگی
این نوع کسب و کار، در واقع زیر مجموعه کسب و کار اینترنتی است و بسیاری از افراد که فرصت بیشتری در منزل دارند، میتوانند از طریق اینترنت به فروش محصولات خود یا ارائهی خدماتی که در توانشان است به صورت اینترنتی اقدام کنند. کسب و کار خانگی به صورت سنتی هم وجود داشته است که میتوانیم به تولید و فروش مربا و ترشی توسط زنان خانهدار اشاره کنیم. اما با ورود اینترنت، شکل سنتی این مشاغل در مورد روش عرضهی محصولات تغییر کرد و فروشها به صورت آنلاین شد. کارهای بیشماری را می توان شامل فهرست مشاغل خانگی آورد. از ساخت و فروش انواع صنایع دستی و تولید محتوا و ترجمه متون گرفته تا فروش پوشاک و کیف و کفش و حتی غذای خانگی. از مزیتهای کسب و کار خانگی هم لازم نبودن سرمایه زیاد و امکان کنترل زمان و مکان است. بسیاری از صفحههای فروش محصولات اینستاگرامی و کانالهای تلگرامی توسط افرادی اداره میشود که از خانه مبادرت به فروش محصولاتشان میکنند.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: مشاوره کسب و کار ، کسب و کار ، کسب و کار اینترنتی ، کسب و کار انلاین