- ارسال شده در ۱۴۰۰ شهریور ۳۱ ساعت ۱۲:۱۰
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
تفاوت کارآفرینی با صاحبان کسب و کار
امروزه کارآفرینی به سرعت در حال گسترش است و کارآفرینی مهم ترین راه حل ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی شناخته می شود.کارآفرینی به دنبال ایجاد کسب وکار برای کسب سود است.افراد زیادی در دنیا هستند که فعالیت هایی را برای کسب درآمد بیشتر آغاز می کنند باصرف کم ترین هزینه و کم ترین امکانات درآمدهای خوبی کسب کرده و سطح زندگی خودرا بالاتر ببرند.
تفاوت کارآفرین با صاحب کسب و کار
امروزه ما اغلب می شنویم و می بینیم که این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می شوند، و چه بسا تصور می کنیم که این دو در واقع یک معنی دارند. هنگامی که کسب و کاری را راه اندازی می کنیم و اداره آن را بر عهده می گیریم، می توانیم خودمان را مدیر کسب و کار بنامیم. گاهی از خودمان با عنوان کارآفرین نیز یاد می کنیم، چرا که باور داریم که در حوزه پرمخاطره کارآفرینی گام نهاده ایم در واقع، ممکن است به نظر برسد که صاحب کسب و کار با کارآفرین تفاوتی ندارد، چرا که هر دوی این عناوین مالک یک کسب و کار هستند. یک کسب و کار می تواند بر طبق ساختار مالکیت طبقه بندی شود؛ به عنوان نمونه، مالکیت، مشارکت یا سهامی عام. بنابراین می توانیم برای یک صاحب کسب و کار از عناوین مالک، شریک یا سهامدار استفاده کنیم. به علاوه، کسب و کارها را می توان بر اساس حوزه فعالیت شان نیز طبقه بندی کرد، به عنوان مثال، بازرگانی، خدمات و تولید. از طرف دیگر، کارآفرینی نیز در قالب های متفاوتی قرار می گیرد. کارآفرینی را می توان در قالب های نوینی همچون کارآفرینی اجتماعی ،کارآفرینی زیست محیطی، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی اطلاعاتی قرار داد. بنابراین، می توان از عناوین کارآفرین اجتماعی، کارآفرین زیست محیطی، فن آفرین یا کارآفرین اطلاعاتی برای اشاره به کارآفرینان مختلف استفاده کرد.
کارآفرینی در مقایسه با اداره کسب و کار، کار آسانی محسوب نمی شود. علاوه بر این یک کارآفرین، صاحب کسب و کاری است که تکامل بیشتری پیدا کرده است. او فردی است که فقط به کسب و کار نمی پردازد، بلکه به ابعاد انسانی کار نیز توجه دارد. فعالیت به عنوان یک مالک کسب و کارصرفا خوب است. منفعت محور بودن، بازیگری در بازار، رقابت در کسب و کار، سنتی بودن، پرمشغله بودن و داشتن درآمد فعال بد نیست، چرا که همه افرادی که اکنون در هر منصبی صاحب کسب و کار هستند این مرحله را طی کرده اند. حتی کارآفرینان موفق نیز پیش از آنکه به موفقیت برسند چنین بوده اند. اما کاری که این کارآفرینان انجام داده اند این است که حرکت درست را انجام داده و به صاحبان کسب و کار بهتر و حتی بهترین صاحبان کسب و کار تبدیل شده اند. به همین دلیل، آنها دیگر فقط مالک یک کسب و کار نیستند، بلکه به حق شایسته عنوان کارآفرین نیز هستند.
موفقیت در یک کسب وکار رابطه نزدیکی با چگونگی صحیح کنترل کردن امور آن دارد.درواقع مدیریت صحیح کسب وکار موجب رشد آن می شود.کارآفرین به خاطر ایده های نوآورانه وجدید ومهارت های خلاقانه خود شناخته شده اند.آنها افرادی هستند که از هیچ،چیزی خلق می کنند.صاحبان کسب وکار بامفاهیمی مانند:دستورات،رویه ها،قوانین ومقررات به منظور تنظیم فعایت ها در مسیرمشخص می شود.به دلیل توانایی واکنش سریع و موثرنسبت به فرصت های جدید تجاری مورد توجه قرارگرفته اند.این توانایی پایه رشد سریع شرکت درمرحله کارآفرینی آن است.صاحبان کسب وکار برای برنامه ریزی استراتژیک میان مدت وبلند مدت موردتوجه قرار می گیرندکه منجربه رشد کنترل شده شرکت درطی فرایند تأسیس میشود.صاحبان کسب وکارپس از جمع آوری اطلاعات دقیق و نتیجه گیری ضمن اعتمادبه متخصصان ازداخل و خارج سازمان تصمیم می گیرند.کارآفرینان سازمان خودرا از نظر چشم انداز،رویا توصیف می کند و می تواند این احساس را به کارمندان خود بدهد که آنها برای هدفی بالاتر بازاریابی فقط یک محصول یاخدمات کار می کنند.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- بهترین ایده های کارآفرینی
- کسب وکار و انواع آن
- تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی
برچسب ها: کارآفرینی ، مشاور کسب و کار ، کسب و کار ، کارآفرینان