بازاریابی محتوا چیست؟
بازار یابی محتوا با اطلاعات سروکار دارد. این نوع از بازاریابی کسبوکار یا برند میکوشد با بهاشتراکگذاری محتوای آموزشی، سرگرمکننده یا آگاهیبخش، به خوانندگان کمک کوچکی کند. نتیجه این کار میتواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آنگونه که بازاریابان مایل هستند، به شکل تصمیمگیری برای خرید خود را نشان دهد.درواقع در این نوع بازاریابی،مردم را به خرید مجبور نمی کنند،بلکه به آنها کمک می کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند .
بازار یابی محتوایی چیست؟
در واقع نوعی از بازاریابی درونگرا است که به فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید میپردازد. این محتوا و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستورالعملها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد. بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه کسبوکار است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و مخاطبان هدف شما به حساب میآیند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت میگیرد.
اهداف بازاریابی محتوایی
هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان بهوسیلهی تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای میگیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجارهی آن.
مزایای بازاریابی محتوایی برای سئو چیست؟
شما برای بهبود سئو، کارهای زیادی میتوانید انجام دهید، اما برای افزایش قدرت سئوی وبسایت شما، هیچچیز بهتر از بازاریابی محتوایی نیست و کاملا هم درست است. محتوا، به بیان ساده، یعنی اطلاعات.هدف گوگل این است که متناسبترین و با کیفیتترین اطلاعات را با جستوجوهای کاربران تطبیق دهد. اما اگر محتوایی با چنین ویژگیهایی تولید و توزیع نکنید، شانسی برای رتبهیابی نخواهید داشت و از چشم کاربران دور خواهید ماند. سئو نیازمند محتواست. بازاریابی محتوایی هم یعنی محتوا. سئو بدون محتوا معنی ندارد. شما در موتورهای جستوجو، به خاطر واژگان مشخصی که در محتوای نوشتاری خود دارید، رتبه کسب میکنید. محتوای بیشتر به معنی کلمات کلیدی بیشتر است؛ بدینترتیب، فرصت بیشتری برای رتبهیابی در گوکل پیدا میکنید. از این رواست که برای بازاریابی محتوایی موفق، پژوهش کلیدواژهها از اهمیت اساسی برخوردار است.دیگر عامل مهم در بهبود سئو، دریافت لینک است. هنگامی که وب سایتهای دیگر به سایت شما لینک میدهند، گوگل شما را به عنوان منبعی معتبر به شمار آورده و در نتیجه آن را در رتبهبندی لحاظ میکند. بهترین راه دریافت بکلینک که در مطلب تولید محتوای عالی که مردم را سرگرم کرده و به آنها آموزش میدهد و در نتیجه، آنها هم این مطالب را به اشتراک گذاشته و به آن لینک میدهند. و اینکه، گوگل وبسایتها و منابعی را ترجیح میدهد که پیوسته بهروزرسانی میشوند. ازاین رو، وقتی به شکلی مرتب محتوا منتشر کنید، وبسایت شما رتبه بالاتری کسب خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر از تولید محتوا دست بکشید، گوگل چنین میپندارد که وبسایت شما تعطیل و غیرفعال است و از این رو، رتبهی شما را کاهش میدهد تا از دسترسی مردم به محتوای دست چندم جلوگیری کند.
بازاریابی محتوایی را میتوان با انجام کارهای زیر به طور موفقیتآمیزی اجرا کرد:
تدوین راهبردی همراه با تیمتان برای سنجش جایگاه بازاریابی محتوایی در کلیت فعالیتهای بازاریابی شرکتتان
شناسایی شخصیتهای خریدار یا مخاطبان هدف
تعیین نوع محتوایی که برای بازار شما بهترین کارکرد را دارد و تولید محتوای باکیفیت به طور پیوسته
ترویج محتوا از طریق شبکههای اجتماعی
بهرهگیری از بازاریابی محتوایی در تمام مراحل چرخهی خرید
یافتن راههایی برای درگیر کردن مشتریان در بازاریابی محتوایی با بهرهگیری از محتوای تولیدشده توسط خودشان
سنجیدن، آزمودن ، بهبود بخشیدن و تکرار کردن
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- بازاریابی چریکی و اصول پیادهسازی آن در کسبوکارها
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
برچسب ها: کارآفرینی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی