خلق فرصت چیست؟
فرآیند کسب و کار با شناسایی، خلق یا تشخیص فرصت آغاز می شود. در تمامی تحلیل هایی که از مراحل فرآیند کار آفرینی ارائه شده است، یک نقطه مشترک وجود دارد: تشخیص فرصت در کارآفرینی اولین گام برای راه اندازی کسب و کار است و بررسی فرصت های موجود، نیازمند مطالعات پیش از امکان سنجی می باشد. اگر این مطالعات نتایج مثبتی داشته باشند، می توان زمان و هزینه خود را صرف انجام مطالعات امکان سنجی و اگر این نتایج نیز مثبت بودند، می توان به دنبال تدوین طرح کسب و کار برای ایده مورد نظر بود.
خلق فرصت چیست؟
بیشتر صاحب نظران در تعریف کارآفرینی واژه فرصت را به معنی شرایطی مناسب و مساعد براي ایجاد ارزش و سودآوری به کار برده اند و فرصت شناسی را رکن اساسی کارآفرینی و هسته مرکزي آن نامیده اند.
فرصت در کارآفرینی
عموماً کارآفرین را کاشف فرصت و کارآفرینی را کشف فرصت نامیدهاند. کارآفرین کسی است که فرصتهای بازار را درک و جهت استفاده از آن فرصتها، سرمایه و دارایی لازم را فراهم مینماید. یا در تعریفی دیگر کارآفرین کسی است که فرصتها را تشخیص میدهد، منابع مورد نیاز را جمع آوری کرده و طراحی و اجرای نقشهای عملی را بر عهده میگیرد، نتایج به دست آمده را به موقع و با روشی منعطف جمعآوری میکند.بیشتر افراد در تعریف کارآفرینی واژهی فرصت را به معنی شرایطی مناسب و مساعد براي ایجاد ارزش و سودآوري به کار بردهاند و فرصتشناسی را رکن اساسی کارآفرینی و هسته مرکزي آن نامیدهاند. فرصت کارآفرینانه شامل مجموعهاي از ایده ها، اعتقادات و اعمال است که توانایی خلق کالاها و خدمات آینده را در غیاب بازارهاي فعلی براي آنها فراهم میکند. فرصت کارآفرینی یعنی شانس دیدن یک نیاز در بازار براي ارائه ارزش بالاتر از طریق ترکیب خلاق منابع. فرصت یعنی عامل بالقوه براي خلق چیز جدید که از تغییر شرایط حاصل شده است. فرصت فرایند کارآفرینی است، یک فرصت باید:جذاب باشد، به موقع باشد، بادوام باشد، و براي خریدار یا مصرفکنندهی نهایی ارزش افزوده خلق کند.
عوامل موثر بر تشخیص فرصت
بررسی تشخیص فرصت نشان میدهد شناسایی فرصت حاصل کسب اطلاعات، انباشت اطلاعات، بازیابی به موقع و پردازش صحیح آنهاست. بعضی افراد نسبت به دیگران احتمال بیشتري دارد فرصت ها را تشخیص دهند زیرا: آنها به انواع معینی از اطلاعات دسترسی بهتري دارند؛
آنها قادر به استفاده و به کارگیري این اطلاعات هستند.
چرا برخی افرادقادر به تشخیص این فرصت ها هستند؟
داشتن اطلاعات خاص به افراد اجازه میدهد فرصتهاي خاصی را که دیگران نمیبینند، ببینند، حتی اگر آنها فعالانه چنین فرصتهایی را جستجو نکنند. تفاوتهاي موجود در اطلاعات باعث میشود افراد ارزش متفاوتی در یک کالا یا خدمت معین ببینند و قیمتهاي متفاوتی براي به دست آوردن آن پیشنهاد کنند. با خریدن یا فروختن کالاها و خدمات در پاسخ به کشف اختلافات قیمتی، یک شخص میتواند منفعت کارآفرینانهاي را به دست بیاورد یا ضرر و زیان کارآفرینانهاي را متحمل شود .این فرایند تصمیمگیري دربارهی قیمتها اقتصاد را از عدم تعادل به سمت تعادل سوق میدهد.
انواع فرصت
محصولات جدید
خدمات جدید
تکنیک های جدید تولید
شیوه های اجرای جدید
شیوه های جدید تحویل محصول یا خدمت به مشتری
ابزارهاي جدید آگاه کردن مشتري از محصولات
شیوه های جدید مدیریت روابط در سازمان
شیوه های جدید مدیریت روابط بین سازمان ها
درک درست از فرصت، رمز موفقیت کسب و کارها
بسیاری از کسب و کارهای کارآفرینانه شکست میخورند نه به این دلیل که کارآفرینانی که آنها را راه اندازی کرده اند سخت کار نمیکردند؛ بلکه بیشتر به این علت است که فرصت درست و واقعی جهت راه اندازی آن کسب و کار وجود نداشته است.
تشخیص فرصت
فرایندي که از طریق آن کارآفرینان ایده هاي جدیدي که منجر به فرصت هاي کسب و کار می شود را جستجو می کنند، در دست می گیرند و پالایش می کنند، تشخیص فرصت نامیده می شود و شامل سه مرحله متفاوت است:
احساس یا درك نیازهاي بازار و یا منابع استفاده نشده (شناسایی فرصت):سیل ایده هایی که هر روز به ذهن کارآفرینان سرازیر می شود، اولین قدم را برای تشخیص فرصت ها برای آنان فراهم می آورد. بسیاری از افراد در مواجه با شرایط مختلف ذهن بسته ای دارند و همواره میخواهند از راه های مطمئن و از پیش تعیین شده مسائل را حل کنند، درحالی که پیدا کردن راهکار های مبتکرانه برای مسایل جدید است که تفاوت بین کارآفرین های موفق و غیر موفق را ایجاد می کند.کارآفرینان باید بدانند که برای بقای کسب و کار در دنیای رقابتی امروزی چاره ای ندارند جز اینکه فرصت های جدیدی از دل شرایط بیرون بکشند و کسب و کارشان را با تغییرات همگام سازند.
تشخیص یا کشف یک تناسب بین نیازهاي بازارها و منابع (ارزیابی فرصت):پس از اینکه فرصت شناسایی شد نیاز است که بررسی های دقیقی از جنبه های مالی، امکان سنجی، بازاریابی، رقابتی و غیره روی آن صورت گیرد.
ایجاد و خلق یک تناسب جدید بین نیازها و منابعی که تا کنون در شکل دادن مفهوم یک کسب و کار، از هم جدا بوده اند. (بهره برداری از فرصت):در این مرحله تمامی طرح ها و ایده های مراحل قبلی اجرایی می شوند. این مرحله تلفیقی از اجرای تکنیک ها، بهره گیری از افراد خلاق و مبتکر و رو به رو شدن با موقعیت های سخت و غیر قابل حل است و به همین دلیل، این مرحله سخت ترین مرحله است. حالا زمان تشکیل تیم، جذب سرمایه و تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش است.
بنابراین پیش از شروع یک کسب و کار، باید به نیاز های محیط و بازار توجه کنیم. سپس در صورت مشاهده ی یک نیاز، راه حل ها و ایده های خود را ارائه کنیم، آنها را ارزیابی کنیم و از دل آنها فرصت های ایجاد کسب و کار سود آور (چه برای کارآفرین و چه برای مصرف کننده یا مخاطب) را ببینیم و آنها را استخراج کنیم و همیشه به این نکته حواسمان باشد که فرصت ها و ایده ها هیچوقت به اتمام نمی رسند و همیشه فرصتی برای کسب و کار برای کارآفرینان وجود دارد.
مشتریان ناراضی همیشه موجب نگرانی هستند،آنها در عین حال فرصتی طلایی برای رشد و کسب و کار شما خواهند بود.مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین فرصت های زیادی برای شما خلق خواهد کرد.
مطالب مرتبط:
- بهترین ایده های کارآفرینی
- جذب سرمایه برای کسب و کارها
- تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی
- تفاوت کارآفرینی با صاحبان کسب و کار
- امکان سنجی طرح ها
برچسب ها: کارآفرینی ، آمایش سلامت سرزمین ، بازاریابی ، کارآفرین ، کسب و کار ، کارآفرینان ، امکان سنجی طرح ها ، خلق فرصت ، جذب سرمایه