اهمیت و وظایف مدیر توسعه بازار
شرکت ها همواره محصولات جدیدی را معرفی می کنند،به دنبال آن انواع معاملات جدیدی را نیز ارائه می دهند که منجر به قراردادهای همکاری جدیدی می شوند،در واقع می توان گفت،ارتباطات دنیای کسب و کار همواره در حال تغییر و تحول می باشد.از این رو برای کمک به تسهیل ارتباطات کسب و کار و ایجاد روابط جدید،شرکت ها به مدیران توسعه بازار نیاز پیدا می کنند.
خدمات مدیر توسعه
مدیران توسعه بازار برای تضمین موفقیت آینده شرکت بایدارتباط خودرابا توضیح کنندگان،مشتریان و افراد گروه فروش شرکت حفظ کنند و تمرکز اصلی کارخودرا به مدیریت ارتباطات بین بخش ها،گروه ها و افراد گوناگونی که به آنها در ارتباط هستند معطوف کنند.یک مدیر توسعه بازار با ورود به مسائل و نگرانی های همکاران خود قطعاً نقش بسزایی را در کاهش مشکلات آنها بازی می کند.بدین معنا که آنها در فرآیند مذاکرات کسب و کاربا پشتوانه قوی از تحقیقات دقیق و اطلاعات مالی کافی و محرک های صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند،وارد جلسات بحث و گفت و گو و مذاکرات می شوند و برای به دست آوردن این مطالعات،آنها باید در شناخت سمت و سوی صنایع هدف خود بروز باشند.بنابراین آنها باید مقالات مربوط به صنعت خود را مطالعه کنند،در رویدادهای مرتبط با آن صنعت شرکت کنند،وتحقیق کنند که شرکت های رقیب چه کارهایی انجام می دهند و چگونه می توان آن خدمات را بهتر از رقبا انجام داد.مطالعه مداوم صنایع برای این مدیران این فرصت را فراهم می کنند که قادر باشند طبقه بندی های جدید بازار و بازارهای ناشناخته خاص را شناسایی کنند و برای ورود به این بازارها برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.بیشتر زمان مدیران توسعه بازار به جلسات و مذاکرات مرتبط با کسب و کار شرکت میگذرد که آنها را ملزم می کند همواره از مهارت های تحلیلی و تحقیقاتی قوی برخوردار باشند و این مهم آنها را به عضوی با ارزش از هر گروه کسب و کار تبدیل می کند.
وظایف مدیر توسعه بازار
مدیر توسعه بازار نقش اساسی در ایجاد تغییر و تحولات آینده کسب و کار شرکت ها بازی می کند.شرح وظایف کلیدی یک مدیر توسعه بازار شامل موارد زیر است:
برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی توسعه بازار برای مشتریان جدید و برقراری ارتباط با مدیران شرکت های تأمین کننده خدمات مورد نیاز در زنجیره ارزش کسب و کار شرکت،مدیر توسعه بازار نقشی اساسی در ایجاد تغییروتحولات آینده کسب و کار شرکت ها بازی می کند.
تجزیه و تحلیل بازار برای شناخت فضای رشد جدید.تحلیل جذابیت ها،نیازها و فرصت های بازار برای ایجاد ارزش های جدید برای مشتریان و ارائه راهکارهای موثر در این راستا.
نظارت و رهبری پروژه های توسعه بازار شرکت.
تبدیل ارزش هایی که کاربرد محصولات و تجربه خدمات شرکت به مشتری ارائه می دهد،به اطلاعات کاربردی برای گروه تبلیغاتی شرکت به منظور تعیین استراتژی های جدید ارائه کالا و خدمات.
گسترش فرصت های جدید در کسب و کار،تجاری کردن آنها و افزایش سود حاصل از رشد کسب و کار جدید.
اهمیت نقش مدیر توسعه بازار
اهمیت نقش مدیر توسعه بازار به شناخت کافی از بازار هدف منوط می شود،به نحوی که در پیاده سازی برنامه توسعه بازار موفقیت حاصل شود.اما به تجربه می توان گفت که همیشه هم این رویکرد موفقیت آمیز نبوده است.درحقیقت خطری که شرکت را در اتخاذ این استراتژی تهدید می کند،خطر شکست در اثر عدم شناخت کافی از خصوصیات بازار هدف می باشد.یکی از بارزترین نمونه های این شکست ها را که حیاتی بودن نقش خدمات یک مدیر توسعه بازار را برای شرکت پر رنگ تر می کند،می توان در بخش بندی های جغرافیایی و عدم درک کافی از فرهنگ ملل مختلف پیداکرد.شرکت های خیلی بزرگ نیز ممکن است در اتخاذ استراتژی توسعه بازار دچار مشکلات جدی شوند و این امر باعث می شود که نقش یک مدیر توسعه بازار در شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد،همواره شرکت ها نیاز به سازماندهی بیشتر در پیشبرد اهداف توسعه بازار دارند،در نتیجه یک مدیر توسعه بازار باید قبل از پیاده سازی استراتژی توسعه بازار با پشتوانه علمی و شناخت کافی از خصوصیات بازار هدف موردنظر پاسخی منطقی ارائه دهد.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کسب و کار ، توسعه بازار ، استراتژی توسعه بازار