استراتژی مزیت رقابتی
مزیت رقابتی مجموعه ای از عوامل یا توانایی ها است که به شرکت ها اجازه می دهد پیوسته عملکردی بهتر از رقبا داشته باشند.مزیت رقابتی یکی از عناصر مهم بازاریابی است. بازاریابی ابعاد بسیاری دارد و روز به روز نیز علم آن رو به گسترش است. سعی کنید با آموختن ابعاد مختلف بازاریابی و بهکارگیری آنها بر درآمد خود و شرکتتان بیفزایید.
استراتژی مزیت رقابتی
مدیریت هزینه: در استراتژی مدیریت هزینه، هدف این است که محصولات را با کمترین قیمت ممکن عرضه کنیم. به این منظور، قبل از آن محصولات باید با کمترین هزینههای ممکن تولید شوند. یکی از روشهای کاهش هزینههای تولید، تولید محصول در مقیاس بزرگ است. چنانچه شرکتی بتواند محصولات را در مقیاس بزرگ تولید کرده و آنها را با قیمتی پایینتر از رقبا به فروش برساند موفق به اجرای استراتژی مدیریت هزینهها شده و در نتیجه میتواند از این مزیت سود ببرد.
تمایز: در استراتژی تمایز، محصولات یا خدمات یک شرکت متفاوت از رقبای آن هستند. به این منظور میتوان محصولات/خدمات با کیفیت بالا یا تازه و جدید به دست مشتریان رساند. اگر شرکتی بتواند استراتژی تمایز را با موفقیت پیاده کند، میتواند قیمت کالا یا خدماتش را نسبت به رقبا اندکی بالاتر ببرد.
تمرکز: در استراتژی تمرکز، شرکت تمرکزش را بر فروش محصولات یا خدمات به یک بازار کوچکتر میگذارد. این استراتژی در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که مشتریان نیازها و خواستههای متفاوتی داشته باشند و شرکت نیز بتواند محصولات/خدماتی متناسب با این مشتریان فراهم کند.
ترفندهای ایجاد مزیت رقابتی پایدار
قبل از اینکه به نحوه ایجاد مزیت رقابتی برای شرکتتان فکر کنید؛ باید به این بی اندیشید که مشتریانتان چه کسانی هستند.ترفندهای ایجاد مزیت رقابتی پایدار شامل موارد زیر است:
یک بررسی رقابتی انجام دهید: هر چند وقت یک بارکه رقبایتان در شبکههای اجتماعی پست میگذارند بهتر است در مورد همه آنها تحقیق کنید و ببینید کدامشان میتوانند موقعیت مناسبی برای شما به وجود بیاورند. معمولاً با بررسی از رقیبانتان میتوانید بهترین ترفندهای بازاریابی مناسب با کسب و کار خود را پیدا کنید.
کشف تفاوت ها و شباهت میان محصولات/خدمات: سپس محصولات یا خدماتشان را ارزیابی کنید و شباهتها و تفاوتهای آن با محصولات و خدمات خودتان را بسنجید. تفاوتها را بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی اعمال کنید. شاید هم نیازی به تغییرنباشد.
با مشتریانتان صحبت کنید: به این منظور از دو روش کمک بگیرید: نظرسنجی آنلاین و مصاحبه حضوری. بهتر است مصاحبه حضوری توسط فردی انجام شود که فقط به این منظور استخدام شده باشد تا اطلاعات به دست آمده کاملاً بیطرف و منصفانه باشند. بازخورد مشتریان بسیار باارزش است. در مورد مسائل زیر از مشتریانتان سؤال کنید: به پاسخهای مشتریانتان دقت کنید؛ چون ممکن است مزیتهای رقابتی خوبی را در میان صحبتهایشان به شما پیشنهاد دهند که از عهده انجام آن برآیید.
با مشتریان آینده تان صحبت کنید: با مشتریهای ایدهآل خود صحبت کنید. به این منظور میتوانید در نمایشگاههای مربوط به صنعت خود شرکت کنید و با بازدیدکنندگان نمایشگاه وارد بحث شوید و از آنها بازخورد بگیرید. در وبسایت یا شبکههای اجتماعیتان نظرسنجی برگزار کنید. همان سؤالاتی را که از مشتریان فعلی خود پرسیدید از مشتریان آیندهتان نیز بپرسید اما فراموش نکنید این سؤال را نیز بپرسید که چرا شرکت فعلی را برای خرید انتخاب کردهاند. پاسخهایی که دریافت میکنید به شما در پیدا کردن مزیت رقابتی مناسب شرکتتان کمک خواهد کرد. البته به خاطر داشته باشید که پاسخهای مشتریهای فعلیتان را باید در اولویت قرار دهید. موقعیتهای موجود برای بهتر کردن یا توسعه مزیت رقابتی شرکتتان را ارزیابی کنید. اگر مراحل قبلی را انجام دادهاید، اکنون میتوانید به کمک دادههای به دست آمده مشکلاتی را که مشتریان ایده آلتان با آن مواجهاند پیدا کرده و راهحلهایی برای آنها بیابید. سپس تاکتیکهای بازاریابیتان را بررسی کرده و ببینید در کجا میتوانید روشهای جدیدی که پیشگرفتهاید را با مشتریان در میان بگذارید.
مزیت رقابتی جدیدتان را به اطلاع همه برسانید: این مرحله از آنچه به نظر میرسد دشوارتر است و البته بسیار هم اهمیت دارد. قبل از انجام این مرحله اطمینان حاصل کنید که برنامههایتان از هر نظر اثبات شده و قابل اجرا هستند. سپس از طریق وبسایت، شبکههای اجتماعی و... را به اطلاع مشتریانتان برسانید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کارآفرینی ، کارآفرین ، کسب و کار ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مزیت رقابتی ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان