اهمیت مزیت رقابتی چیست؟
امروزه در دنیای رقابت فروش کالا و خدمات ، شما باید خاص باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید تا در میان هم صنفی هایتان دیده شوید و مشتری ها را به سمت خود بکشانید،به عبارت دیگر باید یک یا چند مزیت رقابتی ایجاد کنید. مزیت رقابتی یکی از عناصر مهم بازاریابی است.
مزیت رقابتی چیست؟
وقتی شما مزیتی برای مشتریانتان ایجاد کنید که رقیبتان نتوانسته باشد برای مشتریانش فراهم کند، آن مزیت را مزیت رقابتی میگویند. این نوع مزیتها نه تنها مشتری را به خرید از شما ترغیب میکند، بلکه نشان میدهد که در مقایسه با رقیبانتان شما برتر هستید.مزیت رقابتی شامل موارد زیراست:
وقتی شما قیمتهایتان را نسبت به رقبا پایینتر نگهدارید.
بستهبندی شکیلتر و خاصتری برای محصولاتتان در نظر بگیرید.
زمان ارسال محصول و رساندن کالا به دست مشتری در سایت شما نسبت به سایتهای رقیب بسیار کمتر باشد.
هدف گرفتن یک موقعیت جغرافیایی خاص.
دستیابی به یک تکنولوژی جدید.
استفاده از نیروهای متخصص.
خدمات پس از فروش مناسب.
و…
مزیت رقابتی در چه بخش هایی از کسب و کار قابل استفاده است؟
مزیت رقابتی تنها به یک بخش از کسب و کار محدود نمیشود؛ بلکه باید در همه بخشها مورد استفاده قرار بگیرد. برای نمونه در موارد زیر:
کیفیت و سرعت اپلیکیشن یا وبسایت
نحوه فروش
استفاده از فناوریهای به روز
نحوه ارسال محصولات
خدمات پس از فروش
قیمتگذاری محصول
چرا مزیت رقابتی مهم است؟
اگر به تازگی تصمیم به راهاندازی یک کسب و کار گرفتهاید، باید نسبت به رقیبانی که از سالها پیش در این زمینه فعالیت داشتهاند مزیتی داشته باشید تا بتوانید با آنها رقابت کنید. نه تنها باید به اندازه رقیبانتان، بلکه باید بهتر از آنها باشید تا برنده شوید. در غیر این صورت کسب و کارتان در بدو تأسیس، منحل خواهد شد. مردم در حال حاضر از شرکتهای موجود که همان رقبای شما هستند خرید میکنند. برای آنکه بتوانید مشتریان آنها را از آن خود کنید و در کسب و کار نوپایتان موفق باشید، باید رفتار مصرف کنندگان را تغییر دهید و آنها را به خرید محصولات خود ترغیب کنید.از نظر محصولات ممکن است نتوانید نوآوری داشته باشید و باید همان محصولاتی را بفروشید که بقیه میفروشند یا همان خدماتی را ارائه دهید که بقیه ارائه میدهند؛ پس باید به فکر ایجاد مزیتی باشید که رقبای شما از ارائه آن عاجز هستند. بنابراین برای جذب مشتریان به سمت خود و در دست گرفتن بازار، نیاز به یک مزیت رقابتی دارید؛ در غیر این صورت، مشتریان به سمت رقیبانتان جذب خواهند شد و درآمدتان کاهش میابد.
اهمیت مزیت رقابتی چیست؟
برای باقی ماندن در رقابت بازار و برای اینکه شما هم سهم بازاری برای خود به دست آورید،نیاز به ارائه مزایای رقابتی به مشتری دارید.مزیت رقابتی می تواند در هر بخش از کسب و کار شما وجود داشته باشد،مانند:
کیفیت محصولات
استراتژی قیمت گذاری
خدمات مشتریان و ارتباط مشتری
و...
چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟
شاید فکر کنید که با توجه به بازار جهانی امروز و نوآوری هایی که هر روز بیشتر شاهدش هستیم،دیگر نمی شود متفاوت و منحصر به فرد بود.اما این طور نیست،شما باید رقبا و مشتریان خود را در نظر بگیرید و ببینید چه مزایایی می توانید برای آنها بسازید که رقبا آنها را ندارند.برای این کار باید سه عامل زیر را به خوبی تحلیل کنید:.
رقبا
مشتری
دو ترفند در ایجاد مزیت رقابتی
با داستان خود،مشتری را مجذوب کنید:این روزها دیگر مردم،برند و لوگو و اسم شرکت را نمی بینند.آنها داستان هارا دنبال می کنند.حتی لوگوی شرکت را هم که می بینند دنبال قصه ای هستند که پشت این لوگو نهفته است.آنها باداستان هایی که از برند ها می شنوند،یکی می شوند و براساس آن داستان ها در ذهن خودشان برند را ارزش گذاری می کنند.از تعریف کردن داستانتان نترسید.به مردم بگویید که دقیقاً چه کاری انجام می دهید و چرا دارید این کار را می کنید؟
برای برند خود ارزش و احترام ایجاد کنید:گاهی ساخت یک برند خوب همه چیزی است که شما نیاز دارید.ولی خب،خود شما بهتر از من می دانید که این فرآیند چه قدر طولانی و زمانبر است و صد البته نیاز مند یک تلاش همه جانبه،ولی آرزوهای بزرگ،تلاش بزرگ می خواهد.برای این کار در این روزها از ارتباطات کمک بگیرید.از طریق فضای مجازی،دانش و اطلاعات خود را با کاربران اشتراک بگذارید،تاکاربران با مزیت ها و ارزش های شما آشنا شوند.
استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی
سه استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی وجود دارد:
مدیریت هزینه: در استراتژی مدیریت هزینه، هدف این است که محصولات را با کمترین قیمت ممکن عرضه کنیم. به این منظور، قبل از آن محصولات باید با کمترین هزینههای ممکن تولید شوند. یکی از روشهای کاهش هزینههای تولید، تولید محصول در مقیاس بزرگ است. چنانچه شرکتی بتواند محصولات را در مقیاس بزرگ تولید کرده و آنها را با قیمتی پایینتر از رقبا به فروش برساند موفق به اجرای استراتژی مدیریت هزینهها شده و در نتیجه میتواند از این مزیت سود ببرد.
تمایز (متفاوت بودن):در استراتژی تمایز، محصولات یا خدمات یک شرکت متفاوت از رقبای آن هستند. به این منظور میتوان محصولات،خدمات با کیفیت بالا یا تازه و جدید به دست مشتریان رساند. اگر شرکتی بتواند استراتژی تمایز را با موفقیت پیاده کند، میتواند قیمت کالا یا خدماتش را نسبت به رقبا اندکی بالاتر ببرد.
تمرکز (تمرکز هزینه و تمرکز تنوع): در استراتژی تمرکز، شرکت تمرکزش را بر فروش محصولات یا خدمات به یک بازار کوچکتر میگذارد. این استراتژی در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که مشتریان نیازها و خواستههای متفاوتی داشته باشند و شرکت نیز بتواند محصولات،خدماتی متناسب با این مشتریان فراهم کند.
استراتژی تمرکز دو نوع دارد:
تمرکز بر قیمت: تولید محصولاتی با قیمت پایینتر برای یک بازار کوچکتر
تمرکز بر تمایز:تمایز خدمات،محصولات در یک بازار کوچکتر
با مزیت رقابتی جلوتر از بقیه حرکت کنید برای باقی ماندن در رقابت بازار و برای اینکه شما هم سهم بازاری برای خود به دست آورید، نیاز به ارائه مزایای رقابتی به مشتری دارید ،برای کسب اطلاعات بیشتر از مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کارآفرینی ، استارت آپ ، آمایش سلامت سرزمین ، بازاریابی ، کسب و کار ، شتابدهنده دکترکاربین ، مشاور بازاریابی ، مشاوره کسب و کار رشت ، رقابت ، کسب و کار گیلان ، مزیت رقابتی ، آموزشگاه کارآفرین