مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
امروزه دغدغههای اصلی سازمانها، دستیابی به راهها و روشهایی برای اتوماسیون و بهبود فرآیندهای کسب و کار است. تعداد قابل ملاحظهای که روند رشد فزایندهای نیز دارند، از مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) برای بهبود مؤثر استفاده میکنند.
مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
مدیریت فرآیند کسب و کار (Business Process Management = BPM)، شامل متدها، تکنیکها و ابزاری است که برای پشتیبانی از طراحی، اجرا، مدیریت و آنالیز فرآیندهای عملیاتی کسب و کار به کار میرود. مدیریت فرآیند کسب و کار با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمانها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا، بازبینی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار سازمان ها را ارائه میکند و با استفاده از متدها و ابزارهای مربوطه، حجم کار توسعه راه کارها را به حداقل رسانده و مدیریت امور را سهل و کارآمد می کند. بر این اساس میتوان گفت مدیریت فرایند کسب و کار مجموعهای است از رویکردهای مدیریتی و فناوری مدرن که به نحوی ساختاریافته، منسجم و هماهنگ، برای درک و مستند سازی، مدلسازی، تحلیل و بهبود مستمر فرایندهای کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد.و از مزایای BPM می توان به موارد زیر اشاره کرد:
توسعه و تعالی سازمانی
ایجاد مزیت رقابتی و جریان ارزش پایدار
جلب رضایت مشتریان
چابکی سازمان و فرایندهای سازمانی
یکپارچه سازی سازمان و فرایندهای سازمانی
مراحل مدیریت فرایندهای کسب و کار چیست؟
مجموعه فعالیتهای BPM به چهار دسته زیر تقسیم میشود:
طراحی فرایند(Process Design): این فاز شامل درک فرآیندهای کسب و کار موجود و نیز طراحی فرآیندهای جدید میباشد. مدلسازی و مستندسازی فرایندهای کسب و کار به مدیران سازمان کمک میکند تا درک بهتری از کسب و کار خود به دست آورده و در صورت لزوم تغییراتی در روش انجام کار ارائه دهند.
اجرای فرایند(Process Execution): فرایند های مدل شده در مرحله قبل باید اجرا شوند. وجود مدلهای سازمانی از فرایندهای کسب و کار و دسترسی همه ذینفعان سازمان به این مدلها، سبب میشود تا میزان یکنواختی اجرای فرایندهای کاری به تدریج افزایش یابد. سیستمهای مدیریت فرآیند کسب و کار در این مرحله به جای مدلهای فرآیندی مبتنی بر متن بر توسعه مدل فرآیندها به صورت گرافیکی تمرکز نمودهاند که دلیل آن کاهش پیچیدگی توسعه مدل میباشد.
پایش فرایند (Process Monitoring): همزمان با اجرای فرایندها، مدیریت سازمان باید عملکرد و نتایج اجرای فرایندهای کسب و کار را به صورت مستمر اندازهگیری کرده و با نتایج از پیش تعیین شده مقایسه کند. هرگونه انحراف از اهداف از پیش تعیین شده باید تحلیل و علت یابی شده و راهحلهای آن تعیین گردد.
بهبود فرایند (Process Improvement): تحلیل ثبت وقایع استخراج شده در طی نظارت بر فرآیند و مقایسه آنها با یک مدل فرآیند منطقی برای تحلیلگر امکان تشخیص و تحلیل گلوگاهها را مهیا میسازد. نتایج ناشی از پایش فرایندها، در صورتی که منجر به کشف اشکالاتی در طراحی فرایندها شود، باید در یک فرایند طراحی مجدد مورد استفاده قرار گرفته و اشکالات مشاهده شده در فرایندهای کسب و کار اصلاح گردد.
هدف ما از استفاده BPM چیست؟
هدف ما از مدیریت فرایند کسب و کار:
کمکردن هزینه
افزایش سود
کاهش زمان انجام فرایند
افزایش مسئولیتپذیری در طی فرایند
مشخص شدن اینکه دقیقا هر فرد چه کاری رو انجام میده
کنترل کیفیت
و …
مزایای BPM چیست؟
رشد درآمد
کاهش هزینهها
مدیریت ریسک
اجتناب از هزینه
بهبود بهرهوری
بهبود تجربه مشتری
مزیت رقابتی
چابکی تحول و نوآوری
استراتژی پیوند با اجرا تحول دیجیتال
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- کسب وکار و انواع آن
- نقش تبلیغات در کسب و کار
- انواع مدل های کسب و کار
- ویژگی های صاحبان کسب و کار موفق
برچسب ها: خدمات تخصصی کسب و کار ، استارت آپ ، اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، بیمه بیکاری ، رشت ، استخدام ، کسب و کارهای مجازی ، کسب و کار اینترنتی ، کسب و کار آنلاین ، طرح کسب و کار ، کسب درآمد ، کسب و کار نوپا ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، صاحبان کسب و کار ، کسب و کار موفق ، خلاقیت در کسب و کار ، کسب و کار کوچک ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، مدیریت فرآیند کسب و کار ، BPM ، lah