انواع روش های توسعه استراتژی نیچ مارکتینگ
نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یک نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که روی یک بازار هدف منحصربهفرد، تمرکز میکند. در این نوع بازاریابی به جای اینکه روی خدمت رسانی برای تمام افرادی که ممکن است از یک محصول یا خدمت ما استفاده کنند تمرکز کنیم، به طور اختصاصی به خدمت رسانی برای گروهی از افراد نیچ مارکت میپردازیم که در یک ویژگی خاص با هم مشترک هستند و محصول یا خدمت ما بیشترین نفع را برای آنها دارد. به زبان دیگر شما در نیچ مارکتینگ از تاکتیکهای مختلف بازاریابی استفاده میکنید تا بخش خاصی از بازار را که تقاضاهای منحصر به فردی دارد، مورد هدف قرار دهید و به آن ورود پیدا کنید.
استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟
استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب گروهی ویژه از مشتریان طراحی میشود و بر یک گروه کوچک از خریداران به جای تمام خریداران احتمالی تمرکز میکند. استراتژی نیچ مارکتینگ به شما کمک میکند جایگاه خود در بازار رقابت را بشناسید و افرادی را جذب محصولات و خدمات خود کنید که در برابر محصول شما هیچ مقاومتی نشان نمیدهند و سودآوری شما را بالا میبرند.
روش های توسعه استراتژی نیچ مارکتینگ
رقبای خود را بشناسید: توسعه یک استراتژی نیچ مارکتینگ بدون ارزیابی رقبا امکان پذیر نیست. مشتریانتان باید متوجه پیشنهاد فروش انحصاری شما شوند و با ارزیابی آنچه شما پیشنهاد میدهید، شما را در مقایسه با دیگر کسب و کارها انتخاب کنند.
نیچ مارکت خود را محدود کنید: بهتر است در مشتریان خود به دنبال آن دسته از افرادی باشید که شرکت شما را تحسین میکنند، به جای اینکه در برنامههای بازاریابی خود به دنبال تعداد افراد بیشتری باشید که فکر میکنند شرکت شما خوب است. این کار را میتوانید از طریق انتخاب یک نیچ مارکت مناسب برای کسب و کار خود انجام دهید. اگرچه رسیدن به این جایگاه، به فکر و زمان زیادی نیاز دارد اما این تلاش شما با یافتن مشتریان وفاداری که با کمال میل شما را از میان رقبا انتخاب کردهاند، پاداش داده میشود.
به جایی بروید که خریداران آنجا هستند: اگر مشتری ایدهآل شما تمام زمان خود را در اینستاگرام میگذراند، عاقلانه نیست که نیچ مارکتینگ خود را از طریق کمپینهای ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) انجام بدهید. اگر هم میدانید خریدارانتان کجا هستند، باز هم باید تحقیقات بیشتری انجام دهید و در تحقیقهای خود عمیق شوید. باید بدانید مشتریانتان از کجا خریدهای خود را انجام میدهند، چطور به دنبال محصولات دلخواهشان میگردند و چه چیزی بر انتخابهای آنها برای خرید اثر میگذارد. زمانی که به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید، بیشترین بازگشت سرمایه را از بازاریابی خود خواهید داشت.
نیازهای مخاطبان را در نظر بگیرید: هر فردی مشکلاتی دارد که برای حل آن به دنبال یک راهحل میگردد. اگر به فکر مردم درباره یک محصول یا خدمت خاص گوش فرا دهید، میتوانید فرصتهایی برای پر کردن جاهای خالی در بازار پیدا کنید.
یک برند منحصر به فرد بسازید: زمانی که نقطه فروش منحصربهفرد خود را مشخص و پرسونای مخاطبانتان را تعیین کردید، متوجه شدید کجا حضور دارند و در چه پلتفرمهایی میتوانید با آنها ارتباط بگیرید و به مشکلاتتان گوش دادید، تمام چیزی که باقی میماند، ساخت یک هویت برند قوی است. اگر بتوانید برندتان را نیز به خوبی معرفی کنید، میتوانید در نهایت یک استراتژی نیچ مارکتینگ معتبر داشته باشید و با کمک آن مشتریان ایدهآل را به سمت خود جذب کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بازاریابی ، کسب و کار ، ایمیل مارکتینگ ، دیجیتال مارکتینگ ، نیچ مارکتینگ ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی