چگونه ایده خود را اعتبارسنجی کنیم؟
هیچ کدام از افراد از اتفاقاتی که در آینده رخ می دهد مطلع نیستند. ین عدم قطعیت موجب میشود که کسب و کارهای مبتنی بر یک ایده جدید و یا تولیدکنندگان محصولات نوآورانه، برخلاف سایر کسب وکارهایی که از طراحی تا تولید، فرایند مشخصی را دنبال می کنند؛ با چالش های متفاوتی روبرو شوند. این چالش ها از چنان قدرتی برخوردارند که باعث میشوند بخش عمده ای از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، بیش از پنج سال دوام نیاورند. چنین اتفاق ناگواری علاوه بر تحمیل هزینه های مالی گزاف، باعث از دست رفتن امید و همچنین زمان صاحبان ایده و کسب و کار نیز، میشود. اما خوشبختانه ابزارهایی مانند اعتبار سنجی وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها، پیش از شروع و اقدام، کسب و کار را ارزیابی کرده و از اتلاف سرمایه های مالی و معنوی جلوگیری نمود.
اعتبارسنجی ایده چیست؟
اعتبار سنجی ایده فرایندی شبیه به مراحل تحقیق و توسعه در شرکت های بزرگ است که پیش از توزیع محصول در بازار انجام میشود. در واقع بایستی پیش از معرفی محصول به بازار و ارائه خدمات، بررسی کنید که ایده یا محصول جدیدتان، اعتباری در میان مردم و بازار دارد؟ اصلا پسندیده و انتخاب میشود؟بنابراین، پیش از هزینه میلیون ها تومان پول، باید تحقیق کنید که از اپلیکیشن، ایده، محصول و هر چیزی که با نوآوری خلق می کنید، استقبال خواهد شد یا نه؟اعتبار سنجی ایده یکی از مراحل مهمی است که در کسب و کار هرفرد نقش به سزایی دارد، صاحبان ایده و استارتاپ ها می توانند باجدی گرفتن آن از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در حیطه کار آفرینی مربوطه جلوگیری کنند.
بر روی ایده های قابل فروش تمرکز کنید
صاحبان ایده و همین طور کارآفرینان، باید بدانند که اگر ایده اولیه با شکست مواجه شد؛ باید از انعطاف و قدرت تغییر ایده برخوردار باشند پس درصدد کشف بازار و پتانسیل های آن باشید، نه در تلاش برای تغییر بازار.
چگونه ایده خود را اعتبار سنجی کنیم؟
اعتبار سنجی متناسب با نوع فعالیت و کسب و کار، به اشکال گوناگون انجام میشود.که شامل موارد زیر است:
خودتان را در جایگاه مشتری فرض کنید: آیا حاضر هستید خودتان و حتی نزدیکانتان از محصول تولیدیتان، استفاده کنید؟ اگر جای مشتری باشید و بازهم به چنین محصولی نیاز داشته باشید، آن را تولید کنید. اما هیچ گاه برای ایده یا محصولی که خودتان حاضر به استفاده از آن نیستید، تلاش بیهوده نکنید.
نظرسنجی کنید: نظر سنجی توسط ایمیل، پیامک، ربات های تلگرام، استوری اینستاگرام، پرسش های داخل وب سایت و حتی نظر سنجی کتبی، همگی مفید هستند اما به این شرط که سؤالات شما دارای جهت دهی نباشند.
با مشتریان خود در تعامل باشید: مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده و با آن ها به صورت مستقیم در ارتباط باشید. در مصاحبه های حضوری، فرصت بیشتری برای جمع آوری اطلاعات و همچنین درک دغدغه ها و نیازهای مشتریان دارید.
از کجا می توان متوجه شد که ایده شما مناسب است یا خیر؟
تا هنگامی که محصولی از طرف شما وارد بازار نشده باشد نمی توان متوجه شد که ایده شما مناسب است یا خیر؟اکثر افرادی که قصد راه اندازی یک شرکت را دارند، توقع قرار گرفتن در سطح بالایی را دارند ولی به این فکر نمی کنند که ایده های بزرگ در ایتدا از نظر خیلی افراد، کوچک به نظر می رسیدند و اکثر افراد با این تصور، آن ایده ها و افراد را نادیده می گرفتند. این موضوع در صورتی است که در حال حاضر آن افراد به جایگاه بالایی رسیده اند. در ابتدا باید نکته ای را یاد آور شویم، قبل از اینکه زمانی را صرف ایده یا استارت آپ خود کنید این سوال را بپرسید که استارت آپ شما چه مشکلی را از مردم حل می کند؟ آیا اصلا به رفع نیاز مخاطبان شما می پردازد؟ آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟ چه افراد دیگری قبل از شما به این ایده فکر کرده اند و یا حتی دلایل شکست این افراد چه بوده؟
آسان ترین راه برای اعتبارسنجی چیست؟
در ابتدا ایده را باید در سطح کوچکی امتحان کنیم. به عبارت دیگر مثلا یک نمونه کوچک از ایده خود را بسازیم و آن را به افرادی پیشنهاد دهیم که فکر می کنیم ممکن است آن را بخرند. سپس با بازخوردهایی که این افراد به ما می دهند می توانیم برای تولید ایده در سطح بزرگ تر تصمیم گیری کنیم. چرا که ممکن است سال ها وقت صرف ایده خودمان کنیم و در هنگام ارائه با دگرگونی بازار مواجه شویم یا ایده قدیمی و غیرقابل استفاده شده باشد و در این صورت تمام زحمت های شما بیهوده به نظر می رسند. پس حتما قبل از گذاشتن زمان روی هر استارت آپ یا هرچیز دیگر به فکر نتایج آن هم باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- ایده های خلاقانه در کسب و کار چیست؟
- مراحل راه اندازی استارت آپ موفق
برچسب ها: استارت آپ ، اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، بیمه بیکاری ، رشت ، ایده ، استخدام ، ایده تجاری ، طرح کسب و کار ، کسب و کار نوپا ، شتابدهنده دکتر کاربین ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، توسعه کسب و کار ، رشد کسب و کار ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، استارت آپ موفق ، صاحبان کسب و کار ، کسب و کار موفق ، ایده خلاقانه ، خلاقیت در کسب و کار ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، مدیریت فرآیند کسب و کار ، کسب و کار سنتی ، اعتبارسنجی