احراز هویت چیست؟
امروزه افراد زیادی هستند که در شغل خود با مشکلاتی مواجه می شوند که مجبور به شکایت هستند و میخواهند حق خود را بگیرند، برای مثال کارگرانی هستند که در کار خود به مشکلات زیادی مانند عدم پرداخت حقوق و یا بد اخلاقی بر میخورند که باید شکایتی داشته باشند و باید به وزارت کار و تعاون مراجعه کنند و شکایات خود را پیگیری کنند تا این مورد را رفع کنند، در واقع روشهای زیادی هم از این بابت برای شکایت و پیگیری آن وجود دارد.
احراز هویت چیست؟
احراز هویت افراد در سیستمهای کامپیوتری به معنای اصالتسنجی است و هدف از احراز هویت در سامانههای کامپیوتری این است که سرویس دهنده مطمئن شود که درخواست ثبت شده یا پیام ارسال شده توسط فرد واقعی انجام یافته است. با رواج خدمات الکترونیک توسط ادارات، دستگاهها و سایر خدمات دهندگان احراز هویت اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حالت مراجعه حضوری فرد مراجعه کننده با مدارک ارائه شده تطبیق داده میشد و اصالت وی محرز میشد ولی در حالت مراجعه غیر حضوری تطبیق اطلاعات با فرد به عنوان احراز هویت الکترونیک شناخته میشود و روشهای مختلفی برای اصالتی سنجی استفاده میشود.
سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون چیست؟
وزارت کار خدمات متنوعی را به کارگران و کارفرمایان ارائه مینماید. قبلا تمام خدمات وزارت کار به صورت حضوری انجام میپذیرفت و با پیشرفت علم و الکترونیکی شدن خدمات وزارت کار نیز اغلب در بستر اینترنت و به صورت غیر حضوری انجام میشود. یکی از مهم ترین بخشهای وزارت کار، معاونت روابط کار است و در اداره کل تنظیم روابط کار و جبران خدمت از معاونت روابط کار یکی از مسائلی که به آن رسیدگی میشود شکایت کارگران از کارفرمایان است. در حال حاضر ثبت و رسیدگی به شکایتهای کارگر از کارفرما در سامانه جامع روابط کار انجام میشود. همانطور که گفته شد ثبت شکایت و رسیدگی به آن و ابلاغ برگههای رای و زمان جلسات رسیدگی، از طریق سامانه جامع روابط کار انجام میشود. برای ورود به سامانه جامع روابط کار، هم کارگر و هم کارفرما و سایر افراد مرتبط باید در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات هویتی آنها در سامانه ثبت شود تا بتوانند با استفاده از کد ملی و رمز عبور وارد سامانه شوند. به عبارتی در هنگام ثبت نام در سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون، اطلاعات و مدارک هویتی کارگر و کارفرما با اصالت آن تطبیق داده شده و سپس به کارگر و کارفرما اجازه استفاده از سامانه را داده میشود. لازم به ذکر است که احراز هویت سامانه اداره کار صرفا یک بار هنگام ثبت نام انجام میشود. در شکایت کارگر و کارفرما علاوه بر طرفین دعوی ممکن است نمایندگان، وکلای طرفین و کارشناسان نیز از این سامانه استفاده کنند. بنابراین این افراد نیز همانند کارگر و کارفرما باید در سامانه جامع روابط کار احراز هویت شوند.
احراز هویت کارگران برای چیست؟
شکایت کارگر از کارفرما در ابتدا با ثبت شکایت کارگر در سامانه جامع روابط کار شروع میشود. طبق آیین دادرسی کار و مقررات قانون کار الزامی است که یا شخص خود کارگر و یا نماینده و یا وکیل او شکایت را ثبت نماید. بنابراین لازم است احراز هویت کارگران انجام گیرد و سپس کارگر بتواند از طریق سامانه شکایت از کارفرما را ثبت نماید. معرفی نماینده و وکیل نیز از طریق سامانه امکانپذیر است و کارگر از طریق سامانه میتواند برای خود نماینده یا وکیل معرفی نماید. لازم است اطلاعات هویتی فردی که به عنوان نماینده یا وکیل اداره کار انتخاب میشود از قبل در سامانه ثبت شده باشد.
احراز هویت کارفرما برای چیست؟
طرف شکایت کارگر کارفرما است بنابراین طبق آیین دادرسی کار در مرحله اول باید ابلاغیه شکایت کارگر از کارفرما به کارفرما ابلاغ شود و حتما به دست کارفرمای واقعی برسد. بنابراین برای اینکه سامانه اداره کار مطمئن شود ابلاغ به دست کارفرمای واقعی میرسد باید کارفرما نیز همانند کارگر در سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون، احراز هویت شود. کارفرما پس از احراز هویت وارد سامانه شده و پرونده شکایت را در کارپوشه خود وارد مینماید و پس از آن تمام اطلاعات، ابلاغیهها، اوراق و اخطارهای مربوط به آن شکایت به کارپوشه کارفرما وارد میشود.
چگونه می توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
سال ها قبل که افراد میخواستند بیمه بیکاری دریافت کنند و یا برای این مورد فقط درخواستی ثبت کنند نیاز بود که به دفاتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه میکردند تا با استفاده از این دفاتر درخواست خود را ثبت میکردند و بسیار هم وقت گیر و خسته کننده بود که اغلب سیستمها قطع بود و مشکلات این چنینی وجود داشت. اما امروزه دیگر اینطور نیست و برای دریافت بیمه بیکاری نیاز است که به سامانههای مروبطه اینترنتی که به وجود آمدهاند مراجعه کنید، البته باید دقت داشته باشید کار با این سامانهها هم خیلی ساده نیست و یک سری مراحل را باید طی کنید تا بتوانید با استفاده از این سامانهها درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت کنید. یکی از مراحل بسیار اصلی که باید انجام دهید احراز هویت است و این احراز هویت ممکن است کمی برای شما سخت باشد.
ثبت شکایت کارگر نسبت به کارفرما
یکی دیگر از کارهایی که میتوانید با استفاده از سامانه جامع انجام دهید، این است که اگر کارگر باشید میتوانید نسبت به کارفرما خود شکایت داشته باشید و این شکایت میتواند در سیستم ثبت شود تا سریعا برخوردها نسبت به این شکایت انجام شود، باید دقت داشته باشید که این مورد هم در قدیم به صورت سیستمی نبود و باید به دفاتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه میکردید تا این مورد را انجام می دادید و در کل بسیار وقت گیر بود. اما با وجود سامانه جامع خیلی ساده و سریع میتوانید این کار را انجام دهید و شکایت خود را نسبت به کارفرما داشته باشید، دقت داشته باشید که ثبت با استفاده از این سامانه بسیار کار سادهای است و نیاز نیست اصلا کار سختی را انجام دهید پس به این مورد توجه داشته باشید که فقط باید احراز هویت شوید تا بتوانید به خوبی شکایت خود را ثبت کنید. البته این مورد را هم نباید در نظر نگرفت که در این سامانه به دلیل سیستمی بودن تمام شکایتها دقیق و حرفهای بررسی میشود و نتیجه آن به شما اعلام میشود و همین موضوع هم میتواند برای شما بسیار عالی باشد و مزیت ویژهای برای شما باشد.
ثبت درخواست بازرسی از کارگاه
دیگر کاربرد سامانه جامع روابط کار این است که میتوانید به صورت کاملا غیرحضوری و آنلاین درخواست بازرسی از کارگاه و یا حوادث ناشی از کار را ثبت کنید و دیگر نیاز نباشد که به دفاتر بیمه به صورت حضوری مراجعه کنید، دقت داشته باشید که با استفاده از این سامانه خیلی سادهتر میتوانید درخواست را ثبت کنید تا بازرسان بیمه در یک زمان خاص به کارگاه شما آمده و بررسیهای لازمه را انجام دهند. دقت داشته باشید که دیگر امروزه این کار به صورت کاملا غیرحضوری انجام میشود و حتی اگر به صورت حضوری هم به این دفاتر مراجعه کنید برای شما این کار را انجام نمیدهند و باید خودتان از طریق سامانه جامع این کار را به سادگی انجام دهید. البته توجه داشته باشید که این سامانه بسیاری دیگر از قابلیتها و کاربردهای دیگر را هم دارد که باید حتما به آن مراجعه کنید و به خوبی با آن کار کنید تا متوجه کاربردهای آن به صورت کامل شوید.
احراز هویت سامانه جامع روابط کار چگونه است؟
توجه داشته باشید که سامانه روابط کار بسیاری از کاربردها را دارد و چون همه این کارها به صورت سیستمی شده است و دیگر نمیتوانید به صورت حضوری آنها را انجام دهید نیاز است که خودتان بتوانید با آن کار کنید و در آن ثبت نام داشته باشید. اما اصلی ترین چالشی که ممکن است برای شما وجود داشته باشد این است که چطور میتوانید در این سامانه احراز هویت داشته باشید، دقت کنید که این سامانه هر خدمتی که بخواهد به شما ارائه دهد نیاز است که در این سامانه به خوبی احراز هویت شوید در غیر این صورت استفاده از آن غیر ممکن بوده و نمیتوانید هیچ خدمتی از آن دریافت کنید. شاید فکر کنید برای احراز هویت نیاز است که به صورت حضوری به دفاتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید اما اصلا اینطور نیست و نباید این کار را کنید تمام سازمانها سعی داشتند این موارد را هم به صورت غیرحضوری کنند و امروزه میتوانید خیلی ساده و غیرحضوری احراز هویت داشته باشید و از این سامانه استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- دلیل عدم واریز بیمه بیکاری افراد چیست؟
- بیمه بیکاری چیست و به چه اشخاصی تعلق می گیرد؟
- مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟
برچسب ها: اشتغال ، کارآفرین ، کسب و کار ، بیمه بیکاری ، رشت ، استخدام ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، کارفرمایان ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، احراز هویت