رئیس بانک کیست و چه مسئولیت هایی بر عهده دارد؟
اگر عاشق کارهای مالی بوده و می خواهید نقش مدیریتی داشته باشید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد. رییس بانک که صحیح تر است با نام رییس شعبه بانک از او یاد کنیم مدیریت کارکنان شعبه خود و افزایش کمیت و کیفیت خدمات مالی به مشتریان را برعهده دارد.
رئیس بانک کیست و چه کاری انجام می دهد؟
فراهم کردن کلیه امکانات و شرایطی که مشتریان بتوانند به وسیله آنها کلیه نیازهای پولی و بانکی خود را رفع کنند، بانکداری نامیده می شود. مسئولیت انجام درست بانکداری در سطح هر شعبه بر عهده مسئول آن یا رئیس شعبه بانک می باشد.رئیس شعبه بانک باید به خوبی با کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها آشنا بوده و اطلاعات مالی و بانکی به روزی داشته باشد. او باید روابط عمومی بسیار خوب و توان مدیریت و رهبری کارکنان را دارا باشد. معمولا مشتریان خاص شعبه که آورده های مالی خوبی نیز برای شعبه دارند، با رئیس شعبه مراوده زیادی دارند. بنابراین رئیس شعبه باید از توان برقراری ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و شرایط انجام سریع و با دقت کارهای بانکی آنها را در شعبه توسط کارکنان فراهم کند. مسئولیت تمام کارها و اتفاقاتی که در شعبه بانک رخ می دهد، بر عهده رئیس شعبه بانک است. بنابراین باید فردی دقیق، تیزبین و دارای توان خوبی در مدیریت بحران های احتمالی باشد.کلیه عملیات بانکی و مالی شعبه با مسئولیت رئیس شعبه انجام می گیرد. او باید مرتبا وضعیت مالی، روند افزایش یا کاهش سپرده ها، تعداد اسناد مالی و… شعبه را بررسی کرده و با برنامه ریزی درست برای ارتقای درجه شعبه و کارکنان آن تلاش کند. زیرا این امر هم زمینه ارتقای مناسب برای رئیس شعبه و کارکنان را فراهم می کند و هم پاداش های مالی خوبی برای آنها به همراه دارد.معتمد بودن نیز یکی از شاخص های اصلی در انتخاب رئیس شعبه بانک توسط مدیران ارشد می باشد زیرا در صورتی که رئیس شعبه فردی درستکار و صادق نباشد، احتمال زیادی برای سوء استفاده های مالی او در شعبه وجود دارد.رسیدن به شغل ریاست شعبه بانک به صورت سلسله مراتبی می باشد. به این صورت که فرد پس از ورود به بانک و سال ها فعالیت در سمت های تحویلدار، عضو ارشد و معاونت شعبه، به ریاست شعبه منصوب می شود. این فرآیند ممکن است در بانک های خصوصی و دولتی کمی با هم تفاوت داشته باشد. اما آخرین پست در هر شعبه همان رئیس شعبه بانک است که فرد علاوه بر تجربه و سابقه خوب شرایط دیگری از جمله تاهل و … را نیز باید داشته باشد.
وظایف رئیس شعبه بانک چیست؟
مطالعه کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید بانک و انتقال آنها به کارکنان شعبه
برنامه ریزی برای بهبود عملکرد و جایگاه شعبه خود رئیس شعبه با بررسی وضعیت عملکرد و گزارش و اسناد مالی شعبه، برای رسیدن به اهداف سالانه تعیین شده از سوی سازمان مرکزی بانک، بالا بردن درجه شعبه خود و افزایش کیفیت خدمات آن برنامه ریزی می کند.
بررسی نیازهای مشتریان و برنامه ریزی مطابق با آنها رئیس شعبه باید با دقت مشتریان مختلف را بررسی کرده نیازهای آنان را شناسایی و برای ارائه خدمات مناسب به آنها برنامه ریزی کند. همچنین باید برای جذب مشتریان جدید و خوب بانکی هم تلاش کند.
نظارت بر خدمات ارزی و ریالی کلان شعبه و تایید آنها در صورت بدون اشکال بودن
نظارت بر معوقه های بانکی مشتریان و برنامه ریزی برای پیگیری وصول آنها
ایجاد انگیزه در کارکنان و آموزش آنها در صورت نیاز رئیس شعبه بانک باید بین کارکنان شعبه هماهنگی ایجاد کرده و با ارزیابی صحیح کار و دادن پاداش مناسب به کارکنان، انگیزه لازم را در آنها به وجود آورد. همچنین باید در موارد لزوم تجربیات و اطلاعات خود را به کارکنان منتقل کرده و آموزش های لازم را به آنها بدهد.
نظارت بر کار پرسنل شعبه رئیس شعبه باید به دقت کارهای کارکنان شعبه را تحت کنترل داشته و بین آنها هماهنگی لازم را به منظور ارائه با کیفیت ترین خدمات بانکی ایجاد کند.
رفع مشکلات شعبه و حل شکایات مشتریان در صورتی که مشتری از روند ارائه خدمات بانکی توسط کارمندی راضی نباشد و یا درگیری در شعبه ایجاد شود، وظیفه رسیدگی سریع و رفع آن مشکل و کسب رضایت مشتری به عهده رئیس شعبه بانک می باشد.
شرکت در جلسات یا کنفرانس ها معمولا در سازمان مرکزی بانک به منظور انتقال تغییرات و تصمیمات جدید مدیران ارشد به روسای شعب و گاهی هم فکری با آنها
جلسات منظمی برگزار می شود که رئیس شعبه بانک باید در آنها شرکت کند. در این جلسات وی از طریق برقراری ارتباط با روسای سایر شعب از وضعیت و شرایط آنها اطلاع یافته و گاهی مشورت ها و توافق های خوبی بین آنها رد و بدل می شود.
دادن گزارش وضعیت شعبه به مدیران ارشد و سازمان مرکزی بانک
رئیس شعبه بانک چه مهارت هایی داشته باشد؟
توان مدیریت و برنامه ریزی : برای کنترل و نظارت کافی بر کلیه کارکنان و امور مالی و پولی شعبه
مهارت های ارتباطی عالی : برای برقراری ارتباط خوب با کارکنان، همکاران و مشتریان
توان تصمیم گیری و مدیریت بحران : برای مدیریت و رفع مشکلات و مسایل شعبه
مهارت های بازاریابی و فروش : برای بررسی مشتریان موجود و جدید و برنامه ریزی مناسب برای جذب سرمایه آنها در بانک
صداقت و امانت داری : چون کلیه منابع مالی شعبه در اختیار رئیس شعبه بوده و شرایط برای هر گونه سوء استفاده مالی فراهم است، درستی و صداقت از ویژگی های اصلی و لازم این شغل می باشد.
آشنایی کامل با قوانین مالی و بانکی :برای انجام مدیریت خوب بانکی، داشتن اطلاع کامل از قوانین و دستورالعمل ها و به روز بودن رئیس شعبه لازم و ضروری است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- مراحل تأمین مالی در استارتآپها
- انواع ابزارهای منابع مالی کدام اند؟
- مدیران مالی چه وظایفی بر عهده دارند؟
برچسب ها: اشتغال ، کارآفرین ، بانک ، بیمه بیکاری ، رشت ، استخدام ، کارآفرینان ، کاریابی کارآفرین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره حقوقی ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، مشاوره رایگان ، اشتغال زایی ، اشتغال خانگی ، کار گیلان ، فرصت شغلی ، کاریابی رشت استان گیلان ، کاریابی ، کاریابی رشت ، پیشخوان اداره کار ، باشگاه کارآفرین ، رشت گیلان ، کار ، جویای کار ، استخدام رشت ، اخلاق حرفه ای ، مشاوره شغلی ، کارفرما ، تنظیم دادخواست ، دفاعیه ، پیشکار ، کارگر ، تسهیلات بانکی ، کاریابی الکترونیک ، کارمند ، رئیس بانک