- ارسال شده در ۱۴۰۰ مهر ۱۰ ساعت ۱۰:۰۱
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
مراحل کار شتابدهنده ها
دنیای امروز، دنیای کار آفرینان است.دنیای افراد خوش فکر با دیدگاه های منحصر به فرد،انرژی و پشتکار زیاد و عزم جدی که می خواهند از طریق اجرایی کردن ایده های نوآورانه خود دنیا را به چیزی بهتر از آنچه هست تغییر دهند.کار آفرینان به فضای فیزیکی،فکری و فرهنگی برای پرورش و حمایت از استارتاپ های نوآورانه خود از روزهای اولیه شکل گیری تا رسیدن به اهداف و برنامه هایشان در کوتاه مدت و همچنین کمک به تبدیل آن ها به شرکت های بزرگ و تعیین کننده در بازارهایشان در بلند مدت، نیاز دارند.
مراحل کار شتابدهنده ها
شتاب دهنده ها به عنوان بستری برای کمک به رشد سریع و پر شتاب استارت آپ ها از طریق سرمایه گذاری، منتورینگ، ارائه زیرساخت ها، و ایجاد دسترسی به شرکت های بخش خصوصی، بازارها و سرمایه گذاران فعالیت می نماید.این قبیل تشکیلات برای تسریع راه اندازی و هدایت درست کسب وکارها در واقع اتفاق بسیار مهمی در این سال ها به شمار می آید.
هر شتابدهنده فعالیت هایی را برای حمایت،رشد و ثبات استارت آپ ها انجام می دهد.که شامل مراحل زیراست:
انتخاب اولیه:دراین مرحله هر شتابدهنده با فراخوان دادن از میان استارت آپ های موجود تعدادی را برای آماده سازی که بین 1 تا 3 ماه طول می کشد،انتخاب می کند.این انتخاب توسط مدیران یا مربیان انجام می شود.
آماده سازی:دربخش آمادگی اولیه که بین 1تا3 ماه طول می کشد،شتابدهنده مفاهیم ابتدایی کسب وکار را برای استارت آپ ها آموزش داده و باهدف سازی استارت آپ ها را به سازماندهی اولیه نزدیک می کند.درپایان این دوره تعداد استارت آپ موردنظر برای دوره ی اصلی شتاب انتخاب شده و در شتابدهنده می مانند.
دوره شتاب:در این دوره استارت آپ هاییکه مانده اند در قبال دریافت مبلغی درصدی از سهام خودشان را به نام شتابدهنده می کنند.این سهام معمولاً بین 10 تا20 درصد است.در کنار کمک مالی استارت آپ ها از طریق مربیان و مشاوران آن مرکز شتابدهنده استارت آپ خودرا،تجاری سازی می کنندیا به مرز تجاری شدن می رسانند.این دوره حدود 4تا9 ماه طول می کشد.
روزنمایش:پس از اتمام دوره ی شتاب،کار استارت آپ ها تقریبا در شتابدهنده تمام می شود ودر نمایش،استارت آپ ها خودرا برای سرمایه گذاران معرفی می کنند تا بتوانند برای استارت آپ خود سرمایه گذار پیدا کنند.
اهمیت بازه ی زمانی در شتاب دهنده ها
هدف یک شتابدهنده کوتاه کردن و شتابدهی به پروسه های راه اندازی یک کسب و کار نوپاست. اگر برنامه زمانی با آغاز و پایان مشخص وجود نداشته باشد و دو طرف یعنی شتابدهنده و استارتاپ، خود را به یک بازه زمانی از پیش تعیین شده مقید ندانند، به احتمال زیاد شتابی در اجرای نقش های خود هم نخواهند داشت. در واقع این موضوع یکی از تفاوت های اساسی شتابدهنده ها با مراکز رشد هم هست. در آن مراکز در کشورمان چه خصوصی و چه دولتی زمان معنا و ارزش خودش را کم کم از دست می دهد، و معمولا استارتاپ ها با زمان های طولانی در آنجا باقی می مانند تا بلکه به جایی برسند.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: شتاب دهنده ، شتابدهنده ، شتاب دهنده مالی