بازاریابی انبوه چیست؟
بازاریابی انبوه یک نوع استراتژی است که به سمت سهم بزرگی از مخاطبان هدایت شده است.این استراتژی صرف نظر از جایگاه تفاوت های شخصیتی،بالاترین تعدادمشتریان راهدف قرار می دهد. استراتژی بازاریابی انبوه که در این نوع استراتژیهای بازاریابی مشارکت دارند، بر حجم بالایی از فروشها در قیمتهای پایین تمرکز میکنند، به گونهای که بیشترین میزان در معرض دید قرار گرفتن را برای محصول مورد نظر به وجود می آورند
بازاریابی انبوه چیست؟
این نوع بازاریابی، یک استراتژی بازاریابی غیرمتمایز است که در آن سازمان تصمیم به نادیده گرفتن بازاریابی جاویژه (niche marketing) و بخشهای بازار کرده و تلاش میکند تا با یک استراتژی یا پیشنهاد کل بازار را جذب نماید.
بازاریابی انبوه در تبلیغات محصولاتی که به عنوان لوازم ضروری در نظر گرفته شده و تضمین میشود که مردم به هر طریقی آنها را خریداری کنند، بسیار موثر واقع میشوند. محصولات بازاریابی انبوه برخی المانهای مشترک دارند که شامل موارد زیر هستند:
توسعه محصول: معمولاً بازاریابی انبوه در ارتباط با محصولاتی با اهداف عمومی است که طیف وسیعی از مشتریان را جذب خود مینماید.
طراحی: طرحها در استراتژی بازاریابی انبوه با هدف در دسترس بودن بالا طراحی میشوند.
قیمت گذاری: المان قیمت گزینههای قابل دسترسی را برای پایه مشتریان وسیعی به وجود میآورد.
ترویج: رسانههای اطلاع رسانی معمولاً در ارتباط با بازاریابی انبوه هستند، زیرا این رسانهها میتوانند به طیف گستردهای از مشتریان دسترسی داشته باشند.
ویژگی های بازاریابی انبوه
بازاریابی انبوه عموماً بر قسمت بزرگی از مخاطبان تمرکز میکند.
هدف شامل روند پراکندهای است. شرکتها باید تا حد امکان افراد بیشتری را هدف قرار دهند تا نتیجه بازگشتی حاصل شود.
رسانههای انبوه برای نشر پیامهای غیر متمایزی از محصول استفاده میشوند.
اکثریت شرکتها از این استراتژی برای ایجاد یک تصویر برند و فعالیتهای یادآوری برند یا معرفی یک محصول جدید به بازار، استفاده میکنند.
رسانه بازاریابی انبوه
برای برگزاری بازاریابی انبوه تبلیغات باید بر مجموعه ای از نیازهای محصول که برای بیشتر مشتریان در بازار هدف مشترک است تمرکز نمایید.به طور سنتی این بازاریابی برموارد زیر تمرکز می کند:
رسانه های اجتماعی
تلویزیون،رادیو
روزنامه ها
مجلات
بازاریابی ایمیلی
مزایا بازاریابی انبوه
مزیت اصلی تبلیغات و فروش به بازار انبوه کارآمدی از لحاظ هزینه و هدف فعالیتها در مقیاس بزرگتر است. همه پیامهای تبلیغاتی که از طریق رسانههای انبوه مانند رسانههای صدا و سیما و رسانههای چاپی نشر مییابند، پتانسیل دست یابی به میلیونها بازدید کننده با یک بار نمایش را دارند. علاوه بر این، صرفه جویی مقیاس میتواند توزیع انبوه محصولات را در مقایسه با حالت آماده سازی و تحویل محصولات به پایگاههای بخشهای خاصی از بازار، با قیمت کمتری انجام دهد.
معایب بازاریابی انبوه
با وجود مزایای بسیار برای بازاریابی انبوه، این تکنیک همچنین برخی نقاط ضعف برای کسب و کارها دارد. یکی دیگر از معایب این نوع بازاریابی، این است که مشتریان وفادار شناسایی نمیشوند، چون از طریق کانالهای جذب شدهاند که نمیتوان آنها را رصد کرد. این مشکل سبب میشود تا هزینههای جانبی دیگری به شرکت تحمیل شود، چون کسبوکارها باید تلاش کنند ارتباط نزدیکی با کاربران داشته باشند و از تغییر برند مشتریان خود در حد امکان جلوگیری کنند.از معایب دیگر این روش شرکتهایی که کسب رضایت همه افراد در یک بازار با یک محصول را هدف قرار میدهند، ممکن است توسط رقبایی که بر خدمات رسانی به بخشهای کوچکی از بازار تمرکز دارند، به چالش کشیده شوند.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی وب