تبلیغات هدفمند چیست؟
تبلیغات در مارکتینگ شرکت ها و صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که به خوبی ویژگی ها و کاربردهای محصولاتشان را به دیگران معرفی کنند.از این طریق قادرند که مخاطبان را به خودشان جذب کنند و در نهایت محصولاتشان را به آن ها بفروشند. همهی ما میدانیم که تبلیغات مستلزم صرف منابع سازمانی مختلف هستند و از سوی دیگر به دنبال دریافت بیشترین اثربخشی هستیم؛ بنابراین تبلیغات باید به صورت هوشمند و هدفمند انجام شوند.
تبلیغات هدفمند چیست؟
تبلیغات هدفمند در واقع شامل تبلیغاتی است که چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، براساس بخشبندی بازار مخاطبانی را با ویژگیهای مهم هدف قرار میدهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. از آنجایی که همیشه به دنبال دریافت بیشترین خروجی و افزایش نرخ تبدیل هستیم، باید به روشهای مختلف محتوای خودمان را به مخاطبان هدفی برسانیم که میدانیم با توجه به ویژگیهای مشابهی که دارند، نسبت به پیام ما عکسالعملی یکسانی نشان خواهند داد. کی از مهمترین فرایندها در تبلیغات هدفمند بخشبندی بازار است. این کار کمک میکند تا برای هر بخش محتوای سفارشی و شخصیسازی شده داشته باشید و بتوانید از منابعی که در اختیار دارید به درستی استفاده کنید.
چه طور بخش بندی بازار را انجام دهیم؟
برای تبلیغات هدفمند نیاز به بخش بندی بازار داریم و این تقسیم بندی یعنی شناخت درست مخاطب هدف و طراحی چند پرسونای مختلف، به همین دلیل باید معیارهای زیر را برای تعیین مخاطبان هدف در نظر بگیرید:
پارامترهای جغرافیایی: این معیارها شامل مواردی چون محل زندگی، اندازه شهر، استان یا کشور، تراکم جمعیتی، وضعیت آب و هوا و… میشود.
پارامترهای مردم شناسی: در این قسمت به مواردی چون سن، جنسیت، تحصیلات، میزان درآمد، دین و… پرداخته میشود.
پارامترهای رفتاری: مواردی چون میزان وفاداری، نرخ استفاده از محصول، تفکرات خاص و… که در تصمیمگیری موثر هستند، در این بخش دیده میشوند.
پارامترهای روان شناسانه: سبک زندگی، تفکرات فرهنگی، وضعیت اجتماعی و مواردی از این دست از جمله عواملی است که در بحث روانشناسی باید در نظر بگیرید.
چرا تبلیغات هدفمند اهمیت دارد؟
بدون شک مدیران از صرف هزینه در برنامههای تبلیغاتی دنبال خروجیهای مطلوب هستند و از سوی دیگر منابعی که در اختیار بازاریابها و تیمهای تبلیغات یک کسب و کار قرار دارد، محدود است. ضمن اینکه هیچکس نمیتواند بدون هدف کار کند و اگر نتوانید به درستی محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف برسانید، بدون شک نه تنها اسیر فرایندهای بینتیجه و فرسایشی میشوید، بلکه منابع تمام شده و باید منتظر شکست سخت کسبوکار باشید.از سوی دیگر تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید به درستی آن را پیادهسازی کنید، میتوانید سرعت پیشرفتتان را دوچندان کنید. در نهایت افزایش نرخ تبدیل و بیشتر شدن مشتریان وفادار باعث میشود بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.
مزایای تبلیغات هدفمند
تبلیغات هدفمند اهمیت و مزیت زیادی دارد. به همین دلیل زمان زیادی صرف بخشبندی بازار و شناخت دقیق مخاطبان هدف میشود. مهم ترین مزایای تبلیغات هدفمند شامل:
بیشترین منافع به مصرف کننده می رسد: یکی از مهمترین مزایای تبلیغات هدفمند این است که بیشترین منفعت نصیب مشتری و مصرفکننده میشود. پیامهای شما به صورت سفارشی و شخصیسازی شده به آنها میرسد، میتوانید به صورت موثر خدمات و محصولات خود را مستقیما به دست آنها برسانید، نیاز آنها به درستی برطرف میشود و چیزی را دریافت میکنند که به آنها ارتباط داشته و مورد علاقهشان است.
اثربخشی بالای تبلیغات هدفمند: در طرف مقابل کسبوکارها و تبلیغدهندگان نیز از هدفمند و هوشمند بودن برنامههای خود منفعت زیادی کسب میکنند. کمپینهای آنها اثربخشی بیشتری دارند، منابع آنها به درستی صرف میشود، هزینه تبلیغاتشان کاهش مییابد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری دارند، فروش آنها بالاتر رفته و در نهایت مشتریان راضی و وفادارشان بیشتر میشود.
چگونه تبلیغات هدفمند و موفق داشته باشیم؟
بدون شک همه دوست دارند تبلیغات هدفمند داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند، ولی اجرای آن کار سادهای نیست و باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت میکنیم.
استراتژی دقیق واصولی: هیچ کار و برنامهای به ویژه در حوزه تبلیغات بدون داشتن استراتژی دقیق و مدون به نتیجه نمیرسد. برای اینکه بتوانید به درستی برنامه تبلیغات هدفمند خود را پیاده کنید، فقط مشخص کردن مخاطبان هدف کافی نیست. باید ببینید اهدافتان چیست، چه مزایای رقابتیای برای هر بخش از بازار دارید، پیام شما برای آنها چیست، تقویم محتواییتان چگونه باشد و… . ضمن اینکه در نهایت باید شاخصهایی را مشخص کنید و ببینید تا چه اندازه به آنها رسیدهاید.
تقسیم بندی مخاطبان: موضوع بخشبندی میتواند در قسمت های مختلف انجام شود، اما یکی از مهمترین موارد برای سگمنتیشن که باعث میشود تبلیغات هدفمندتری داشته باشید، تقسیمبندی مخاطبان و مشتریان است. زمانی که میخواهید کمپینهای مختلفی چون ایمیل مارکتینگ راهاندازی کنید، این بخشبندی به شما کمک میکند تا محتوای خود را به صورت شخصیسازی شده به مخاطبان برسانید. علاوه بر این باعث میشود کمپین شما ویژهی گروه خاصی از افراد تعریف شود.
از آمارواطلاعات استفاده کنید: تجربهاندوزی از کمپینها و تبلیغات قبلی و بهکارگیری اطلاعات و تحلیل آنها کمک میکند تا در تبلیغات بعدی خود هدفمندتر باشید و بتوانید مخاطبان هدف بیشتری را پوشش دهید. آمار و اطلاعات به شما کمک میکند رفتار مخاطبان هدف را در کمپینهای قبل بررسی کنید و در برنامههای جدید خود براساس موارد واقعیتر سراغ آنها بروید.
منابع خود را برای هر بخش مشخص کنید: اگر قرار است تبلیغات هدفمند داشته باشید، باید برای هر سگمنت منابع و بودجه مشخصی تعریف کنید. اگر نتوانید توازن و تعادل را به درستی برقرار کنید، قطعا خروجی مناسبی به دست نمیآورید. بدون شک منابع تبلیغاتی محدود هستند و باید هدفمند از آنها استفاده کنید.
محتوای متناسب تولید کنید: بدون شک بخش مهمی از تبلیغات را تولید محتوای جذاب تشکیل میدهد. فرقی نمیکند بخواهید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ کنید، مهم این است که محتوای شما متناسب با گروه هدف و به صورت شفاف و صریح باشد. بازاریابی محتوایی نیز در تبلیغات هدفمند نقش اساسی دارد و البته اگر نتوانید محتوای درست و مرتبط تولید کنید، حتی اگر مخاطبان هدف را با دقت شناسایی کرده باشید، همچنان احتمال شکست وجود دارد.
مطالب مرتبط:
برچسب ها: بازاریابی ، کسب و کار ، تبلیغات ، دیجیتال مارکتینگ ، تبلیغات انلاین