مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد برای استارت آپ ها
شاخص کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator که به اختصار KPI نامیده میشود، کاربرد بسیار مهمی در راهبری و هدایت استارتاپها، سنجش پیشرفت برنامهها و دستیابی به اهداف کسب و کار دارند. در مراحل مختلف رشد و توسعه استارتاپ، وجود شاخصهای کلیدی عملکرد متناسب با هر مرحله اهمیت ویژهای دارد و تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد مناسب یکی از مسائل مهم و چالش برانگیزی است که مدیران استارتاپ با آن مواجه هستند. شاخصهای کلیدی عملکرد، علاوه بر این که به مدیران کمک میکند تا میزان موفقیت مجموعه خود را رصد نمایند، در زمان جذب سرمایه نیز به آنان این امکان را میدهد تا بتوانند توافقات منعطفتری با سرمایهگذار داشته باشند.
مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد برای استارت آپ ها
هزینه جذب مشتری:به میزان هزینه ای که برای جذب هر مشتری صرف می کنید گفته می شود که شامل هزینه های بازاریابی،فروش و سایرهزینه های مربوط به جذب مشتری جدید است.این شاخص نشان دهنده میزان اهمیت بازاریابی بر جذب مشتری است و به صورت مستند به شما نشان خواهد دادکه برنامه های بازاریابی شما چه قدر در جذب مشتری موثر بوده است.البته زمانی این شاخص تأثیر گذارتر خواهد بود که در کنار شاخص های دیگری مانند LTV تحلیل شود.
نرخ نگه داشت مشتری:نرخ نگه داشت مشتری درصدی از مشتریان را نشان می دهدکه در بازه زمانی مشخص هنوز مشتری کسب و کار شما هستندو حاضرند برای محصول یا خدمات شما پول پرداخت کنند بالا بودن نرخ نگه داشت مشتری در کسب و کار شما نشان دهنده این است که مشتریان از محصول یا خدمات شما راضی هستند هرچه شما بیشتر بتوانید مشتریان فعلی خود را حفظ کنیدهزینه های خود را کاهش داده اید زیرا هزینه حفظ مشتری از هزینه جذب جدید کمتر است.
شاخص نرخ تبدیل:نرخ تبدیل یکی از گویاترین فاکتورها برای کسب و کارهاست چرا که بعد از محاسبه مشخص می کند کسب و کار شما تا چه اندازه در فرو موفق بوده و مشتری تا چه اندازه مایل به خرید محصول یا خدمات شما بوده است.این فاکتور به شما کمک می کند تا براساس بازخوردهایی که از مشتری می گیرید،عملکرد کسب و کارتان را بهبود ببخشید و اجرای برنامه هایی بای بهبود این نرخ روندکاری شما را به سمت موفقیت سوق می دهد.
ارزش طول عمر مشتری:ارزش مشترزی یا ارزش طول عمر مشتری از جمله مفاهیم بسیار مهم در مدیریت بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری است در یک تعریف ساده ارزش طول عمر مشتری میزان سودی را نشان می دهد که یک مشتری در مدت زمانمشخص برای کار شما ایجاد می کنداین شاخص نشان می دهد که کدام یک از مشتریان سودآوری بیشتری برا ی کسب و کار خواهند داشت و به شما در پیش بینی رشد،میزان وفاداری مشتری،تدوین استراتژی های بازاریابی کمک می کند.
کاربر فعال ماهانه:برای کسب وکارهایی که بر پایه اپلیکیشین موبایل یا شبکه های اجتماعی هستند.میزان کاربر فعال ماهانه شاخص عملکرد بسیار مهم و کاربردی محسوب می شود این شاخص نشان دهنده تعداد کاربران منحصر به فردی است که در یک دوره 30 روزه از سایت بازدید می کنند درک صحیح این فاکتور می تواند در به دست آوردن پتانسیل درآمدزایی و رشد کسب و کار مفید و موثر باشد.
ضریب ویروسی:شاخص ضریب ویروسی نشان دهنده ی تعداد کاربران جدیدی است که توسط کاربر فعلی(عضو موجود)آورده می شوند با محاسبه این شاخص ها پی می برید مشتریان شما چه قدر از محصولات یا خدمات شما راضی بوده اند همچنین در محاسبه این شاخص تنها زمانی که مشتریان فعلی به صورت خودکار و بدون راه اندازی کمپین و سایر برنامه های تبلیغاتی و بدون صرف هزینه از جانب شما کسب و کارتان را به دیگران معرفی می کنند مهم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- استارت آپ ؛ از ایده تا کسب و کار
- استارت آپ چیست؟
- استارت آپ و مراحل راه اندازی آن
- مقایسه کسب وکار معمولی با استارت آپ ها
- چگونه نام مناسبی برای استارت آپ خود انتخاب کنیم؟
برچسب ها: استارت آپ ، کسب و کار ، شتابدهنده ، کسب و کار نوپا ، شتابدهنده دکتر کاربین ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، استارت آپ موفق