بازاریابی B2C چیست؟
در دنیای کارآفرینی کلمات اختصاری بسیاری وجود دارد B2C یا Business to Consumer، یکی از رایج ترین آن ها است. اگر شما کسب وکاری دارید که خدمات آموزشی ارائه میدهد، ممکن است یک کسب و کار B2C یا یک کسب و کار B2B یا کسب و کاری داشته باشید که هم برای شرکتها و هم مصرف کنندگان خدمات دارد. در هر صورت، شناخت بازاریابی B2C می تواند به شما در ایجاد یک کسب و کار سودآور کمک کند.
بازاریابی B2C چیست؟
بازاریابی B2C نوعی از بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا به طور موثر و متقاعدکنندهتر با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند. به جای فروش نرم افزار حسابداری به یک شرکت، شما محصولات خود را به طور مستقیم برای مصرف کنندگان فردی بازاریابی می کنید. یک نمونه از بازاریابی B2C تبلیغات تلویزیونی برای محصولات مصرفی است. شما یک بستنی که خیلی خوشمزه به نظر می رسد را در تبلیغات تلویزیونی می بینید و تصمیم می گیرید دفعه بعدی که از سوپر مارکت بازدید کردید،آن را امتحان کنید. با این حال فقط محصولات فیزیکی نیستند که میتوان برای آنها بازاریابی B2C انجام داد. اگر صاحب یک سایت ارائه دهنده دورههای آموزشی باشید، میتوانید با ایجاد حق عضویت برای دسترسی دورهها، فعالیت بازایابی مشابهی انجام دهید. مطمئناً مشتریان شما محصولتان را از یک قفسه در مغازه انتخاب نخواهند کرد. با این حال، نحوه ارتباط با آنها بسیار متفاوت از صاحب فروشگاه آجر و ملات است. تفاوت اصلی این است که ارتباط شما به طور عمده در اینترنت صورت می گیرد. به علاوه، شما باید به مشتری آینده نگر خود آموزش دهید که با محصول آموزشی شما چگونه می تواند زندگی خود را بهبود بخشد.
تعریف بازاریابی B2C چیست؟
بازاریابی B2C هر نوع فعالیت بازاریابی است که بین یک نام تجاری یا کسبوکار و یک مصرف کننده اتفاق می افتد که قصد استفاده شخصی از محصول را دارد. به عبارت دیگر، اگر شما دوره های آنلاین را به فروش می رسانید، انتظار ندارید مشتریان خود محتوایی که خرید میکنند را در یک کلاس درس برای تعداد زیادی پخش و ارائه کنند. مشتری شما به دنبال اهداف شخصی از خرید محصولتان است. او می خواهد محصول آموزشی شما را خریداری کند برای حل یک مورد خاص، فراگیری مهارت های جدید یا هر چیز دیگری که به آن نیاز دارد. این باعث می شود بازاریابی B2C یک روند بسیار شخصی داشته باشد. بازاریابی B2C به خوبی می تواند سرعت جذب مشتری را افزایش دهد، اما طرح ریزی برای حفظ مشتری نیز ضروری است. هرچه مارکتینگ شما قوی تر شود، فروش محصولات شما نیز افزایش می یابد.
چرا بازاریابی B2C توجه به آن اهمیت بسیاری دارد؟
این نوع بازاریابی به این خاطر چنین نامی دارد که طرف اول آن (تأمینکننده کالا یا سرویس) یک شرکت تجاری و یا حتی یک کسبوکار کوچک است و طرف دوم آن (خریدار یا مشتری) یک مصرفکننده عادی است. چنین چیزی به صورت روزانه میلیونها بار در حال اتفاق افتادن در سراسر دنیا است. هر نوع خرید و فروش معمول و رایجی که یک سوی آن یک مشتری یا یک شهروند ساده باشد در این نوع تجارت دخیل است. چنین مبحثی به ظاهر بسیار ساده و بدون پیچیدگی است و هر انسانی تا کنون هزاران بار با این نوع بازاریابی برخورد داشته است. درواقع به خاطر اینکه در حالت عادی چنین خرید و فروشهایی بخشی از زندگی روزمره مارا تشکیل میدهند، بنابراین پیچیدگی خاصی در این موضوع وجود ندارد. به همین خاطر است که یک خرید و فروش ساده تفاوت بسیار زیادی با یک بازاریابی تجارت به مصرفکننده دارد! درحقیقت در نوع اول فقط یک خرید و فروش ساده انجام میشود اما در نوع دوم یا نوع حرفهای آن، تحقیق و پژوهش صورت گرفته و به صورت اصولی اقدام به فروش میشود. همین دیدگاه به ظاهر ساده باعث شده تا خیلی از تجارتهای مبتنی بر کالا یا سرویس نتوانند درک صحیحی از یک بازاریابی تمام عیار داشته باشند و به دنبال آن فروش کم و ضرر و زیان زیادی متحمل کسبوکار این افراد میشود. زمانی میتوان یک کسبوکار را یک تجارت فعال در بحث بازاریابی B2C دانست که آن کسبوکار از استراتژیها، تاکتیکها و راه و روشهای اصولی پیروی کرده باشد. درحقیقت این کمپینها و استراتژیهای بازاریابی B2C هستند که یک کسبوکار را به سمت موفقیت سوق میدهند؛ نه داشتن عناوینی همچون فروشنده و تاجر و مواردی از این قبیل. برای کسب موفقیت در زمینه فروش محصولات مشتری محور، باید از اصول و قواعدی پیروی کنید که به شما در انجام درست کارها کمک میکنند. این اصول و قواعد و استانداردها در مجموعهای کامل با عنوان "بازاریابی تجارت به مشتری یا همان B2C" خلاصه میشوند. اگرچه زمانی که اسم فروش محصولات به مشتریان در میان باشد، ذهن همه ما به سمت فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و یا رستورانها و بوتیکهای لباس فروشی و یا حتی اتوگالریها و کمپانیهای سازنده خودرو و ... معطوف میشود، اما بهتر است بدانید که با وجود اینترنت، حالا حجم عظیم و باورنکردنی از معاملات B2C به صورت آنلاین انجام میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی B2B و بازاریابی B2C و درک تفاوتهای آنها
- بررسی تجارت الکترونیک B۲B و ویژگی ها و مزایای آن
- بازاریابی B2B چیست؟
برچسب ها: بازاریابی ، مشاوره کسب و کار ، بازاریابی دیجیتال ، کسبوکارهای B2B ، B2C ، تجارت الکترونیک ، تجارت B2B ، تجارت بیزینس با بیزینس ، مزایای تجارت الکترونیک B2B ، مشاور بازاریابی ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان