- ارسال شده در ۱۴۰۰ آذر ۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
- توسط کارشناس
- ۰ نظر
- در شتابدهنده » اشتغال و کارآفرینی
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ از دهه 90 میلادی به بعد عنوان زیر مجموعه ای از بازاریابی و تبلیغات در شرکت ها به وجود آمده است. هرچند که طیف وسیع تری از بازاریابی و تبلیغات را نیز می تواند در برگیرد.باگذشت زمان همین طور پیشرفت تکنولوژی های مبتنی برا اینترنت دیجیتال مارکتینگ نیز به یک دانش تخصصی تبدیل شده است و آموزش دیجیتال مارکتینگ برای توسعه یک کسب و کار اهمیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه اقداماتی است که کمک میکند به اهدافتان دستیابی و حضوری موثر در فضای مجازی یا آنلاین داشته باشید.استراتژی دیجیتال مارکتینگ در موفقیت پروژه ها و کمپین های اینترنتی اهمیت بسیاری دارد.
گام های اصلی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ
گام اول اهداف و خواسته هایتان را از بازاریابی دیجیتال تعیین کنید: قبل از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ،باید برای تعیین دقیق اهداف و خواسته ها زمان بگذارید. این روش یکی از ضروریات برای هدایت شما به سمت هدف و کسب موفقیت، خصوصا در دستیابی به اهداف سالانه کسب و کارند. این اهداف دارای ویژگی های زیر است. به عبارت دیگر، اهدافی را که دارای چنین مشخصاتی باشند اهداف S.M.A.R.T. می نامند.
هدف ها مشخص ودقیق باشند: شفاف و دقیق تعریف شدن هدف باید به گونه ای باشد که برای هر کسی که دانش پایه ای از این پروژه داشته باشد قابل درک باشد.
قابل سنجش باشد: بتوان فهمید که آیا چنین مقدار و هدفی قابل دستیابی است یا خیر، چه میزان با تکمیل پروژه فاصله هست و چه زمانی می توان به اهداف دست یافت.
قابل دستیابی باشد: اهداف باید با ابزارها و آموزش هایی که در حال حاضر در دسترس است قابل دستیابی باشند.
واقع بینانه باشد: یعنی با زمان، منابع و دانشی که در حال حاضر در اختیار است دست یافتنی باشد.
محدوده زمانی مشخصی داشته باشد: نه آنقدر بازه زمانی کوتاهی در نظر گرفته شود که نتوان به درستی کار را به انجام رساند و نه آنقدر زمان زیادی اختصاص داده شود که عملکرد تحت تاثیر قرار گیرد.
گام دوم مشتریانتان راشناسایی کنید: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کسب و کارها مرتکب می شوند این است که مشتریانشان را به درستی نمی شناسند. هر کسی می تواند مشتری شما باشد. حداقل میزان مشتریان 1% جمعیت بازار هدف است. اکثریت مشتریان تنها به دلیل اینکه شما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می توانید مشکلشان را حل کنید دنبال شما خواهند گشت. زمانی که مشتریان تان را میشناسید در واقع میخواهید راهکارهای عملی برای مشکلات آنان فراهم کنید و مهم تر اینکه طی این تعاملات نظر و رضایت آنان را جلب کنید. بدون شناخت مشتریان استراتزی دیجیتال مارکتینگ شما کامل نمی شود. چهار روش عالی برای تعریف مخاطبان هدف شامل موارد زیر است:
مسائل و مشکلاتی که توانای حلشان را دارید درک کنید: وقتی ایده خوبی از آنچه می توان به مشتریان ارائه داد داشته باشید باید بررسی کرد چه کسانی بیشتر با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
مشتری موردنظرتان را تصور کنید: آیا مشتری ایده آل خود را میشناسید؟ برای تهیه پرسونای مشتریان تان می توانید از یک متخصص بازاریابی کمک بگیرید.پرسونا در واقع مدلی از مشتری ایده آل کسب و کار شماست و تهیه پرسونا برای مشتریان احتمالی نیاز به اطلاعات دقیقی دارد. بخش های مختلفی که می توان مورد بررسی قرار داد عبارتند از:
نوع کسب و کار
حرفه ای که در آن فعالیت می کنند
مقدار پرداخت مشتریان
وضعیت تأهل
بخش دیگری که باید در تصویرسازی تان لحاظ کنید این است که بدانید چه کسی از ارزش ارائه شده نفع می برد.
درباره بازارتان فکر کنید: این روزها به لطف ابزارهای ارتباطی دنیا بسیار کوچک شده است و دیگر انتخاب های افراد محدود به چند چیز نیست. در هر موقعیتی چندین انتخاب برای افراد وجود دارد. انتخاب های افراد از تماشای تلویزیون و خواندن مجله تا چیزهای دیگر می تواند باشد. به دلیل همین گزینه های مختلف که در هر لحظه پیش روی ما قرار دارد، اندیشیدن درباره مخاطب و بازار هدفمان در تهیه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است.
کسب و کارتان را بررسی کنید:بسیاری ازآژانس های دیجیتال مارکتینگ،طراحی وب سایت را یکی از کارهای کلیدی شرکتشان در نظر میگیرنددر هر کسب و کاری اگر از مهارت ها و تخصصهای تیم در اختیارتان آگاهی داشته باشید می توانید راهکار و پیشنهادهای بسیار جذاب تری به مخاطبانتان ارائه دهید. هدف نهایی شما هم باید همین باشد. قرار نیست به هر قیمتی چیزی را ارزانتر از حد معمول و یا خارج از توانشان بفروشید.
گام سوم رقبایتان را بشناسید: رقبایتان را تا چه اندازه میشناسید؟ این نیز یکی از موضوعاتی است که نباید دست کم گرفته شود زیرا یکی از مهم ترین گام ها در تهیه استراتژی محسوب می شود. رقبایی که باید بشناسید و مورد بررسی قرار دهید به سه دسته قسیم می شوند:
رقبای مستقیم
رقبای غیر مستقیم
شرکت های رقیب تازه وارد و یا تغییر مدیریت داده شده
شناخت رقبا به شما در تهیه استراتژی برای بازاریابی دیجیتال کمک می کند. اگر در یافتن و شناخت رقبایتان مشکل دارید اینطور به مساله نگاه کنید که اگ شما در این بازار نبودید چه کسی نیازهای مشتریانتان را تأمین میکرد.
گام چهارم تخصیص وظایف به افراد تیم:دیجیتال مارکتینگ حوزه ای بسیار گسترده است و نمی توان نسخه جامعی که برای همه مناسب باشد ارائه کرد. تمامی راهکارها باید اختصاصی و متناسب با هر کسب و کار ارائه شوند. زمانی که کسب و کارها اهداف و رویکرد بلندمدتی داشته باشند، حضور یک تیم دیجیتال مارکتینگ ضروری می شود. در این زمان تمرکز بر دو فاکتور بسیار مهم است:
تمرکز برداده های تحلیلی
شناسایی،برنامه ریزی و ساختاربندی
داده های تحلیلی به دلیل اینکه کارایی و یا عدم کارکرد هر کدام از کارهای انجام شده را برای شما مشخص می کنند بسیار مهمند. در برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتالی، داشتن چنین داده هایی بسیار مهم است و می تواند شما را از اتخاذ استراتژی درست برای کسب و کارتان مطمئن سازد.
گام پنجم بازاریابی موتور جستجو:استراتژی بازاریابی دیجیتال مختلفی وجود دارند که می توان نتخاب کرد اما اگر منابع محدودی در اختیار دارید شدیدا پیشنهاد می شود که تمرکز خود را بر بازاریابی موتور جستجو معطوف کنید.برای تازه کاران،بازاریابی موتورجستجو یکی از بخش های کلیدی تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال است.بازاریابی موتور جستجو شامل موارد زیر است:
جستجو کلید واژه ها
بهینه سازی موتور جستجو(سئو داخلی،سئو خارجی و لینک سازی)
تبلیغات پولی گوگل
تبلیغات کلیکی
گام ششم بازاریابی محتوا:بازاریابی محتوا حوزه بسیار گسترده و عظیمی است مدتهاست که بازاریابی محتوا عنصری کلیدی و حیاتی در موفقیت برندهای بزرگ است. ین روزها کسب و کارها در حال افزایش تمرکز و توجه شان بر بازاریابی محتوا هستند. و آن را به منزله چاشنی اساسی و محرمانه در منحصربفرد بودن استراتژی بازاریابی دیجیتال خود در نظر میگیرند.
گام هفتم بازاریابی شبکه های اجتماعی: بیش از 1.2 میلیارد کاربر روزانه از فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام استفاده می کنند. پس براین اساس،بازاریابی شبکه های اجتماعی راهی فوق العاده برای ساخت برند، افزایش حضور در فضای مجازی و بهبود شناخت مخاطبان از برند شماست. البته استراتژی های شبکه های اجتماعی که به درستی پایه ریزی شده باشند بر بهبود فروش و وفاداری مشتریانتان نیز موثر خواهد بود.یک استراتزی دیجیتالی خوب برای فضای مجازی به صورت زیر است:
تعیین اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی
انتخاب کانال های مناسب در میان رسانه های اجتماعی
برنامه ریزی محتوا
استفاده از تبلیغات
اندازه گیری میزان موفقیت
در دنیای واقعی بازاریابی شبکه های اجتماعی چیزی فراتر از داشتن طرفداران و فالوئرهاست. با اتخاذ یک استراتژی درست برای شبکه های اجتماعی ،کسب و کارها نه تنها می توانند میزان مخاطبانشان را رشد دهند، بلکه می توانند درآمد حاصل از فروش را نیز افزایش دهند.
گام هشتم بازاریابی ایمیلی: فارغ از اندازه کسب و کارتان، شما باید برای سرعت بخشیدن به بهبود کسب و کارتان در دنیای تجارت الکترونیک بازاریابی ایمیلی را آغاز کنید.بازاریابی ایمیلی به چند بخش تقسیم می شود:
تنظیم اهداف
بهبود و تقویت لیست ایمیل های در اختیار
تهیه برنامه زمانبنندی برای ارسال ایمیل ها
سنجش میزان موفقیت
به دلیل اینکه ایمیل مارکتینگ امکان نفوذ شما در میان مخاطبان را بالا میبرد یکی از ضروریات استراتژی شماست. در دنیای امروز، ما روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت میکنیم و عموما با یک نگاه کلی ایمیل های مهم تر را جدا میکنیم. اینکه شما ایمیلی را به صندوق ایمیل های دریافتی مشتری برسانید یک چیز است و اینکه کاری کنید که مخاطب ایمیل شما را باز کند چیزی کاملا متفاوت است.ایمیل مارکتینگ به شما در بهبود نرخ مشارکت مخاطبان کمک می کند. پیشنهاد می شود که از سرویس های بازاریابی ایمیلی برای نیازهای بازاریابی تان استفاده کنید. این سرویس ها امکان تهیه ایمیل های اختصاصی و کاملا شخصی سازی شده را در اختیار شما می گذارند و بدین ترتیب می توانید نام مخاطبان و جزییات اختصاصی دیگری از آنها را در متن ایمیل هایتان وارد کنید. این کار باعث می شود که مخاطبان بهتر تحت تاثیر قرار گیرند و حتی به ایمیل شما پاسخ دهند.
گام نهم گنجاندن موبایل مارکتینگ در استراتژی بازاریابی: بر اساس آمار، هر روز بر تعداد استفاده کنندگان از تلفن همراه فزوده می شود. شاید بعضی ها موافق این عبارت نباشند اما اگر کمی دقیق تر به اطرافتان نگاه کنید خواهید دید که تعداد کاربران موبایل بسیار سریعتر از تعداد کاربران کامپیوترها در حال رشد است هر استراتژی بازاریابی موبایلی در راهکارهای بازاریابی دیجیتالی باید شامل موارد زیر باشد:
اهداف بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ)
انتخاب پلتفرم مناسب
سنجش خروجی حاصله
گام دهم بازاریابی مشارکتی: یکی دیگر از ارکان مهم در تهیه استراتژی بازاریابی دیجیتال،بازاریابی مشارکتی است. اگر به برندهای محلی اطرافتان نگاهی بیندازید میبینید که آنها از بازاریابی مشارکتی به عنوان روشی قدرتمند برای رشد کسب و کارشان کمک میگیرند.چندگام مهم برای در پیش گرفتن تکنیک بازاریابی مشارکتی در تهیه یک استراتژی دیجیتال شامل موارد زیر است:
تعیین دقیق اهداف
تهیه یک برنامه مشارکتی
توزیع آن در بازار
سنجش خروجی حاصله
بازاریابی مشارکتی برای صاحبان کسب و کارها چند فایده دارد. مانند بازاریابی دهان به دهان و می تواند هزینه کلی بازاریابی (تبلیغات) شما را کاهش دهد. اگر اهداف شما شفاف و مشخص باشند، تهیه یک استراتژی بازاریابی مشارکتی نسبتا آسان است. پس با تعیین دقیق اهدافتان شروع به بازاریابی مشارکتی کنید. در این مورد، اهداف باید همراه با ا استراتژی کلی بازاریابی دیجیتالتان باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز مشاوره آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی چیست؟
- چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها ضروری است؟
- ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
- انواع دیجیتال مارکتینگ
- تفاوت آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
برچسب ها: بازاریابی ، کسب و کار ، بازاریابی محتوا ، ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی دیجیتال ، دکترکاربین ، شتابدهنده دکترکاربین ، تبلیغات ، دیجیتال مارکتینگ ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مرکز مشاوره در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی