بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی که در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شناخته میشود، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی میکند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدف های متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روشهای غیر متعارف و با سرمایهگذاری بر روی انرژی، به جای پول.
بازاریابی چریکی چیست؟
این سبک بازاریابی بر استراتژیهای بازاریابی نامتداول، انرژی و تخیل زیاد تکیه دارد. بازاریابی چریکی درباره به دست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوای زیاد در شبکههای اجتماعی است. گفته میشود بازاریابی چریکی در مقایسه با روشهای سنتی بازاریابی، تأثیر بسیار بیشتری روی مصرف کننده میگذارد. این امر بدین سبب محقق میشود که بیشتر کمپینهای بازاریابی چریکی، میخواهند یک تاثیر آنی و شدیدی در سطحی شخصیتر و ماناتر ایجاد کنند. بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچکی که میخواهند به مخاطبین زیادی دست یابند ایدهآل است. با این وجود شرکتهای بزرگ نیز در شکل کمپینهای محلی برای تکمیل کار کمپینهای وسیع از این روش استفاده میکنند. جدای از کسب و کارهای کوچک و بزرگ، افراد هم این سبک بازاریابی را به عنوان روشی برای یافتن شغل یا کار بیشتر بکار میگیرند. بازاریابی چریکی، علاقه بازاریابها را واقعاً به خود جلب میکند ماهیت کمهزینه این روش است. درواقع سرمایهگذاری حقیقی در این روش، یک سرمایهگذاری خلاق و عقلانی است. بنابراین اگر ایدهای برای استفاده از این روش دارید با هزینه کمی میتوانید آن را اجرا کرده و نتایج شگفتانگیزی کسب کنید.
انواع بازاریابی چریکی
بازاریابی پارتیزانی یا چریکی دارای زیرمجموعههای بازاریابی چریکی خارجی، بازاریابی چریکی داخلی، بازاریابی چریکی کمین رویداد، و بازاریابی چریکی تجربی است.
بازاریابی چریکی خارجی: این روش بازاریابی، مانند قرار دادن یک شیء قابل حذف روی یک مجسمه، یا قرار دادن کارهای هنری موقت روی پیادهروها و خیابانها در محیط شهری است. ایدههای مختلفی میتوانند در این زمینه استفاده شوند.
بازاریابی چریکی داخلی: این شیوه بازاریابی مشابه نوع خارجی بازاریابی پارتیزانی است و تنها تفاوتی که دارد این است که در داخل اماکنی مانند ایستگاههای قطار، مراکز خرید و ساختمانهای دانشگاه انجام میشود. در نتیجه با توجه به قابلیتهایی که در داخل اماکن وجود دارند باید بررسی کاملی انجام شده و ایدههای خوب به اجرا درآیند.
بازاریابی چریکی کمین رویداد: این روش بازاریابی، در زمان مناسب، به صورت اختصاصی برای رویدادها کار میکند و برای افزایش تعداد مشتریهای یک رویداد مثل کنسرت یا مسابقه ورزشی و امثال آن استفاده میشود. هدف از این نوع بازاریابی، ارتقاء یک محصول یا خدمات در یک روش قابل توجه و معمولا بدون اجازه اسپانسر خود رویداد است.
بازاریابی چریکی تجربی: این روش بازاریابی، شامل تمام انواع فوق میشود؛ فقط نیازمند تعامل عمومی با برند است. یعنی فراتر از تماشا، تعامل و تجربهای شخصی برای مخاطب ایجاد مینماید تا در خاطر وی ماندگار بشود
مزایای بازاریابی چریکی
این شیوه بازاریابی برخلاف روشهای متداول و خستهکننده، با وارد کردن شوک، رازآلود بودن و شاید ایجاد لذت، جلب توجه میکند. بنابراین، مخاطب برای مشاهده و درک آن و در بسیاری از اوقات برای تجربه آن وقت میگذارد. به همین علت به راحتی از ذهن او پاک نمیشود. هزینه کم نیز از دیگر مزایای بازاریابی پارتیزانی است که آن را برای طیف وسیعی از کسب و کارها، قابل استفاده میکند. علاوه بر موارد فوق، شاید مهم ترین مزیت آن، تکراری نشدن باشد، زیرا ماهیت خلاقیتمحور بودن آن، همواره تازگی و جدید بودنش را تضمین میکند. به صورت خلاصه میتوان گفت مزایای بازاریابی چریکی یا پارتیزانی عبارتند از هزینه اندک، تاثیر آنی، ثبات زیاد، ساختارشکن بودن، به یادماندنی بودن، کاربرد فراوان، تکراری نشدن، خسته کننده نبودن، رازآلود و مفهومی بودن.
چرابازاریابی چریکی تا این حدموفق بوده است؟
بازاریابی چریکی مورد توجه کسب و کارهای کوچک (و البته بزرگ) قرار گرفته است. دلایل بسیاری میتوان برای محبوبیت این روش بازاریابی پیدا کرد. بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیادهسازی بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با این حال، میتواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگیها بوده که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیتهای بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به همراه داشته باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکزآمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- بازاریابی چریکی و اصول پیادهسازی آن در کسبوکارها
- بازاریابی از نگاهی متفاوت
- بازاریابی محتوا چیست؟
- اهمیت بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن برکسب وکارها
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی اینترنتی ، بازاریابی وب ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دیجیتالی