چگونه کسب و کار جدید راه اندازی کنیم؟
شروع کسب و کار یکی از دغدغه های بسیاری از کارآفرینان و استارت آپ هاست،راه اندازی کسب و کار هرچند کوچک نیاز به کار و فعالیت زیادی دارد. خلق یک ایده کسب و کار برای شروع عالیه ولی این ایده بدون تلاش به یک کسب و کار واقعی تبدیل نمیشود.
چگونه کسب و کار جدید راه اندازی کنیم؟
پیدا کردن یک ایده کسب و کار عالی: ممکن است که در رویای کارآفرینی باشید اما ایدهای برای شروع کسب و کار خود نداشته باشید و دقیقاً ندانید که چه نوع کسب و کاری باید شروع کنید. در این صورت باید خارج از چارچوب فکر کنید و با پرسیدن سوالهای متعدد از خود به یک ایده کسب و کار کامل برسید. در این مرحله همچنین باید جزئیات اصلی ایده را نیز برطرف کنید. اگر این ایده آنی نیست که شما برایش اشتیاق دارید و یا اینکه بازاری برای آن وجود ندارد شاید بهتر باشد که قبل از شروع به ایدههای دیگری فکر کنید.
انجام تحقیقات در بازار: قبل از اینکه یک ایده کسب و کار خود را دنبال کنید، باید وجه تمایز محصول خود را بررسی کنید و ببینید آیا پیشنهاد شما واقعا منحصر به فرد هست یا خیر. اگر شما تنها کسی نیستید که این خدمت یا محصول را ارائه میدهید، در نظر بگیرید که رقیب یا رقبایتان چه کاری انجام میدهند و دریابید که چه طور میتوانید آن کار را به شیوه بهتر ومتفاوتتری انجام دهید. علاوه بر این برای فهمیدن نیاز مردم بهتر است که یک مصاحبه انجام دهید، یا یک نظرسنجی برای جمع آوری اطلاعات درمورد نیازهای مشتریان احتمالی خود انجام دهید.
ایجاد یک طرح کسب و کار: انجام تحقیقات کامل درباره بازار مربوط به کسب و کار شما و آمارگیری درباره مشتریان بالقوه نیز بخش مهمی از ایجاد یک طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار به شما کمک میکند که بفهمید شرکت شما به کدام سو در حرکت است؛ چگونه با مشکلات خود کنار میآید و برای ثبات خود به چه چیزی نیاز دارد.
ارزیابی امور مالی کسب و کار و تأمین سرمایه:راه ندازی کسب و کار جدید هزینههایی را برای شما در پی دارد و عملاً هیچ کسب و کاری از همان ابتدای کار سودآور نیست. پس اول باید بفهمید چه مقدار میتوانید هزینه کنید و چه چیزی را میتوانید از دست بدهید، بدون اینکه لطمهای به زندگی خودتان وارد شود. در مرحله بعد باید مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید سپس باید مشخص کنید که چگونه میخواهید این هزینهها را تأمین کنید. اگر قصد دارید که شغل فعلی خود را برای تمرکز روی کسب و کارتان رها کنید عاقلانه است صبر کنید تا ابتدا مقداری پول برای هزینههای استارتاپ خود و محکم کردن پایههای آن، پسانداز کنید تا در ادامه به مشکلات جدی مالی بر نخورید.اغلب استارت آپ ها به این دلیل شکست می خورند که سرمایه خود را قبل از اینکه به سود تبدیل شود از دست میدهند. از این رو بهتر است برای اینکه سرمایه خود را به سرعت از دست ندهید در شروع کسب و کار هزینه زیادی نکنید. دریابید که چه نوع خریدی برای شما مناسب است و از هزینههای نا به جا و خرید تجهیزاتی که به شما در رسیدن به اهداف کسب و کارتان کمک نمیکند اجتناب کنید.
ارزیابی ساختار قانونی کسب و کار: قبل از اینکه کسب و کار خود را راه اندازی کنید باید درباره ساختار آن تصمیم بگیرید. این ساختار به احتمال زیاد بعدها دچار دستخوش اساسی خواهد شد، با این حال ابتدا لازم است ساختاری را برای خود تعریف کنید. نتخاب ساختار کسبوکار نخستین قدم قانونی و درعین حال یکی از پیچیده ترین تصمیمات مدیریتی برای ایجاد یک کسب و کار است. اگر بخواهید مسئولیت خود را از مسئولیت سایر شرکا مجزا سازید باید یکی از چندین نوع شرکت سهامی را انتخاب کنید. اینگونه کسب و کاری میسازید که در آن ماهیتی مستقل از صاحبان خود دارد. در این صورت سهامداران میتوانند به صورت مستقل مسئولیت دریافت کنند، مالیات بپردازند، وارد معاملات شوند، شکایت کنند و مورد شکایت واقع شوند. یکی از معمولترین ساختارها برای کسب و کارهای کوچک، شرکت با مسئولیت محدود است. این ساختار ترکیبی، ضمن حمایت قانونی از شرکت، برای شرکا نیز مزایای مالیاتی در پی دارد. در نهایت این شمایید که باید تعیین کنید کدام نوع از ساختار جهت رفع نیازهای فعلی و اهداف آینده کسب و کارتان بهتر خواهد بود.
نام تجاری خود را انتخاب و ثبت کنید: انتخاب نام مناسب امری بسیار مهم در راه اندازی کسب و کار تلقی میشود، به این علت که نام کسب و کار شما،تقریبا در همه جنبه های کسب و کارتان تاثیر گذار است، پس لازم است که در رابطه با آن تمام ویژگیهای مدنظر کسبوکارتان مورد توجه قرار گیرد. در انتخاب نام پیش از هر چیزی لازم است چند گزینه را برای خود در نظر بگیرد سپس اطمینان حاصل کنید که مشابه آن وجود نداشته باشد. فراموش نکنید که یک نام مناسب می تواند به خوبی در بین مخاطبان جای بیفتد و برعکس یک نام نادرست باعث فراموشی کسب و کار شما خواهد شد. در گام بعد میتوانید اقدام به ثبت نام تجاری خود کنید.
دریافت مجوزهای مربوطه: هر کسب و کاری بنا بر نوع فعالیتی که قرار است داشته باشد، نیاز به یکسری مجوزها دارد. در این رابطه لازم است همان ابتدا نسبت به تهیه آنها اقدام کرده و قوانین مرتبط با آن را مطالعه کنید. انواع مختلف مجوزهای کسب و کارهای کوچک وجود دارد که شما باید بسته به نوع استارت آپی که میخواهید شروع کنید و جایی که در آن قرار دارید، در خواست مجوزهای لازم را میدهید. برای این کار باید تحقیق کنید چه مجوزهایی در طول فرآیند راه اندازی استارت آپ شما اعمال میشود.
تیم خود را بسازید: شما نیاز دارید که یک تیم عالی برای شروع کسب و کار خود استخدام کنید. از این رو پیدا کردن یک تیم خوب، شناختن کمبودها، خلأها و پر کردن آنها باید در اولویت باشد. تعیین نحوه همکاری اعضای تیم با یکدیگر، تقسیم وظایف، تعیین نقش و وظیفه هر یک از اعضای تیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
برند سازی وتبلیغات: استارت آپ شما اگر دیده نشود و مردم آن را نشناسند شانسی برای رسیدن به موفقیت نخواهد داشت. شما باید تلاش کنید تا برند خود را به همه بشناسانید و فقط به اطرافیان خود بسنده نکنید؛ بنابراین قبل از عرضه محصول یا خدمات خود باید اقدام به برندسازی کنید و تصویر محصول و هویت آن را به طور دقیق و مشخص پیاده کنید و طرفدارانی پیدا کنید که بعد از عرضه محصول از آن استقبال کنند. طراحی یک لوگو میتواند به مردم کمک کند که به آسانی برند شما را تشخیص دهند؛ شما میتوانید از این لوگو در تمامی پلتفرمهای شرکت به خصوص سایت رسمی کسب و کار خود استفاده کنید.
وب سایت بسازید: امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و نوپا در فضای وب کار میکنند؛ حتی اگر تجارت شما از نوع الکترونیک هم نباشد باز هم به یک سایت قوی نیاز خواهید داشت.
در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کنید: از رسانههای اجتماعی هم میتوانید به عنوان ابزار تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. سعی کنید در شبکههایی که برایتان مناسبتر و البته مفیدتر است حضور پیدا کنید و ارتباطی مؤثر بین سایت رسمی و شبکههای اجتماعی خود برقرار کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مرکز آمایش سلامت سرزمین کمک بگیرید.
مطالب مرتبط:
- بوم مدل کسب و کار چیست؟
- نکات طلایی قبل از راه اندازی کسب و کار
- کسب وکار و انواع آن
- نقش تبلیغات در کسب و کار
- اهمیت برندینگ در موفقیت کسب و کارها
- چگونه نام مناسبی برای استارت آپ خود انتخاب کنیم؟
- طرح کسب و کار چیست؟
- ویژگی های صاحبان کسب و کار موفق
برچسب ها: کارآفرینی ، استارت آپ ، کسب و کار ، برندسازی ، تبلیغات ، تیم سازی ، نام تجاری ، کسب و کار نوپا ، مرکز آمایش سلامت سرزمین ، مشاوره کسب و کار در رشت ، مرکز مشاوره کسب و کار در گیلان ، راه اندازی کسب و کار ، استارت آپ موفق ، کسب و کار موفق